صدرا مخملی درحال کار با سرفیس پرو ایکس / Microsoft Surface Pro X از نمای سه رخ جلو

بهترین اپلیکیشن‌های بهینه‌شده برای ویندوز آرم

۶ سال پس از عرضه‌ی اولین کامپیوترهای آرم، همچنان تنوع اپلیکیشن‌ها چنگی به دل نمی‌زند
یک‌شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰مطالعه 11 دقیقه
از مایکروسافت اج تا زوم، اسپاتیفای و وان درایو؛ بهترین اپلیکیشن‌های بومی پلتفرم Windows on ARM کدام‌اند؟
تبلیغات

تقریبا ۶ سال از عرضه‌ی اولین کامپیوترهای آرم مجهز به سیستم‌عامل ویندوز می‌گذرد. کامپیوترهای آرم در آن زمان از نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی پردازنده‌ی Snapdragon 835 کوالکام استفاده می‌کردند. با وجود گذشت چندین سال، کامپیوترهای ویندوزی مجهز به پردازنده‌ی آرم نتوانسته‌اند چندان درخشان ظاهر شوند. با این‌حال در سال ۲۰۲۲، مایکروسافت سرانجام پروژه‌ی Windows on ARM را با جدیت بیشتری پیش برد.

سال گذشته، ردموندی‌ها مجموعه‌ابزار جدیدی برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های آرم در‌اختیار توسعه‌دهندگان قرار دادند و کیت توسعه‌ی جدیدی را رونمایی کردند که مشابه مک مینی اپل بود. به‌لطف این کیت، توسعه‌دهندگان می‌توانند در زمانی سریع برای معماری آرم اپلیکیشن بسازند. لپ‌تاپ‌هایی مثل سرفیس پرو ۹ و تینک‌پد X13 لنوو توانسته‌اند جدیت اکوسیستم کامپیوترهای ویندوزی آرم را افزایش دهند.

به‌نوشته‌ی XDA Developers، مایکروسافت قبل از تغییرات سال ۲۰۲۲ و به‌لطف سیستم‌عامل ویندوز ۱۱، شبیه‌سازی اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر معماری x64 را در سیستم‌های آرم ممکن کرده بود. با وجود تمامی تلاش‌ها، همچنان اپلیکیشن‌های بومی توسعه‌داده‌شده برای آرم زیاد نیست. اگر به‌تازگی کامپیوتری با پردازنده‌ی آرم خریده‌اید، بهتر است نگاهی به فهرست بهترین اپلیکیشن‌های این معماری بیندازید.

مایکروسافت اج

مایکروسافت اج

چند سال قبل، مایکروسافت اج بر‌پایه‌ی موتور کرومیوم بازطراحی شد و اکنون یکی از مرورگرهای محبوب‌ دسکتاپ دنیا محسوب می‌شود. این مرورگر به‌صورت بومی روی آرم اجرا می‌شود و احتمالاً بهترین مرورگر حال‌حاضر سیستم‌های ویندوزی مبتنی‌بر آرم به‌حساب می‌آید.

نسخه‌ی آرم مایکروسافت اج همان قابلیت‌های نسخه‌ی عادی را ارائه می‌دهد. مایکروسافت حتی نسخه‌ی مک مرورگر اج را نیز برای آن دسته از کامپیوترهای نسل جدید اپل منتشر کرده است که از معماری آرم استفاده می‌کنند. اج مرورگر پیش‌فرض ویندوز است.

موزیلا فایرفاکس

حریم خصوصی فایرفاکس

اگر به هر دلیلی به استفاده از مایکروسافت اج علاقه ندارید، فایرفاکس یکی دیگر از مرورگرهای پرسرعتی است که برای آرم دردسترس قرار دارد. فراموش نکنید که نسخه‌ی بومی فایرفاکس صرفاً روی کامپیوترهای مجهز به پردازنده‌های سری اسنپدراگون اجرا می‌شود.

فایرفاکس درمقایسه‌با مرورگرهایی مثل گوگل کروم و اج اهمیت بیشتری به حریم خصوصی می‌دهد. بدین‌ترتیب، اگر نمی‌خواهید داده‌های وب‌گردی خود را با گوگل یا مایکروسافت به‌اشتراک بگذارید، سراغ فایرفاکس بروید.

فتوشاپ

آیکون فتوشاپ و بعضی از ابزارهای این نرم افزار

ادوبی تلاش زیادی کرده است تا تمامی اپلیکیشن‌های خانواده‌ی Adobe CC را برای کامپیوترهای ویندوزی مبتنی‌بر آرم منتشر کند. فتوشاپ و لایت‌روم مدت‌ها در قالب نسخه‌ی بتا در‌دسترس بودند و در‌نهایت فتوشاپ به‌صورت بومی برای آرم در‌دسترس قرار گرفت.

کامپیوترهای نسل جدید اپل در‌ابتدا برای اجرای فتوشاپ به نصب اپلیکیشن Creative Cloud نیاز داشتند؛ اما در نسخه‌ی جدید فتوشاپ این پیش‌نیاز حذف شده است. در‌حال‌حاضر، اکثر اپلیکیشن‌های ادوبی به‌صورت بومی روی آرم اجرا نمی‌شوند؛ اما ازطریق ابزار شبیه‌ساز ویندوز ۱۱ می‌توانید از آن‌ها استفاده کند.

اسپاتیفای

لوگو اسپاتیفای / Spotify در نمایشگر گوشی در جیب شلوار

اگر به موسیقی و پادکست علاقه‌ی زیادی دارید، به‌احتمال زیاد یکی از صدها‌میلیون کاربر اسپاتیفای هستید. اسپاتیفای سال‌ها است که برای کامپیوترهای ویندوزی و مک در‌دسترس قرار دارد؛ اما تا چند وقت پیش روی کامپیوترهای آرم نصب‌شدنی نبود.

نسخه‌ی فعلی اسپاتیفای در فاز بتا به‌سر می‌برد. یکی از مشکلات نسخه‌ی بتا این است که نمی‌توانید پادکست‌های ویدئویی را مشاهده کنید؛ وگرنه مشکل بزرگ دیگری وجود ندارد. نسخه‌ی بومی اسپاتیفای عملکرد بسیار بهتری از نسخه‌ی شبیه‌سازی‌شده دارد.

7Zip

اپلیکیشن 7Zip برای ویندوز

اپلیکیشن محبوب 7Zip که فشرده‌سازی فایل‌ها را امکان‌پذیر می‌کند مدتی است که به‌صورت بومی برای آرم توسعه داده شده است و همین‌حالا در قالب نسخه‌ی پایدار در‌دسترس قرار دارد. 7Zip ابزاری رایگان است که اجرای انواع فایل‌های فشرده با فرمت ZIP و RAR و 7z را امکان‌پذیر می‌کند.

VLC

لوگو وی ال سی مدیا پلیر VLC روی موبایل و مانیتور

VLC یکی دیگر از اپلیکیشن‌های پرکاربردی است که می‌توان آن را به‌صورت بومی روی آرم نصب کرد. نسخه‌ی آرم VLC همچون نسخه‌های دیگر می‌تواند تمامی فرمت‌های ویدئویی را اجرا کند.

نتفلیکس

لوگو نت فلیکس / Netflix / نتفلیکس روی تلویزیون

محبوب‌ترین سرویس استریم فیلم و سریال در دنیا را از‌طریق مایکروسافت استور روی کامپیوترهای ویندوزی می‌توان دانلود کرد. نسخه‌ی ویندوزی نتفلیکس به‌صورت UWP (پلتفرم یونیورسال ویندوز) در‌دسترس قرار دارد. کاربران می‌توانند به اکثر سرویس‌های استریم از‌طریق وب دسترسی پیدا کنند؛ با‌این‌حال، اپلیکیشن نتفلیکس کار را ساده‌تر می‌کند.

زوم

زوم / Zoom

در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، تعداد کاربران اپلیکیشن Zoom رشد انفجاری تجربه کرد. زوم برای برگزاری جلسات آنلاین کاربرد دارد و تفاوت مهمش با سرویس‌های مشابه ساده‌بودن است.

زوم توانسته است راه خود را به فهرست اپلیکیشن‌های بومی نسخه‌ی آرم ویندوز پیدا کند. قابلیت پس‌زمینه‌ی مجازی زوم در نسخه‌ی آرم دردسترس نیست. به‌غیر از این مسئله، نسخه‌ی آرم زوم عملکردی مشابه نسخه‌ی x86 در کامپیوترهای معمولی دارد.

مایکروسافت تیمز

پلتفرم پیام رسان مایکروسافت تیمز

تیمز، پلتفرم پیام‌رسانی مایکروسافت، در ابتدا برای کاربران تجاری منتشر شد؛ اما امروزه نسخه‌ی عادی نیز دارد. مایکروسافت تیمز اشتراک‌گذاری اسناد و برگزاری جلسات ویدئویی را امکان‌پذیر می‌کند. ویندوز ۱۱ به‌صورت پیش‌فرض به مایکروسافت تیمز مجهز است و دارندگان کامپیوترهای آرم می‌توانند اپلیکیشن بومی تیمز را روی سیستم خود دانلود کنند.

توییتر

انگشت روی آیکون لوگو توییتر / Twitter / توئیتر نسخه iOS آیفون

توییتر که در ماه‌های اخیر دوران دشواری را سپری کرده، یکی از معدود شبکه‌های اجتماعی محبوبی است که اپلیکیشنی مجزا برای آرم دارد. نسخه‌ی آرم توییتر را همچون نتفلیکس از‌طریق مایکروسافت استور می‌توان دانلود کرد.

نسخه‌ی آرم توییتر در دسته‌ی اپلیکیشن‌های تحت‌وب (PWA) قرار می‌گیرد؛ بنابراین، نمی‌توانیم آن را اپلیکیشن بومی آرم خطاب کنیم. این نسخه از توییتر مبتنی‌بر موتور مایکروسافت اج است.

اینستاگرام

استوری اینستاگرام Instagra روی آیفون ناچ صفحه - اختصاصی زومیت

اینستاگرام را در قالب اپلیکیشن UWP می‌توان برای کامپیوترهایی تهیه کرد که از پردازنده‌ی آرم استفاده می‌کنند‌. این اپلیکیشن را نیز باید از‌طریق مایکروسافت استور دانلود کنید. نسخه‌ی آرم اینستاگرام همچون توییتر اپلیکیشنی تحت‌وب محسوب می‌شود و مبتنی‌بر موتور اج است.

فون لینک

اپلیکیشن فون لینک مایکروسافت / Microsoft Phone Link روی لپ تاپ

اپلیکیشن Phone Link مایکروسافت که پیش‌تر با نام Your Phone شناخته می‌شد، به شما امکان می‌دهد گوشی اندرویدی‌تان را با کامپیوتر شخصی همگام‌سازی کنید. فون لینک کارهایی مثل پاسخ‌دادن به پیامک، برقراری و دریافت تماس، دریافت نوتیفیکیشن‌های موبایلی و اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی را امکان‌پذیر می‌کند؛ البته وظیفه‌ی آخر صرفاً برای تعداد محدودی از گوشی‌های هوشمند ارائه می‌شود. تصاویر را بدون لمس‌کردن گوشی، می‌توانید کپی و ویرایش کنید. اپلیکیشن فون لینک از‌طریق مایکروسافت استور دردسترس قرار دارد.

وان درایو

لوگو وان درایو مایکروسافت / Microsoft OneDrive در پس زمینه مشکی

سال گذشته، مایکروسافت نسخه‌ی بومی اپلیکیشن دسکتاپ وان درایو را برای کامپیوترهای آرم مجهز به ویندوز و مک OS منتشر کرد. وان درایو فضای ذخیره‌سازی ابری به کاربر ارائه می‌دهد و همگام‌سازی فایل‌ها را در بین دستگاه‌های مختلف ممکن می‌کند.

وان درایو به‌صورت پیش‌فرض روی ویندوز نصب شده است. تا قبل از انتشار نسخه‌ی بومی، وان درایو به‌صورت شبیه‌سازی‌شده روی آرم دردسترس بود و سرعت بسیار کمی داشت. عملکرد نسخه‌ی بومی بسیار بهتر است. نسخه‌ی آرم وان درایو در حالت بتا به‌سر می‌برد و برای نصب‌کردن آن باید وارد تنظیمات وان درایو شوید و نسخه‌ی پیش‌نمایش را دریافت کنید.

بندیزیپ

صفحه اصلی اپلیکیشن Bandizip در ویندوز

Bandizip یکی دیگر از اپلیکیشن‌های رایگان برای فشرده‌سازی فایل‌ها است که کامپیوترهای ویندوزی آرم می‌توانند آن را به‌صورت بومی اجرا کنند. Bandizip از تمامی فرمت‌های مهم فشرده‌سازی پشتیبانی می‌کند و گزینه‌های متنوعی برای شخصی‌سازی ارائه می‌دهد. این اپلیکیشن را می‌توانید با جست‌و‌جو در مایکروسافت استور پیدا کنید.

فایل‌زیلا

لوگو اپلیکیشن فایل زیلا FileZilla

FileZilla اپلیکیشن FTP رایگان و متن‌باز و چندپلتفرمه‌ای است که سرویس‌های FileZilla Client و FileZilla Server را در خود دارد. فایل‌زیلا از پروتکل‌های FTP و SFTP و FTPS پشتیبانی می‌کند و قابلیت‌های مختلفی مثل Site Manager ،‌Directory Comparison ،‌File and Folder View و Transfer Queue در خود دارد.

پاورتویز

پاورتویز مایکروسافت / Microsoft PowerToys

اگر جزو کاربران عادی ویندوز هستید، احتمالاً پیش‌تر از PowerToys استفاده نکرده‌اید. PowerToys مجموعه‌ی پرکاربردی از ابزارها را برای کاربران ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ در خود دارد و به‌لطف انتشار نسخه‌ی بومی برای آرم، کاربران بیشتری می‌توانند از آن استفاده کنند. انتشار نسخه‌ی بومی بدین‌معنی است که سرعت عملکرد ابزارهای مختلف PowerToys به‌شدت بهبود یافته است. مایکروسافت به‌طور‌مکرر در حال اضافه‌کردن ابزارهای جدید به PowerToys است.

یکی از ابزارهای جالب پاورتویز، PowerRename است که تغییر نام هم‌زمان مجموعه‌ای از فایل‌ها را ممکن می‌کند. Image Resizer همان‌طور‌که از نامش پیدا است، حجم تصاویر را تغییر می‌دهد تا بتوانید آن‌ها را سریع‌تر آپلود کنید. Text Extractor یکی از ابزارهای جدید پاورتویز است که می‌تواند متن موجود در تصاویر را شناسایی و استخراج کند. پاورتویز را از‌طریق مایکروسافت استور می‌توان دانلود کرد. این سرویس را می‌توانید در گیت‌هاب نیز پیدا کنید.

ویژوال استودیو

ویژوال استودیو ۲۰۲۲ مایکروسافت

انتشار ویژوال استودیو برای آرم یکی از اتفاقات مهم پلتفرم Windows on ARM محسوب می‌شود. پس از نسخه‌ی بتا، مایکروسافت سرانجام در سال ۲۰۲۲ ویژوال استودیو را به‌صورت بومی برای آرم منتشر کرد. به‌لطف ویژوال استودیو، می‌توانید اپلیکیشن‌ برای دستگاه‌های آرم بسازید و آزمایش کنید. ویژوال استودیو از افزونه‌های Arm64 نیز پشتیبانی می‌کند.

اپلیکیشن ایکس باکس

کامپیوتر گیمینگ در حال اجرای اپلیکیشن ویندوزی ایکس باکس / Xbox

ممکن است به دانلود اپلیکیشن ایکس باکس احساس نیاز نکنید؛ اما مایکروسافت مدتی پیش به‌روزرسانی جدیدی برای این اپلیکیشن در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ منتشر کرد که پشتیبانی از آرم را در خود دارد. اپلیکیشن ایکس باکس بازی‌ها را به‌صورت محلی اجرا نمی‌کند؛ اما به شما امکان می‌دهد به سرویس ابری گیمینگ مایکروسافت دسترسی پیدا کنید.

بازی‌های نسخه‌ی آرم ویندوز

GTA San Andreas با گرافیک بهینه در ایکس‌باکس 360

به‌طور‌کلی، معماری آرم در‌زمینه‌ی گیمینگ پیشرفت‌های زیادی تجربه نکرده است و اگر کامپیوتر مبتنی‌بر آرم بخرید، احتمالاً هدف اصلی شما بازی‌کردن نیست. بااین‌همه‌‌، شماری از بازی‌ها برای نسخه‌ی آرم ویندوز توسعه داده شده‌اند. اکثر این بازی‌ها در دسته‌ی بازی‌های معمول پی‌سی قرار نمی‌گیرند. بسیاری از آن‌ها برای ویندوز ۸ و ویندوز فون توسعه داده شده‌اند و جدید نیستند.

برخی از بازی‌های محبوب مثل League of Legends ،‌DOTA 2 ،‌Starcraft 2 ،‌CS: GO و Minecraft ،‌GTA: San Andreas و World of Warcraft: Shadowlands را می‌توان روی کامپیوترهای ویندوزی آرم تجربه کرد.

به‌لطف انتشار ابزار Windows Subsystem for Android، می‌توانید تعداد زیادی از بازی‌های اندرویدی را روی کامپیوترهای آرم اجرا کنید. اکثر بازی‌های اندرویدی برای معماری آرم توسعه داده شده‌اند و در کامپیوترهای آرم عملکرد بهتری از کامپیوترهای مجهز به پردازنده‌ی اینتل و AMD دارند.

سوالات متداول زومیت

  • بهترین اپلیکیشن ویندوز آرم چیست؟

    نسخه‌ی آرم ویندوز از اپلیکیشن‌های مختلفی مثل مایکروسافت اج و اسپاتیفای و وان درایو به‌صورت بومی پشتیبانی می‌کند.

  • آیا ویندوز آرم می‌تواند بازی‌ها را اجرا کند؟

    بله، برخی از بازی‌ها مثل DOTA 2 ،‌Starcraft 2 ،‌CS: GO ،‌Minecraft و GTA: San Andreas برای ویندوز آرم بهینه شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات