ترامپ می‌گوید ضرب‌الاجل فروش تیک‌تاک تمدید نخواهد شد

شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
دولت ترامپ فشار بر تیک‌تاک و شرکت چینی مالک آن، بایت‌دنس را روز‌به‌روز بیشتر می‌کند و ظاهرا برنامه‌ای هم برای بهتر کردن شرایط ندارد.
تبلیغات

دولت ایالات متحده، ضرب‌الاجل تاریخ بیستم سپتامبر را برای فروش تیک‌تاک تمدید نخواهد کرد. دونالد ترامپ روز پنجشنبه اعلام کرد شرکت چینی بایت‌دنس باید تا آن زمان فروش اپلیکیشن خود را نهایی کرده باشد. صحبت‌های جدید، فشار را در مذاکره‌های فروش تیک‌تاک افزایش می‌دهد، چون درصورت عدم موفقیت در فروش اپلیکیشن تا زمان مشخص‌شده، تیک‌تاک در ایالات متحده مسدود می‌شود.

برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند که به‌خاطر پیچیدگی فرایندهای فروش، احتمالا ضرب‌الاجل بایت‌دنس برای واگذاری تیک‌تاک تمدید خواهد شد. درحالی‌که دونالد ترامپ روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای کوتاه گفت تیک‌تاک یا فروخته می‌شود یا در زمان مشخص، مسدود خواهد شد.

دونالد ترامپ ماه گذشته یک فرمان اجرایی صادر و در آن به وجود شواهد معتبر مبنی بر احتمال تهدید امنیت ملی آمریکا توسط بایت‌دنس اشاره کرد. بایت‌دنس از همان زمان مشغول مذاکره برای فروش تیک‌تاک به مایکروسافت بود. شرکت‌های بزرگ دیگر دنیای فناوری هم به مذاکره‌ها وارد شدند، اما موانع متعددی در یک ماه گذشته بر سر راه آن‌ها ظاهر شده‌اند. با وجود محبوبیت بالای تیک‌تاک در بین کاربران و خصوصا نسل نوجوان و جوان، چالش‌های متعددی در این اپلیکیشن وجود دارد که تمایل خریداران را کاهش می‌دهد.

یکی از نکات مهم در کاهش جذابیت تیک‌تاک برای خریداران، توسعه‌ی کدهای آن توسط مهندسان و توسعه‌دهنده‌های چینی است. به خاطر همین روند، جدا کردن تیک‌تاک از شرکت چینی مالک ازلحاظ فنی چالش‌های بسیار زیادی دارد. فاکتور دیگر را می‌توان در به‌روزرسانی اخیر قوانین چین دانست که خصوصا با تمرکز بر قوانین کنترل صادرات در حوزه‌ی فناوری هوش مصنوعی انجام شد. الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تیک‌تاک که محتوای جدید را بر حسب تاریخچه‌ی فعالیت و علاقه‌مندی به کاربران پیشنهاد می‌کند، ارزش بسیار زیادی دارد و یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت شبکه‌ی اجتماعی محسوب می‌شود. به محض اینکه وزارت بازرگانی چین قوانین جدید صادرات را اعلام کرد، بایت‌دنس از پیروی کامل از قوانین جدید خبر داد. چنین تصیمی احتمالا اجازه‌ی فروش سیستم پیشنهادی مبتنی بر هوش مصنوعی تیک‌تاک را از بایت‌دنس سلب می‌کند و درنتیجه، جذابیت سرویس برای خریداران کمتر می‌شود.

پیشگیری دولت چین از فروش تیک تاک

علاوه بر مایکروسافت، نام شرکت‌های بزرگ دیگر فناوری آمریکایی در میان خریداران احتمالی تیک‌تاک دیده می‌شود. از مهم‌ترین شرکت‌ها می‌توان به توییتر و اوراکل و گوگل اشاره کرد. حتی والمارت هم در جریان یک شراکت احتمالی با مایکروسافت، شاید تمایل به خرید تیک‌تاک داشته باشد.

امنیت تیک‌تاک در کشورهای متعددی در سرتاسر جهان تحت بررسی‌های موشکافانه‌ی جدی قرار دارد. به‌عنوان مثال، این اپلیکیشن در میان چندین اپلیکیشنی قرار داشت که چندی پیش در هند ممنوع اعلام شد. دولت هند، نگرانی‌ها پیرامون امنیت ملی و دفاعی کشور را به‌عنوان دلیلی برای ممنوع کردن تیک‌تاک و اپلیکیشن‌های چینی دیگر اعلام کرد. به‌علاوه، سازمان امنیت داده‌ی فرانسه، CNIL نیز اکنون مشغول بررسی عمیق ساختار و امنیت تیک‌تاک است.

تیک‌تاک می‌گوید اقدام‌هایی جدی برای نشان دادن حسن نیت خود به دولت آمریکا انجام داده است

تیک‌تاک در بحران‌های پیش‌آمده ساکت نبود و ماه گذشته از دولت ترامپ شکایت کرد. آن‌ها در بیانیه‌ی حقوقی، مخالفت جدی خود را با ادعاهای دولت ترامپ مبنی بر تهدید امنیتی اعلام کردند. مدیران تیک‌تاک ادعا می‌کنند که تاکنون برنامه‌هایی جدی برای حفاظت هرچه بیشتر از داده‌های کاربران پیاده‌سازی کرده‌اند. آن‌ها ذخیره‌سازی داده‌ی کاربران در سرورهایی در ایالات متحده و سنگاپور را به‌عنوان یکی از اقدام‌های جدی بر شمردند. همچنین بایت‌دنس بین داده‌های کاربران آمریکایی تیک‌تاک و دیگر محصولات خود همچون Douyin، مرزی مشخص دارد.

اپلیکیشن تیک‌تاک که به‌عنوان نسخه‌ی بین‌المللی سرویس Douyin شرکت بایت‌دنس در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، امروز به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین سرویس‌های اجتماعی جهان شناخته می‌شود. نسل نوجوان و جوان (مشهور به Generation Z) از طرفداران جدی اپلیکیشن هستند. تیک‌تاک تنها در ایالات متحده ۱۰۰ میلیون کاربر دارد و برای مدیریت فعالیت‌های خود در آن کشور، ۱،۵۰۰ نفر را استخدام کرده است.

شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند اینستاگرام، تلاش می‌کنند تا با عرضه‌ی قابلیت‌های مشابه اشتراک‌گذاری ویدیوهای کوتاه، خود را به‌عنوان جایگزین تیک‌تاک در میان کاربران به شهرت برسانند. البته تاکنون هیچ رقیبی موفق به تهدید سهم بازار اپلیکیشن چینی نشده است. برخی آمارها ادعا می‌کنند که تیک‌تاک در ماه آگوست رکورد بیشترین تعداد دانلود را در دسته‌ی اپلیکیشن‌های غیر بازی در سرتاسر جهان به خود اختصاص داد و آمار ۶۳/۳ میلیون نصب را ثبت کرد. نکته‌ی مهم‌تر اینکه کاربران تیک‌تاک وفاداری زیادی به آن دارند و از ماه جولای که احتمال مسدود شدن سرویس در ایالات متحده مطرح شد، سرویس‌های تغییر IP نیز در آن کشور با افزایش تعداد کاربران روبه‌رو شدند.

مسدودشدن تیک تاک / علامت اخطار روی لوگوی تیک تاک

برخی از محققان امنیت سایبری می‌‌گویند فرایند جمع‌آوری داده در تیک‌تاک شباهت زیادی به اپلیکیشن‌های دیگر شبکه‌ی اجتماعی دارد که از مدل درآمدی مبتنی بر تبلیغات پیروی می‌کنند. ازطرفی نگرانی اصلی به مالکیت اپلیکیشن مربوط می‌شود که یک شرکت چینی است. متحصصان امنیتی می‌گویند شاید شرکت چینی با درخواست دولت کشورش، ملزم به ارائه‌ی داده‌ها به آژانس‌های اطلاعاتی شود. یکی از قوانین امنیت سایبری در چین، شرکت‌های فناوری مانند بایت‌دنس را ملزم می‌کند تا به درخواست‌های دولت برای دریافت داده‌های کاربران، پاسخ مثبت دهند. البته بایت‌دنس می‌گوید که درمقابل درخواست دولت مبنی بر دسترسی به داده‌ی کاربران، مقاومت خواهد کرد.

نگرانی‌های امنیتی دربار‌ه‌ی تیک‌تاک، با انتشار گزارشی در ماه آگوست در وال استریت ژورنال بیشتر شد. در این گزارش ادعا شده بود که تیک‌تاک برخی از محدودیت‌های سیستم‌عامل اندروید را دور می‌زند و اطلاعاتی همچون آدرس MAC دستگاه کاربر را ذخیره می‌کند. طبق گزارش، تیک‌تاک فرایند جمع‌آوری اطلاعات را از ماه نوامبر گذشته متوقف کرده است، اما به‌هرحال همین رویکردها نگرانی درباره‌ی تعهد تیک‌تاک به حفاظت از حریم خصوصی کاربران را افزایش داد. مدیران اپلیکیشن در واکنش به گزارش WSJ گفتند: «ما هم مانند همکاران خود، اپلیکیشن را برای هماهنگی هرچه بیشتر با چالش‌های رو به تکامل امنیتی، به‌روز می‌کنیم».

نکته‌ی مهم اینکه مخالفت و فشار به اپلیکیشن تیک‌تاک در ایالات متحده، محدود به دولت کنونی و حزب جمهوری‌خواه نیست. کمپین انتخاباتی جو بایدن، نامزد دموکرات ریاست جمهوری ایالات متحده، از ماه جولای از کارمندان خود خواست تا تیک‌تاک را از گوشی‌های کاری و شخصی خود حذف کنند. فشارها بر تیک‌تاک از سال گذشته افزایش پیدا کرد. در آن زمان، چند سناتور آمریکایی از مدیر وقت آژانس اطلاعات ملی ایالات متحده خواستند که احتمال ارائه‌ی داده‌ی کاربران آمریکایی به دولت چین را در تیک‌تاک بررسی کند.

تیک‌تاک در واکنش به رخدادهای پیش‌آمده در جوابیه‌ی مطبوعاتی خود به آمار ۱۰۰ میلیونی کاربران آمریکایی‌اش اشاره کرد. آن‌ها می‌گویند که به ارائه‌ی قابلیت‌ها و امکانات هرچه بیشتر برای سرگرمی کاربران خود متعهد خواهد ماند. درنهایت باید منتظر گذر زمان و تاریخ ۲۰ سپتامبر باشیم تا ادامه‌دار بودن یا توقف این سرگرمی برای کاربران آمریکایی، مشخص شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات