ضروری‌ترین نرم‌افزارهای ویندوز

جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
مطالعه 23 دقیقه
لوگوی بنفش ویندوز در مقابل کلاژ
برنامه‌های کاربردی‌ای وجود دارند که می‌توانید همین حالا آن‌ها را روی سیستم خود نصب و استفاده کنید.
تبلیغات

اگر پس از خرید کیس جدید برای سیستم خود نمی‌دانید کدام برنامه‌ها را روی آن نصب کنید در این مقاله با ماه همراه باشید تا بهترین و کاربردی‌ترین برنامه‌های ویندوزی را به شما معرفی کنیم.

نرم‌افزارهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، اگرچه همگی پرکاربرد و ضروری هستند، اما این به‌معنای آن نیست که کاربر پس از نصب ویندوز مجبور است تمام آن‌ها را نصب کند. درواقع مایکروسافت در ویندوز ۱۰ و ۱۱ برای تقریباً تمام موارد اشاره شده راهکار پیش‌فرضی ارائه می‌کند.

با این‌حال ممکن است برخی کاربرها استفاده از اپلیکیشن‌های جایگزین را ترجیح بدهند. از طرفی، بسیاری از این اپلیکیشن‌ها به شکل سرویس‌های وب هم در دسترس هستند.

فهرست مطالب

نگه‌داری و پاکسازی سیستم

نرم‌افزارهای تعمیر و نگه‌داری برای حذف فایل‌های ناخواسته، کش‌ها، فایل‌های موقتی و بسیاری از موارد دیگر که صرفا فضایی را اشغال می‌کنند و منابع ضروری سیستم را مصرف می‌کنند، لازم هستند. نرم‌افزار تعمیر و نگه‌داری کامپیوتر با حذف فایل‌های ناخواسته و کمک به اجرای سریع و روان، تعادل سیستم را حفظ می‌کند. در این بخش به معرفی چند نمونه از بهترین نرم‌افزارهای تعمیر و نگه‌‌داری سیستم می‌پردازیم.

نرم‌افزار Advanced System Optimizer ابزاری قدرتمند برای حذف فایل‌های ناخواسته و بهبود عملکرد کامپیوتر است. این نرم‌افزار رابط کاربری ساده‌ای دارد و استفاده از آن آسان است. از قابلیت‌های آن می‌توان به پاکسازی سیستم، بهبود عملکرد حافظه و محافظت از فایل‌ها اشاره کرد.

نرم‌افزار CCleaner با قابلیت‌هایی مثل پاکسازی آسان تا سفارشی‌سازی ویژگی‌های پاکسازی، تمام فایل‌های آزاردهنده‌ی رجیستری و کامپیوتر را حذف می‌کند و منابع و زمان سیستم را برای کارهای مهم‌تر حفظ می‌کند. CCleaner Professional نسخه‌ی پولی این نرم‌افزار است که قابلیت حذف ردیاب‌های اینترنتی را دارد.

اگر به دنبال حذف فایل‌های تکراری هستید، Duplicate Cleaner را توصیه می‌کنیم. این اپلیکیشن رایگان دارای رابط کاربری ساده‌ای است که به جستجو و حذف فایل‌های دوتایی و تکراری کمک می‌کند.

از دیگر ابزارهای برجسته‌ی پاکسازی ویندوز می‌توان به IObit Advanced SystemCare و CleanMyPC اشاره کرد که هردو به داشتن کامپیوتری امن‌تر و تمیزتر کمک می‌کنند.

محیط اپلیکیشن Advance System و گزینه های مختلف آن

آنتی ویروس

ویندوز ۱۰ و ۱۱ خود به ابزارهای امنیتی مجهز هستند بااین‌حال برای افزودن لایه‌ی محافظتی دیگر می‌توانید از آنتی‌ویروس‌های رایگان کامپیوتر استفاده کنید.

Malwarebytes یکی از بهترین ابزارهای موجود برای تشخیص حملات بدافزاری است. بااین‌حال نسخه‌ی رایگان این نرم‌افزار امکانات کمتری را نسبت به نسخه‌ی پولی ارائه می‌کند.

نرم‌افزار Bitdefender حفاظت چندلایه‌ای را در برابر بدافزارها و باج‌افزارها فراهم می‌کند. با این ابزار می‌توانید مرور ایمن در وب داشته باشید و بدون نگرانی‌های امنیتی عملکرد سیستم خود را بهینه کنید.

آنتی‌ویروس Avast یکی از بهترین آنتی‌ویروس‌های رایگان برای کامپیوتر است که قابلیت محافظت آنی در برابر جاسوس‌افزارها، باج‌افزارها و محتوای بدافزاری را فراهم می‌کند. این آنتی‌ویروس باعث افزایش امنیت شبکه، رمزهای عبور، روترها و مرورگرها می‌شود و نصب ساده‌ای دارد.

در این میان آنتی‌ویروس McAfee مجموعه‌ی پیشرفته‌تری برای محافظت در برابر ویروس‌ها است. این اپلیکیشن یکی از محبوب‌ترین و قوی‌ترین آنتی‌ویروس‌های موجود در بازار است که بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر از آن استفاده می‌کنند. مک‌کافی از اطلاعات مالی و استخراج داده‌ها محافظت می‌کند و ورودی‌های تهدید‌آمیز سیستم را کنترل می‌کند.

گزینه های مختلف ‌آنتی ویروس Avast

نرم‌افزار مدیریت رمز عبور

سرقت اطلاعات مرتبط با هویت و رمزهای عبور یکی از مشکلات امروزی دنیای دیجیتال است. با نصب نرم‌افزارهای تخصصی مدیریت رمزعبور می‌توانید از این داده‌های حساس محافظت کنید.

TweakPass نرم‌افزار هوشمند مدیریت رمز عبور است که پسورد تمام حساب‌های کاربری را با قابلیت رمز عبور مستر ذخیره می‌کند. این نرم‌افزار دارای رابط کاربرپسند و آسان است.

گزینه‌ی پیشنهادی دیگر Bitwarden است که نسخه‌ی رایگان آن تمام نیازهای کاربر را برطرف می‌کند بااین‌حال با پرداخت سالانه ده دلار می‌توان به امکانات بیشتری مثل اشتراک‌گذاری رمزنگاری‌شده‌ی فایل‌ها دسترسی پیدا کرد.

1Password هم در این فهرست توصیه می‌شود که می‌تواند جایگزین خوبی برای نرم‌افزارهای پولی مثل LastPass باشد. وان پسورد دارای رابط کاربری ساده با طراحی مینیمال است که علاوه بر رمز عبور امکان ذخیره‌سازی بسیاری از اطلاعات دیگر را هم می‌دهد.

صفحه دانلود اپلیکیشن Azure و گزینه های مختلف

ذخیره‌سازی ابری و پشتیبان‌گیری

یکی از ضروری‌ترین برنامه‌های ویندوزی، پشتیبا‌ن‌گیری و دسترسی ایمن به فایل‌ها از هر دستگاهی است. با توجه به حجم ویدئوها و تصاویر ذخیره‌شده در دستگاه‌ها، حافظه‌های کامپیوتری به‌سرعت پر می‌شوند. اینجا است که حافظه‌ی ابری به‌عنوان گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه به کار می‌آیند.

گوگل‌ درایو یکی از بهترین ابزارها برای پشتیبان‌گیری از فایل‌ها و دسترسی ایمن به آن‌ها از هر دستگاهی است زیرا امکانات غنی و سرویس‌های همگام‌سازی و پشتیبان‌گیری مقرون‌به‌صرفه‌ای را فراهم می‌کند.

Dropbox ابزار محبوب دیگری برای ذخیره‌سازی است که تمام مشکلات بین پلتفرمی را حل می‌کند. این پلتفرم فضای ذخیره‌سازی رایگان ۲ گیگابایتی را در اختیار کاربرها قرار می‌دهد که چندان زیاد نیست اما با گوگل شیتز و گوگل فوتوز هم سازگار است.

OneDrive پلتفرم دیگری برای ذخیره‌سازی اسناد، تصاویر و دیگر انواع فایل است. به راحتی می‌توانید فایل‌ها را از طریق گروه‌بندی مدیریت‌شده پیدا کنید و آن‌ها را در صورت نیاز به اشتراک بگذارید. به‌طورکلی گوگل درایو و وان درایو جایگزین‌های خوبی برای دراپ باکس با فضای ذخیره‌سازی کمتر هستند.

اگر فایل‌های حساس دارید، می‌توانید از pCloud هم استفاده کنید که قابلیت رمزنگاری دستگاه‌محور را در اختیار کاربرها قرار می‌دهد؛ به‌طوری‌که اگر حساب کاربری‌تان هک شد، هکرها نمی‌توانند فایل‌ها را بدون دسترسی به دستگاه باز کنند.

آیکون سه فولد مختلف درون پنجره مایکروسافت درایو

مرورگر

امروزه با توجه به گسترش اینترنت، مرورگرها بخشی جدانشدنی از تجربه‌ی کاربری هستند؛ اما انتخاب مرورگری ایمن با سهولت استفاده و سرعت بالا در میان گزینه‌های موجود اهمیت زیادی دارد.

گوگل کروم بدون شک محبوب‌ترین نرم‌افزار مرورگر ویندوزی است. این مرورگر رایگان دارای مجموعه‌ی وسیعی از افزونه‌ها و قابلیت سفارشی‌سازی با علایق کاربر است. البته کروم بی‌نقص نیست. بسیاری از افراد می‌خواهند از ردیابی‌های کروم و مصرف بالای RAM آن خلاص شوند؛ اما گزینه‌های بهتری مثل فایرفاکس و اوپرا هم وجود دارند که این معایب را ندارند.

همچنین اگر می‌خواهید از امکانات کروم استفاده کنید و از شر روش‌های ردیابی گوگل خلاص شوید، Ungoogled Chromium گزینه‌ی خوبی برای شما است. مشکل اینجاست که در این نسخه بسیاری از سرویس‌های مبتنی بر گوگل غیرفعال می‌شوند و جایگزینی برای آن‌ها وجود ندارد.

نرم‌افزار متن‌باز فایرفاکس، گزینه‌ی محبوب بعدی است که اپلیکیشنی یکپارچه و همچنین دارای امکانات حریم خصوصی بهتری نسبت به کروم است. قابلیت مرور خصوصی یا private browsing این مرورگر به کاربر اجازه می‌دهد، بدون به‌جای گذاشتن ردی از خود یا ثبت تاریخچه و کوکی‌ها به جست‌وجو در اینترنت بپردازد.

سرچ گوگل در فایرفاکس و نتایج مربوط به کلمه زومیت

اپلیکیشن‌های اجتماعی و ارتباطی

اپلیکیشن‌های چت ویدئویی و پیام‌رسانی بسته به مخاطب، کاربردهای متعددی دارند. از فراگیرترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی می‌توان به واتساپ و تلگرام اشاره کرد. هر دو علاوه بر اپلیکیشن‌های موبایلی دارای اپ‌های دسکتاپ هستند.

اپلیکیشن zoom برای چت ویدئویی مناسب است و قابلیت‌هایی مثل ضبط و اشتراک‌گذاری صفحه‌ی نمایش را فراهم مي‌کند این اپلیکیشن برای دسترسی به گروه‌های بزرگ مناسب است. گرچه در طرح رایگان آن تنها با یک شخص می‌توانید حدود ۴۰ دقیقه صحبت کنید. Google Meet جایگزین مبتنی‌بر وب یکپارچه‌ای برای زوم است که نیازی به نصب ندارد.

مایکروسافت تیمز گزینه‌ی محبوب دیگری برای گروه‌های بزرگ است و قابلیت برگزاری جلسات با ظرفیت ۱۰۰ شرکت‌کننده را دارد. سیگنال انتخاب دیگری است که توسط سازمانی غیرانتفاعی توسعه‌ داده شده و فاقد ردیابی یا تبلیغات است. اپلیکیشن Cisco Webex هم امکان دعوت افراد از طریق لینک را می‌دهد.

برای برقراری ارتباط با کیفیت همچنین می‌توانید از دیسکورد استفاده کنید که دارای قابلیت‌های یکپارچه‌ی پیام‌رسانی و چت ویدئویی است و صرف‌نظر از تعداد افراد حاضر در سرور رایگان است.

اگر هنوز هم معتاد فیسبوک هستید، می‌توانید از اپلیکیشن ساده، زیبا و مستقل کاپرین (Caprine) استفاده کنید و بدون نیاز به باز کردن مرورگر خود، پیام‌‌ها را بخوانید یا بنویسید. همچنین فِرَنز (Franz) گزینه‌ی خوبی محسوب می‌شود.

صفحه QR Code واتساپ

ابزار یکپارچه‌سازی (Defragmentation)

داده‌های پراکنده که به بیت‌ها و قطعات در کامپیوتر تقسیم می‌شوند می‌توانند سرعت و عملکرد کلی کامپیوتر را کاهش دهند. اینجا است که باید از ابزار یکپارچه‌سازی مناسب برای مرتب‌سازی داده‌ها استفاده کنید.

ابزار Defraggler یک نمونه از نرم‌افزارهای قوی یکپارچه‌سازی است که با گردآوری فایل‌ها در کامپیوتر و فراهم کردن ایمنی بالا، عملکرد کامپیوتر را سریع‌تر می‌کند به طوری که در نهایت می‌توانید فضای زیادی را ذخیره کنید.

Iobit Smart Defrag ابزار مفید دیگری برای یکپارچه‌سازی داده‌ها است که می‌تواند زمان بوت استارتاپ سیستم را بهینه‌سازی کند. این نرم‌افزار همچنین با وجود پایگاه داده‌ی گسترده‌‌ی پاکسازی دیسک، امنیت و حریم خصوصی کامپیوتر را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، The PC Decrapifier براساس تجربه‌ی کاربری کاربر (نحوه‌ی کار کاربر با کامپیوتر)، به او پیشنهاد می‌کند که چه نرم‌افزارهایی را باید نگه دارد و کدام یک از آن‌ها را در صورت تمایل می‌تواند حذف کند. استفاده از برنامه مذکور باعث می‌شود کاربر اپلیکیشن‌های بسیار مهم را به‌صورت تصادفی و بدون اطلاع از اهمیت آن‌ها پاک نکند.

اپلیکیشن درحال Defrag کردن سیستم

ابزار مدیریت دانلود

فری دانلود منیجیر (FDM) ابزار مدیریت دانلود رایگان پرسرعتی است که با تقسیم فایل‌ها به بخش‌های کوچک‌تر فرآیند دانلود را بهینه‌تر می‌سازد. این نرم‌افزار به کاربرها اجازه‌ی توقف و از سرگیری فرآیند دانلود را می‌دهد و حتی با فایل‌های تورنت هم سازگاری دارد.

اینترنت دانلود منیجیر، یکی از سریع‌ترین اپلیکیشن‌های مدیریت دانلود است که در دریافت و شناسایی خودکار دانلود ویدئو از منابع آنلاین عملکرد خوبی دارد. این اپلیکیشن‌ همچنین می‌تواند فایل‌ها و ویدئوها را برای دانلود در مرورگر شناسایی کند و فرآیند دانلود را تنها با یک کلیک از سر بگیرد.

qBittorent یک اپلیکیشن متن‌باز رایگان میان‌پلتفرمی با رابط کاربری ساده است که گزینه‌های هوشمندانه‌ای را برای کاربرها فراهم می‌کند. از نکات مثبت این اپلیکیشن می‌توان به نبود تبلیغات آزاردهنده اشاره کرد.

گزینه‌ی پیشنهادی دیگر این فهرست، Deluge با رابط کاربری پیشرفته و مجموعه‌ای غنی از پلاگین‌ها است. این اپلیکیشن با وجود برخورداری از تنظیمات پیشرفته، سبک است و تقریبا می‌توان همه‌چیز را با آن دانلود کرد.

فایلی در حال دانلود شدن در IDM

کلاینت ایمیل

اگر تاکنون از کلاینت ایمیل روی سیستم خود استفاده نکردید، Mailbird را توصیه می‌کنیم. با این اپلیکیشن می‌توانید تمام حساب‌های ایمیل را با سهولت بالایی مدیریت کنید. یکی از مزایای این کلاینت ایمیل دسترسی به اپلیکیشن‌های پرکاربرد اجتماعی مثل توییتر، واتس‌اپ و فیسبوک است.

کلاینت ایمیل eM client رابط کاربری‌ای مدرن با سهولت کاربرد بالا دارد. همچنین امکان دسترسی سریع به حساب‌های لینک‌شده، پوشه‌ها، تقویم‌ها، تماس‌ها و وظایف مختلف را فراهم می‌کند. قابلیت متمایز آن ترجمه‌ی ایمیل به ۳۹ زبان دیگر است.

همچنین برای رسیدن به تجربه‌ی کاربری روان می‌توانید از Thunderbird استفاده کنید که یک کلاینت ایمیل رایگان با تنظیمات ساده است. قابلیت Activity Manager در این اپلیکیشن تمام گفتگوهای بین ارائه‌کننده‌ی ایمیل و شما را ضبط می‌کند.

دو پنجره مختلف مربوط به اپلیکیشن Underbird

مدیریت فایل

به مرور تعداد زیادی فایل در حافظه جمع می‌شوند و شکلی پراکنده پیدا می‌کنند. به همین دلیل است که به ابزار مدیریت فایل نیاز داریم.

Zilla نرم‌افزاری رایگان برای مدیریت فایل‌ها و سازماندهی واسط کاربری است. این نرم‌افزار که از پروتکل‌های انتقال فایل FTP و SSH پشتیبانی می‌کند امکان ویرایش از راه دور فایل‌ها را می‌دهد.

Files App نرم‌افزار جایگزین Windows File Explorer است؛ که امکانات کافی را برای برتری نسبت به اپلیکیشن مدیریت فایل ویندوز در اختیار کاربرها قرار می‌دهد.

اگر می‌خواهید ببینید کدام فایل‌ها و فولدرها بیشترین فضا را روی پی‌سی شما اشغال می‌کنند می‌توانید از WinDirStat یا Space Sniffer استفاده کنید. اگر می‌خواهید تعداد زیادی از فایل‌ها را بر اساس نام مرتب کنید یا نام‌های بی‌معنی فایل‌های تصویری گوشی یا دوربین خود را تغییر دهید، Bulk Rename Utility را پیشنهاد می‌کنیم.

فایل‌ها و دایرکتوری های مختلف در برنامه

ابزار فشرده‌سازی فایل

ابزارهای فشرده‌سازی فایل برای ذخیره‌سازی آسان‌تر فایل‌ها ضروری هستند. نرم‌افزارهای فشرده‌سازی فایل تاریخچه‌ای دیرینه دارند که این روزها به بخش مهمی از نرم‌افزارهای مدیریت داده‌ای کاربرها تبدیل شده‌اند.

از میان گزینه‌های رایگان موجود، 7-Zip یکی از بهترین نرم‌افزارهای فشرده‌سازی است که تقریباً می‌تواند هر فرمتی را فشرده کند. با 7-Zip نه‌تنها می‌توانید فایل‌های پرحجم را فشرده‌سازی کنید بلکه این ابزار سرعت بالایی هم دارد.

نرم‌افزار پیشنهادی دیگر Zip Archiver است و اگرچه گزینه‌ی اول نیست اما به لطف پشتیبانی قوی از فرمت‌ها و رایگان بودن، ارزش انتخاب را دارد. یکی از مزایای این اپلیکیشن، سهولت استفاده‌ی آن است که با فرآیند درگ اند دراپ کارها را ساده می‌کند.

فایل های زیپ مختلف در ویندوز

ابزار بازیابی فایل

در صورتی که فایل‌های مهم ویندوزی را از دست دهید چه می‌کنید؟ نگران نباشید، در چنین شرایطی می‌توانید از یک نرم‌افزار بهینه‌ی بازیابی فایل برای برگرداندن داده‌های مهم خود استفاده کنید.

اپلیکیشن Recuva می‌تواند تمام فایل‌های شما از درایوهای آسیب‌دیده یا دارای فرمت جدید را بازیابی کند. با این اپلیکیشن نیازی نیست نگران نوع فضای ذخیره سازی باشید.

اپلیکیشن TestDisk هم نرم‌افزاری متن‌باز است که برای بازیابی پارتیشن‌های از دست رفته طراحی شده است. این اپلیکیشن می‌تواند بخش بوت را بازسازی کند و آن را با یک پشتیبان‌گیری قوی بازیابی کند.

فایل های مختلف در Recuva

ویرایشگر تصویر

به‌جز مجموعه‌ی ادوبی یا دیگر نرم‌افزارهای پرحجم و پولی، نرم‌افزارهای سبک‌تر و البته‌ رایگان هم برای ویرایش تصاویر وجود دارند که در ادامه به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اگر به دنبال اپلیکیشن ویرایش تصویر برای ویندوز هستید می‌توانید از نسخه‌ی ادوبی فتوشاپ المنتز استفاده کنید. از این اپلیکیشن می‌توانید برای طراحی هرچیزی از میم‌های شخصی تا ویرایش تصاویر استفاده کنید. فتوشاپ المنتز به دلیل داشتن رابط کاربری ساده گزینه‌ی خوبی برای تازه‌کارها است.

Autodesk Sketchbook اپلیکیشن خوب دیگری برای ایجاد آثار هنری است که مجموعه‌ای گسترده از ابزارها را به کاربرها ارائه می‌دهد. این اپلیکیشن برای کاربران صفحات لمسی بسیار مناسب است.

Paint.NET نوعی نرم‌افزار ویرایش تصویر و ترسیم، مناسب برای کاربردهای روزمره است. البته فراموش نکنید این اپلیکیشن مانند اپلیکیشن‌های Paint یا Paint 3D ویندوز نیست. بلکه مجموعه‌ای وسیع‌تر از ابزارها و امکانات را برای ساخت پروژه‌های چشمگیر در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

گزینه‌ی محبوب دیگر، Affinity Photo، نرم‌افزار برجسته‌ی ویرایش تصویر است که امکان خلق شاهکارهای چشمگیر را می‌دهد. این اپلیکیشن مجموعه‌ای وسیع از امکانات سودمند دارد و همچنین از فضاهای رنگی مختلف، ویرایش کامل ۱۶ و ۳۲ بیتی و لایه‌های نامحدود پشتیبانی می‌کند.

تصویری از کوه در محیط نرم افزار ادیت

سرگرمی و مدیا

مدیا و سرگرمی بخش‌هایی جدانشدنی از زندگی ما هستند. VLC Media Player را می‌توان یکی از گزینه‌های محبوب در میان اپلیکیشن‌های مدیا درنظر گرفت. این نرم‌افزار انواع فایل‌ها با انواع فرمت‌ها را اجرا می‌کند و بهترین بخش آن نبود تبلیغات آزاردهنده است.

اگر به دنبال جستجوی محتوای موسیقی با میلیون‌های آهنگ و پلی‌لیست‌های سفارشی هستید، اسپاتیفای گزینه‌ی ایده‌آلی محسوب می‌شود. این مدیا پلیر دارای دو نسخه‌ی رایگان و پریمیوم (بدون تبلیغ) است. می‌توانید فهرست خود را بر اساس هنرمندها، آهنگ‌ها یا موسیقی موردعلاقه تنظیم کنید.

گزینه‌ی پیشنهادی دیگر، پات پلیر (PotPlayer)، اپلیکیشن ساخت کره‌ی جنوبی است که می‌توان آن را پادشاه مدیاپلیرهای رایگان درنظر گرفت. VLC و پات پلیر نقاط مشترک زیادی دارند اما برخلاف VLC که هنگام اجرای فایل‌های بزرگ‌تر به مشکل برخورد می‌کند، پات پلیر همیشه کار می‌کند.

توصیه می‌شود اپلیکیشن گوگل بک‌آپ اَند سینک (Google Backup and Sync) را نیز امتحان کنید. این اپلیکیشن برای سازماندهی تصاویر طراحی نشده است؛ اما برای بارگذاری تصاویر در اپلیکیشن گوگل فوتو (Google Photo) ابزار بسیار خوبی محسوب می‌شود.

فیلمی در حال پخش در پلیر

نرم‌افزار پی‌دی‌اف

فرمت پی‌دی‌اف یکی از محبوب‌ترین فرمت‌های اسناد متنی جهان است. نرم‌افزار ادوبی اکروبات ریدر در صدر فهرست بهترین نرم‌افزارهای ویرایش PDF قرار دارد. برنامه مذکور دارای سهولت استفاده‌ی بالا و امکانات اولیه‌ و ضروری کار با فایل‌های پی‌دی‌اف است.

اگر به دنبال ساخت، ویرایش یا محافظت از اسناد پی‌دی‌اف خود هستید به اپلیکیشنی فراتر از یک پی‌دی‌اف خوان ساده نیاز دارید. Nitro PDF یکی از محبوب‌ترین ویرایشگرهای پی‌دی‌اف رایگان است که از آن می‌توانید برای ساخت، ویرایش، تبدیل، علامت‌گذاری یا محافظت از اسناد و فایل‌های پی‌دی‌اف استفاده کنید.

Foxit PDF Reader گزینه‌ی محبوب دیگر در این فهرست، فراتر از یک نرم‌افزار پی‌دی‌اف خوان رایگان است. با این نرم‌افزار می‌توانید فایل‌های پی‌دی‌اف را از ابتدا بسازید. قابلیت سازگاری با مجموعه‌ی مایکروسافت آفیس به شما اجازه می‌دهد به‌راحتی اسناد خود را به پی‌دی‌اف تبدیل کنید.

فایل پی دی اف باز شده در اپلیکیشن اکروبات

ابزار اشتراک‌گذاری صفحه‌‌ی نمایش و دسترسی از راه دور

اگر بخواهید چیزی را با همکاران خود از راه دور به اشتراک بگذارید یا دنبال راه‌حل هستید، باید از نرم‌افزارهای دسترسی از راه دور استفاده کنید.

TeamViewer به‌عنوان ابزاری هوشمند امکان اتصال ایمن سیستم شما به دسکتاپی دیگر را فراهم می‌کند. می‌توانید در وب، اپلیکیشن یا به شکل افزونه از این نرم‌افزار استفاده کنید. دو نسخه‌ از این نرم‌افزار وجود دارد که نسخه‌ی پولی آن بسیار پرهزینه است.

گزینه‌ی محبوب و پرطرفدار دیگر، Anydesk است که قابلیت دسترسی به کامپیوترهای ویندوز و مک و همچنین دستگاه‌های موبایل اندرویدی و iOS را فراهم می‌کند. با این اپلیکیشن قابلیت اتصال بین دستگاه‌های هاست و ریموت امکان‌پذیر است. نسخه‌ی رایگان این نرم‌افزار امکانات کافی را در اختیار کاربرها قرار می‌دهد.

برای اتصال به دستکاپ دیگر همچنین می‌توانید از Chrome Remote Desktop استفاده کنید که اتصالی مبتنی‌بر وب برای اشتراک‌گذاری ریموت گوشی، تبلت و دستگاه‌های دیگر است. تنها باید افزونه‌ی ابزار روی گوگل کروم را دانلود کنید.

محیط نرم افزار Anydesk

ویرایشگر متن

معمولاً ابزارهای پیش‌فرض ویرایش متنی کامپیوتر از امکانات کافی برای ویرایش متن برخوردار نیستند و باید نرم‌افزارهای جانبی را برای رسیدن به فرمتی منظم نصب کرد. Notepad++ نسخه‌ی پیشرفته‌تر نرم‌افزار نوت‌پد ویندوز محسوب می‌شود که به ویژه برای کدنویس‌ها مفید است و امکانات کاربرپسند و تب‌های مختلفی را ارائه می‌دهد.

Sublime text، ویرایشگر متنی سبک و بسیار کارآمدی است که دارای مجموعه‌ی وسیعی از ابزارهای ویرایشی با رابط کاربرپسند است. این اپلیکیشن دارای مجموعه‌ی مختلفی از تم‌های بصری، حالت‌های صفحه‌ی نمایش و همچنین تعدادی پلاگین برای افزایش جذابیت ویرایش متنی است.

کدهای نوشته شده در اپلیکیشن

مجموعه آفیس

مایکروسافت آفیس همچنان پادشاه مجموعه‌ی آفیس است؛ اما جایگزین‌های رایگانی هم برای آن وجود دارند.

اگر به دنبال مجموعه‌ی رایگان مشابه آفیس مایکروسافت هستید می‌توانید از Free Office استفاده کنید. این اپلیکیشن مانند تمام مجموعه‌های رایگان آفیس از فرمت‌های فایل ۱۹۹۷ به این طرف پشتیبانی می‌کند. متأسفانه برخی امکانات کلیدی این نرم‌افزار به نسخه‌ی پریمیوم آن محدود هستند.

WPS Office Free نسخه‌ی رایگان مجموعه‌ی آفیس WPS است اما این دو نسخه تفاوت ملموسی ندارند. هر برنامه‌ دارای جدیدترین نسخه‌های ورد، اکسل و پاورپوینت است و همچنین امکانات مختلفی را ارائه می‌کند.

مجموعه‌ی محبوب دیگر، Libre Office است که با انواع فرمت‌های سند سازگار است و تقریباً تمام امکانات ضروری ورد، پاورپوینت و اکسل را دارد. این مجموعه دارای شش برنامه برای وظایف رایج دفتری است: Writer، Calc، Impress، Draw، Math و Base. سه ابزار آخر را نمی‌توانید در بسیاری از مجموعه‌های آفیس پیدا کنید که به ترتیب برای نمودارهای برداری، توابع ریاضی و پایگاه‌داده‌ها طراحی شده‌اند.

گزینه های مختلف برای باز کردن فایل ها در LibreOffice

برنامه های ضبط ویدئو معروف

چند سال پیش، اسکرین‌شات و اسکرین کپچر چندان در میان کاربران پی‌سی محبوبیت نداشت. اما اکنون نیاز به آن بیشتر حس می‌شود. به همین منظور برنامه‌های مختلفی برای آن توسعه یافته‌اند.

Greenshot یکی از محبوب‌ترین و بهترین نرم‌افزارهای ثبت صفحه‌ی نمایش ویندوز است که می‌توانید برای ثبت اسکرین‌شات و تصاویر فوری از آن استفاده کنید. به کمک این ابزار می‌توانید از یک پنجره، یک محدوده‌ی مشخص یا تمام صفحه اسکرین‌شات بگیرید.

TweakShot Screen Capture نه‌تنها قابلیت ثبت تصویر از صفحه‌ی نمایش بلکه قابلیت ادیت تصاویر، فیلم‌برداری از صفحه‌ی نمایش و اسکرول اسکرین‌شات را هم می‌دهد. این نرم‌افزار گزینه‌ی مناسبی برای یادگیری و آموزش است.

از سوی دیگر oCam Screen Recorder یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای ضبط ویدئو از صفحه‌نمایش کامپیوتر محسوب می‌شود. می‌توانید همین حالا آن را دانلود و استفاده کنید.

نرم‌افزار ShareX نه‌تنها ابزار اسکرین‌شات برجسته‌ای برای ویندوز است بلکه امکان اشتراک‌گذاری فایل‌های یکسان را هم می‌دهد. این نرم‌افزار سبک قابلیت‌هایی مثل ضبط متن، اسکرول اسکرین‌شات، ضبط صفحه‌ی نمایش و ساخت گیف را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

کلیک راست روی لوگوی ShareX

نرم‌افزار فایل ISO

ویندوز ۱۰ دارای قابلیت تعبیه‌شده‌ای برای مدیریت مستقیم فایل‌های ایزو در فایل اکسپلورر است. برای مونت کردن یک ایمیج یا فایل ایزو در ویندوز تنها کافیست روی فایل، کلیک راست کنید و گزینه‌ی Mount را انتخاب کنید.

اما گاهی ممکن است ترجیح دهید از ابزارهای جانبی استفاده کنید که امکانات‌ بیشتری را ارائه می‌کنند. Daemon Tools Lite یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین نرم‌افزارهای نصب فایل ایزو برای ویندوز است. با نصب این نرم‌افزار می‌توانید تمام فایل‌های ایزوی دلخواه را مونت کنید یا با دبل کلیک روی فایل ایمیج آن‌ها را اجرا کنید.

اگر به دنبال نرم‌افزار مونت ایزوی متن‌باز و رایگان برای ویندوز هستید می‌توانید، ImDisk Toolkit را امتحان کنید. این نرم‌افزار می‌تواند طیف وسیعی از فایل‌های ایمیج را تنها با چند کلیک مونت کند.

دو پنجره مختلف در حال ماونت کردن برنامه

نرم‌افزار رایت و تکثیر

Ashampoo burning Studio بهترین نرم‌افزار رایت رایگان دی‌وی‌دی برای کتاب‌های صوتی است. با این نرم‌افزار دیگر لازم نیست نگران نام‌گذاری و مرتب‌سازی ترک‌ها باشید. می‌توانید کتاب‌های صوتی را روی دیسک‌ها یا درایو فلش، درایو USB یا MP3 پلیر ذخیره کنید.

نرم‌افزار BurnAware اپلیکیشن رایگان و کاملی برای رایت دی‌وی‌دی در ویندوز است. این اپلیکیشن مجموعه‌ی گسترده‌ای از امکانات رایت سی‌دی و رابط کاربرپسند دارد. از امکانات آن می‌توان به امکان ایجاد ایمیج‌های دیسک و استخراج ترک‌های صوتی از دی‌وی‌دی‌ها و کپی و پاکسازی دیسک‌ها با سهولت استفاده‌ی بالا اشاره کرد.

گزینه های مختلف برای رایت کردن سی دی

آن اینستالر

حذف یک یا دو اپلیکیشن از طریق قابلیت تعبیه‌شده‌ی ویندوز شاید کار ساده‌ای باشد اما با نرم‌افزار آن‌اینستالر می‌توانید به راحتی اپلیکیشن‌های غیرضروری و بیکار را پیدا و حذف کنید.

IObit Uninstaller می‌تواند نرم‌افزارهای ناخواسته را تنها با یک کلیک حذف کند. علاوه بر این در حذف پلاگین‌ها و نوار ابزارها بدون نشت داده‌های حریم خصوصی بهینه عمل می‌کند.

Ninite اپلیکیشن آن‌اینستالر پیشنهادی دیگری با رابط کاربری ساده است که وظایف عادی شما را مختل نمی‌کند و در پس‌زمینه، اپلیکیشن‌های غیرضروری را حذف می‌کند.

گزینه های مختلف برای پاک سازی درایور

نرم‌افزار به‌روزرسانی درایور

درایور یا درایور دستگاه به برنامه‌ای کامپیوتری گفته می‌شود که امکان اتصال یک یا چند دستگاه سخت‌افزاری مثل اسپیکر، پرینتر، کارت گرافیک و انواع دستگاه‌های دیگر را به سیستم عامل کامپیوتر می‌دهد. بدون درایورهای صحیح، سیستم عامل نمی‌تواند نوع دستگاه اتصالی و عملکرد و کنترل آن را شناسایی کند.

بنابراین به‌روزرسانی درایورهای ویندوز برای رسیدن به عملکرد سالم بخش‌های سخت‌افزاری ضروری است. با استفاده از درایورهای منسوخ‌شده یا خراب احتمال دارد سیستم‌ خود را در معرض آسیب‌های مختلفی قرار دهید.

نرم‌افزار رایگان Bit Driver Updater نه‌تنها می‌تواند مشکلات مرتبط با درایور را برطرف کند بلکه با بهبود عملکرد سیستم، سرعت پردازش را افزایش می‌دهد. این نرم‌افزار، رایگان و استفاده از آن بسیار راحت است.

نرم‌افزار Driver Easy می‌تواند درایورهای منسوخ را به‌صورت خودکار جستجو کند. معمولا اسکن این نرم‌افزار به‌صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و زمانی که کامپیوتر بیکار است انجام می‌شود. این برنامه برخلاف اپلیکیشن‌های مشابه داریورها را بدون نیاز به باز کردن مرورگر خارجی داخل نرم‌افزار دانلود می‌کند.

گزینه اپدیت درایور در کنار موارد دیگر

ابزارهای ویدئو

برای ویرایش ویدئو در سطح مبتدی، اپلیکیشن‌هایی مثل Wondershare Filmora یا Shotcut کفایت می‌کنند.

اما اگر به دنبال امکانات بیشتری هستید می‌توانید DaVinci Resolve را انتخاب کنید. این نرم‌افزارها نسخه‌های رایگان دارند و اگر به دنبال بهترین امکانات هستید می‌توانید نرم‌افزارهای پولی مثل ادوبی پریمیر پرو یا فینال کات پرو را تهیه کنید.

از سوی دیگر، اگر صرفاً می‌خواهید ویدئوهای قدیمی را به فرمت‌های مدرن تبدیل کنید می‌توانید از اپلیکیشن Handbrake استفاده کنید. برنامه مذکور مبدل ویدئویی‌ای متن‌باز است که می‌تواند فایل‌های ویدئویی را به انواع فرمت‌های لازم تبدیل کند.

فیلمی در حال ادیت در اپلیکیشن

ابزار یادداشت‌برداری و بهره‌وری

اپلیکیشن OneNote که در مجموعه‌ی آفیس قرار دارد، نرم‌افزار یادداشت‌برداری برای نوشتن ایده‌ها، سازماندهی پروژه‌ها، افکار و هرچیز مرتبط است. این نرم‌افزار می‌تواند یادداشت‌های شما را هماهنگ کند، محتوای Outlook را ذخیره کند و همچنین قابلیت پشتیبانی از یادداشت‌های صوتی را دارد.

Evernote، اپلیکیشن یادداشت‌برداری ساده‌ای برای ویندوز است که امکان مدیریت مهلت پروژه‌ها، مشتری‌ها و جلسات را در یک منبع آنلاین فراهم می‌کند. Microsoft To Do گزینه‌ی محبوب دیگری برای یادآورها و وظایف در ویندوز و پلتفرم‌های دیگر است؛ که به سازماندهی و ردیابی وظایف روزمره و افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.

البته نباید دو اپلیکیشن Todoist و Wunderlist را فراموش کرد. دو برنامه‌ای که برای مدیریت زمان و وظایف بسیار خوب عمل می‌کنند.

اپلیکیشن Wox جایگزین خوبی برای ابزار جستجوی ویندوز است؛ زیرا اپ لانچر سریعی برای یافتن فایل‌ها و پوشه‌های پراکنده در سیستم شما محسوب می‌شود. وکس علاوه‌بر یافتن فایل‌های مورد نظر در سیستم، از توانایی جست‌وجو در اینترنت نیز برخوردار است و می‌توان برای جستجوی موارد مختلف در اینترنت از آن استفاده کرد.

لیست وظایف در بخش My day

سایر ابزارها

در ادامه مجموعه‌ی دیگری از نرم‌افزارها را معرفی می‌کنیم که شاید در کنار فهرست فوق به کارتان بیایند:

  • F.lux: متأسفانه بسیاری از افراد تا دیروقت به صفحات نمایش خود خیره می‌شوند؛ اما این اپلیکیشن خستگی چشم را کاهش می‌دهد و الگوهای خواب را بهبود می‌دهد. F.lux اپلیکیشنی چندپلتفرمی است که روشنایی و نور صفحه‌ی نمایش را به صورت خودکار بر اساس رنگ اتاقی که در آن هستید، زمان روز و منابع نوری اطراف تنظیم می‌کند.
  • Unchecky: گاهی هنگام نصب یک نرم‌افزار روی سیستم تعداد زیادی فایل به‌دردنخور هم همراه آن دانلود می‌شوند. اپلیکیشن Unchecky می‌تواند به صورت پیوسته بر چک‌باکس‌ها هنگام نصب نرم‌افزار نظارت و از نصب فایل‌های اضافی جلوگیری کند.
  • ClipClip: این نرم‌افزار یکی از بهترین و کاربردی‌ترین برنامه‌های ویندوزی است که با استفاده از آن می‌توانید متن‌ها، تصاویر و فایل‌های دیگر را روی کلیپ‌بورد ذخیره کنید. سپس می‌توانید این فایل‌ها را ذخیره کنید و با اسامی مختلف به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. برای نمایش فهرست‌ فایل‌های که روی کلیپ‌برد کپی کردید از دکمه‌ی میانبر: Ctrl+Shift+V استفاده کنید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات