مارک زاکربرگ ترامپ را به مسدودکردن تیک تاک ترغیب کرده است

دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
وال‌استریت ژورنال ادعا می‌کند مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، سال گذشته در گفت‌و‌گو با ترامپ اعلام کرده دولت آمریکا باید از افزایش محبوبیت تیک‌تاک نگران باشد.
تبلیغات

اختلافات ایالات متحده‌ی آمریکا با چین مسئله‌ی جدیدی نیست؛ زیرا از سال‌ها پیش تاکنون، دو ابرقدرت دنیا همواره با یکدیگر در حال مجادله بوده و سعی کرده‌اند به اَشکال مختلف یکدیگر را زیرفشار قرار دهند. درنتیجه‌ی جنگ تجاری بین آمریکا و چین، افزایش تعرفه در گمرک را شاهد بودیم تا کالاهایی که از کشور رقیب وارد می‌شود، قیمت گرانی در بازار داشته باشد.

در جدیدترین فصل از کتاب جنگ‌های تجاری بین آمریکا و چین، ایالات متحده مستقیما سراغ شرکت‌های چینی رفته است تا فعالیت‌های آن‌ها را محدود کند. سال گذشته، آمریکا هواوی را تحریم کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود تمامی تلاش‌ها و پیشرفت‌ها، بازوی موبایل هواوی در خارج از مرزهای چین عملا فلج شده است. ترامپ اکنون به مسدودسازی تیک‌تاک و اپلیکیشن‌های محبوب دیگری نظیر وی‌چت می‌اندیشد. 

رسانه‌ی معتبر وال‌استریت ژورنال در گزارشی اختصاصی می‌گوید مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، به قانون‌گذاران و دیگر مقام‌های رسمی آمریکا درباره‌ی افزایش محبوبیت شبکه‌ی اجتماعی ویدئومحور تیک‌تاک هشدار داده است. طبق اعلام وال‌استریت، زاکربرگ حرف‌های خود درباره‌ی تیک‌تاک را حین سفرهایش در سال گذشته‌ی میلادی به واشینگتن و دقیق‌تر در مهمانی شام خصوصی در کاخ‌سفید به زبان آورده است. ظاهرا در این مراسم شام در پاییز سال گذشته، زاکربرگ تلاش کرده دونالد ترامپ را متقاعد کند تهدیدی که شرکت‌های اینترنت‌محور چینی برای کسب‌و‌کارهای آمریکایی ایجاد می‌کنند، باید بیشتر از حواشی چند وقت اخیر فیسبوک مدنظر باشد. 

ترامپ در اوایل ماه جاری میلادی فرمان اجرایی جدیدی را امضا کرد که درصورت عملی‌شدن، اپلیکیشن تیک‌تاک را مسدود می‌کند. تیک‌تاک شبکه‌ای اجتماعی است که روی محتوای ویدئویی کوتاه تمرکز دارد و توسعه‌دهنده‌ای چینی با نام بایت‌دنس آن را ساخته است.

زاکربرگ در مهمانی شام کاخ‌سفید، به ترامپ و مقام‌های آمریکا درباره‌ی محبوبیت تیک‌تاک هشدار داده است

ترامپ در فرمان اجرایی جدید خود، استفاده‌ی گسترده‌ی آمریکایی‌ها از اپلیکیشن‌های چینی نظیر تیک‌تاک را وضعیت اضطراری ملی خطاب کرد و گفت نگرانی زیادی درباره‌ی داده‌های جمع‌آوری‌شده‌ی تیک‌تاک دارد. مایک پمپئو، وزیر امورخارجه‌ی ایالات متحده، پیش‌تر گفته بود دولت به مسدودکردن تیک‌تاک فکر می‌کند.

دلیل اصلی توجه دونالد ترامپ و نهادهای مختلف ایالات متحده‌ی آمریکا به تیک‌تاک این است که گفته می‌شود تیک‌تاک داده‌های جمع‌آوری‌شده را به دولت چین می‌دهد. ازلحاظ تئوری چین می‌تواند با داده‌هایی که ازطریق تیک‌تاک به‌دست می‌آورد، از آمریکایی‌ها جاسوسی کند؛ به‌همین‌دلیل، ترامپ تیک‌تاک را تهدیدی برای امنیت ملی به‌حساب می‌آورد. 

نگرانی‌های اخیر درباره‌ی تاک‌تاک در حالی مطرح می‌شوند که این اپلیکیشن توانسته در آمریکا و دیگر نقاط جهان به‌ محبوبیتی مثال‌زدنی دست پیدا کند. دنیاگیری ویروس کرونا میزان استفاده‌ی مردم از شبکه‌های اجتماعی را افزایش داد و تیک‌تاک توانست از این فرصت به‌خوبی استفاده کند. تیک‌تاک فید بی‌انتهایی دارد که همواره ویدئوهای جدید را به کاربر نشان می‌دهد؛ ازاین‌رو، کاربران ساعت‌ها در محتوای ویدئویی غرق می‌شوند. گفته می‌شود تیک‌تاک امروزه بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در آمریکا دارد.

تیک‌تاک پیش‌تر ناراحتی خود را از فرمان اجرایی جدید ترامپ ابراز کرده و گفته است که یک سال تلاش کرده به‌‌طور مسالمت‌آمیز با دولت ترامپ وارد مذاکره شود تا نگرانی‌ها از بین برود. تیک‌تاک قصد دارد به‌‌دلیل فرمان اجرایی جدید، رسما در دادگاه به دولت ترامپ شکایت کند.

در پی انتشار گزارش‌ها درباره‌ی تلاش مارک زاکربرگ برای متقاعدکردن ترامپ به مسدودسازی تیک‌تاک، فردی به‌نمایندگی از فیسبوک ایمیلی به رسانه‌ها فرستاده است و در آن، ادعاهای یادشده را تکذیب می‌کند و می‌گوید زاکربرگ هرگز طرفدار مسدودکردن تیک‌تاک نبوده است. نماینده‌ی فیسبوک درادامه‌ی ایمیلش می‌نویسد:

زاکربرگ بارها به‌صورت عمومی گفته است بزرگ‌ترین رقبای شرکت‌های فناوری‌محور آمریکایی شرکت‌های چینی هستند و این شرکت‌های چینی ارزش‌هایی دارند که هم‌تراز با آرمان‌های حکومت دموکراتیک نیستند و مواردی مثل آزادی‌بیان را به‌عنوان ارزش خود در نظر نمی‌گیرند. خنده‌دار است اگر فکر کنید نگرانی‌های طولانی‌مدت درزمینه‌ی امنیت ملی که در اصل سیاست‌مداران دو جناح عامل افزایش بوده‌اند، صرفا از گفته‌های زاکربرگ نشئت گرفته باشند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی نقش زاکربرگ در فرمان جدید ترامپ چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات