پارلر، رقیب توییتر، از زمان انتخابات آمریکا یک میلیون بار دانلود شده است

شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
پارلر شبکه‌ای اجتماعی است که به توییتر شباهت دارد و امکان انتشار آزادانه‌ی دیدگاه‌ را برای همه فراهم می‌کند. آمار جدید از افزایش ناگهانی محبوبیت پارلر خبر می‌دهد.
تبلیغات

انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده پس از مدت‌ها انتظار سرانجام برگزار شد و با وجود هیاهوی چند وقت اخیر، رسانه‌ها جو بایدن را برنده‌ی انتخابات اعلام می‌کنند. بر اساس گزارش‌های اخیر، به‌ دنبال باخت دونالد ترامپ در انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا میزان دانلود اپلیکیشنی با نام پارلر (Parler) به ‌شکلی در خور توجه افزایش پیدا کرده است؛ از پارلر به‌عنوان جایگزین ایدئولوژیک فیسبوک و توییتر یاد می‌شود. چند ماه پیش پارلر در بین کاربران توییتر فارسی به محبوبیت رسیده بود؛ اما خیلی زود فراموش شد.

بر اساس آمار منتشرشده توسط مؤسسه‌ی سنسورتاور (SensorTower)، اپلیکیشن پارلر در بازه‌ی ۳ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) یعنی روز انتخابات تا ۸ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۸ آبان ۱۳۹۹) درمجموع ۹۸۰ هزار بار دانلود شده است. سنسورتاور می‌گوید بیش از نیمی از این تعداد دانلود (۶۳۶ هزار دفعه) در روز ۱۸ آبان انجام آمده که آماری فوق‌العاده است. مجموع دانلود پارلر، شامل آمار دانلود در گوگل پلی استور و اپل اپ استور می‌شود. 

افزایش ناگهانی شمار دانلودهای پارلر باعث شده است این شبکه‌ی اجتماعی به صدر رتبه‌بندی محبوب‌ترین عناوین در فروشگاه‌های آنلاینِ اپلیکیشن برسد. درحال‌حاضر پارلر در رتبه‌ی نخست اپلیکیشن‌های رایگان اپ استور iOS قرار دارد؛ این درحالی است که پارلر در روز ۲ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۲ آبان ۱۳۹۹) در جایگاه ۱۰۲۳ قرار داشت.

جایگاه نخست اپلیکیشن‌های گوگل پلی استور نیز به پارلر اختصاص دارد؛ این اپلیکیشن توانسته است در بازه‌ی یک هفته‌ای از رتبه‌ی ۴۸۶ به رتبه‌ی نخست پلی استور برسد. بر اساس آنچه سنسورتاور ادعا می‌کند، پارلر تاکنون تقریبا ۳٫۶ میلیون بار در ایالات متحده‌ی آمریکا دانلود شده است. 

تفاوت مهم پارلر با رسانه‌ای مثل توییتر، ادعای این شبکه‌ی اجتماعی مبنی ‌بر رعایت کامل آزادی بیان است. پارلر طی چند وقت اخیر به محفلی برای اعتراضات حزب محافظه‌کار ایالات متحده به نتایج اخیر انتخابات ریاست‌ جمهوری تبدیل شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد پویش «دزدی را متوقف کنید» (Stop the Steal) در پارلر به‌صورت فعالانه پیگیری می‌شود؛‌ این درحالی است که توییتر و فیسبوک به‌طور جدی با این پویش برخورد می‌کنند.

شماری از کارشناسان برجسته‌ی محافظه‌کار در چند روز اخیر به فالورهای خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف گفته‌اند سراغ نصب پارلر بروند. تمامی این کاربران از نحوه‌ی مدیریت و نظارت بر توییتر و فیسبوک ناامید شده‌اند و به ‌دنبال جایی مثل پارلر می‌گردند تا نظر خود را آزادانه بیان کنند. 

پارلر به محفلی برای تئوری‌های توطئه‌ی راست‌گرا‌ نظیر آنچه دنبال‌کنندگان «دزدی را متوقف کنید» ادعا می‌کنند، تبدیل شده است. پارلر در ایمیلی که چند روز پیش برای رسانه‌ها ارسال کرد، نوشت برترین پست منتشرشده در این شبکه‌ی اجتماعی متعلق ‌به رسانه‌ی NTD News (وابسته‌به فرقه‌ی فالون گنگ) است. این پست به به وجود برخی مشکلات و ناهماهنگی‌های آماری در شمارش رأی‌های انتخابات آمریکا اشاره می‌کند.

در ماه‌های اخیر، توییتر و فیسبوک سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای برای مقابله با پست‌های حاوی اطلاعات غلط درباره‌ی انتخابات آمریکا اتخاذ کردند تا حدی که شاهد اعمال این سیاست‌های برای پست‌هایی که ترامپ منتشر می‌کرد بودیم.

به ‌دنبال آغاز انتخابات، سیاست‌های وضع‌شده در توییتر و فیسبوک به ‌شکلی سردرگم‌کننده اعمال شدند. اکثر قوانین، متوجه پست‌های منتشرشده توسط ترامپ بودند؛ ترامپ پس از آغاز انتخابات بارها در توییتر و فیسبوک ادعا کرد مشکلاتی در زمینه‌ی رأی‌گیری پستی وجود دارد و باید فرایند شمارش رأی به ‌حالت تعلیق دربیاید.

ترامپ همچنین پیش از شمارش کامل رأی‌های پنسیلوانیا اعلام کرد در این ایالت برنده شده است،؛ اما پس از شمارش کامل معلوم شد اکثریت ساکنین ایالت پنسیلوانیا به جو بایدن رأی داده‌اند. به‌عنوان نتیجه‌ی این اتفاقات، ۱۶ توییت دونالد ترامپ با محوریت انتخابات، شامل برخی محدودیت‌ها شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات