ترامپ پس از ترک کاخ سفید ممکن است توسط توییتر مسدود شود

یک‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس قوانین توییتر، سیاست‌مدارانی نظیر دونالد ترامپ از مسدود شدن و برخی قوانین دیگر در امان هستند؛ اما این شرایط با آغاز ریاست‌ جمهوری بایدن، برای ترامپ تغییر می‌‌کند.
تبلیغات

توییتر دو سال پیش در واکنش به برخی از توییت‌های دونالد ترامپ، اعلام کرد قوانینی ویژه دارد که بر پایه‌ی آن‌ها نمی‌تواند سیاست‌مداران را در پلتفرم خود مسدود کند؛ زیرا مسدودسازی سیاست‌مداران باعث پنهان شدن اطلاعات مهم می‌شود. دونالد ترامپ طی سال‌های اخیر توییت‌های جنجالی زیادی منتشر کرده است و در جریان شمارش آراء انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا در چند روز گذشته نیز توییت‌های متعددی منتشر کرد که به ‌عقیده‌ی اکثر تحلیلگران، توییت‌هایی اشتباه بودند.

نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری ایالات متحده شب گذشته توسط رسانه‌های معتبر آمریکایی اعلام شد و بر اساس ادعای این رسانه‌ها، جو بایدن موفق شد ترامپ را شکست دهد. آن‌طور که توییتر اعلام کرد، دونالد ترامپ به‌ محض خروج از کاخ سفید و انتقال سمَت ریاست‌ جمهوری به جو بایدن، از فهرست کسانی که در برابر قوانین عادی توییتر در امان هستند خارج می‌شود و درصورت نقض قوانین، حساب کاربری‌اش مسدود خواهد شد.

توییتر در ایمیلی که برای رسانه‌های انگجت و ورج ارسال کرد، نوشت دونالد ترامپ سپر محافظ خود در برابر قوانین را که به‌ دلیل «منافع عمومی» ایجاد شده است، از دست خواهد داد. این اتفاق قرار است در ۲۰ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۱ بهمن ۱۳۹۹) رخ دهد؛ یعنی روزی که جو بایدن به‌صورت رسمی رئیس ‌جمهور آمریکا می‌شود. 

توییتر در بیانیه‌ای که برای وب‌سایت انگجت ارسال کرد نوشت: «این قانون که به ‌دلیل منافع عمومی وضع شده است، به رهبران فعلی جهان و نامزدهای انتخاباتی مربوط می‌شود؛ نه شهروندانی که در این سمت‌ها به کار مشغول نیستند.» حساب‌های کاربری رسمی آمریکا در توییتر نظیر POTUS@،اFLOTUS@ و WhiteHouse@ همچنان در برابر قوانین عادی توییتر محافظت خواهند شد؛ زیرا این حساب‌های کاربری به دست دولت بایدن خواهد افتاد.

همان‌طور که اشاره کردیم، ترامپ تاکنون بارها ادعاهی غلط در توییتر مطرح کرده و به‌ خاطر همین موضوع به‌دفعات مورد انتقاد قرار گرفته است. در واکنش به این موضوع، توییتر تاکنون اقدامات متعددی انجام داده تا اثرگذاری توییت‌های غلطی که ترامپ در حساب کاربریِ بسیار محبوب و پربازدیدش می‌نویسد، کاهش پیدا کند.

یکی از اقدامات توییتر، اضافه کردن برچسب‌هایی ویژه به توییت‌های ترامپ است که این توییت‌ها را صحت‌سنجی می‌کنند. توییتر همچنین پست‌هایی که ترویج‌دهنده‌ی خشونت هستند و قوانین را نقض می‌کنند، پنهان می‌کند. تنها در روز ۶ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۶ آبان ۱۳۹۹) چهار توییت دونالد ترامپ پنهان شدند. ترامپ در آن روز، توییت‌هایی با محوریت تقلب در انتخابات آمریکا منتشر کرده بود. 

تاکنون توییتر بارها به سوءاستفاده از قوانین منافع عمومی برای جلوگیری از تلافی شدن اقداماتش توسط دونالد ترامپ و سیاسیون متحدش متهم شده است. در فاصله‌ای کوتاه پس از اضافه شدن برچسب‌های صحت‌سنجی به توییت‌ها، دونالد ترامپ فرمان جدیدی امضا کرد که محافظت از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی شبکه‌های اجتماعی را در برابر قوانین کاهش می‌داد. به ‌احتمال زیاد توییتر در دوران ریاست‌ جمهوری جو بایدن لازم نیست نگران این قانون باشد.

تغییری نظیر آنچه توییتر امروز اعلام کرد، از مدت‌ها پیش مورد انتظار بود. با همه‌ی این‌ها، همچنان ممکن است توییتر شاهد اقدامی متقابل از سوی دونالد ترامپ باشد. حساب کاربری ترامپ در توییتر میلیون‌ها نفر فالوور دارد و او برای به‌اشتراک‌گذاری نظراتش، تا حد زیادی به حساب کاربری توییتر خود متکی می‌شود. درصورتی‌که توییتر بخواهد حساب کاربری ترامپ را مسدود کند، شکی نداریم در این شبکه‌ی اجتماعی آشوب به‌ پا خواهد شد؛ حتی اگر پست‌های ترامپ از اهمیتی که امروزه برخوردار هستند، برخوردار نباشند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات