قوانین صادراتی جدید دولت چین، احتمالا مانع فروش تیک‌ تاک به آمریکا می‌شود

یک‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
تصمیمات جدید دولت چین، برنامه‌ی فروش واحد تجاری تیک‌تاک را با شرایط سخت‌تری رو‌به‌رو می‌کند.
تبلیغات

تلاش تیک‌تاک برای فروش واحد تجاری‌اش و توافق آن با آمریکا برای پیشگیری از مسدودشدن در این کشور ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شود. مدتی پیش دونالد ترامپ اعلام کرد که این اپلیکیشن به دولت چین وابسته است و احتمالا برای جاسوسی از آمریکا استفاده می‌شود و به این دلیل، دستور مسدودکردن تیک‌تاک در آمریکا را صادر کرد. به‌تازگی اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه تیک‌تاک با آمریکا به توافق رسیده است و براساس آن، واحد تجاری‌اش را در آمریکا به فروش می‌رساند.

حال ممکن است قوانین جدید دولت چین مسائلی برای تیک‌تاک به‌وجود آورد. روز گذشته، وال‌استریت ژورنال از اعمال محدودیت‌های جدید دولت چین بر صادرات فناوری هوش مصنوعی این کشور خبر داد که احتمالا فروش تیک‌تاک را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

قوانین صادراتی جدید به فناوری‌هایی مانند پیشنهاد محتوا، تحلیل متن و تشخیص صدا مربوط می‌شود و از این پس شرکت‌ها باید برای صادرات آن‌ها از دولت مجوز بگیرند. تیک‌تاک از برخی فناوری‌های یادشده استفاده می‌کند و همین موضوع می‌تواند شرایط را برای فروش اپلیکیشن چینی سخت‌تر کند. بنابراین، طبق قوانین جدید، بایت‌دنس، شرکت مالک تیک‌تاک برای فروش آن باید از دولت مجوز بگیرد.

دولت چین به‌طور غیر مستقیم به بایت‌دنس،‌ شرکت مادر تیک‌تاک برای فروش اپلیکیشن به آمریکا هشدار داده است. کوی فن، مشاور دولت چین در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی شینهوا اظهار کرد:

بایت‌دنس باید «به‌طور جدی و محتاطانه» موضوع فروش واحد تجاری تیک‌تاک در آمریکا را منتفی کند. حتی اگر بایت‌دنس سهمی از تیک‌تاک را نداشته‌ باشد، این احتمال وجود دارد که از کشور چین فناوری‌هایی به آمریکا صادر شود و این قانون دولت چین را نقض خواهد کرد.

همچنین، وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که قوانین صادراتی این کشور از سال ۲۰۰۸ ثابت مانده و زودتر از این موعد باید تغییراتی در آن صورت می‌گرفت. به‌گفته‌ی مقامات این کشور، باتوجه‌به توسعه‌ی فناورانه و محصولات رقابتی چین، وضع قوانین جدید الزامی است.

دولت چین با اعمال قوانین صادراتی به تنش‌های بین چین و آمریکا دامن می‌زند. دو کشور همچنان درگیر جنگ تجاری هستند و آمریکا به‌دلیل مسائل امنیتی، شرکت‌های چینی مانند هواوی و ZTE را تحریم کرده است. همچنین، آمریکا بایت‌دنس را مجبور به فروش تیک‌تاک به شرکت‌های آمریکا کرده است که یکی دیگر از محدودیت‌های اعمال‌شده محسوب می‌شود.

باتو‌جه‌ به این موضوع، جای تعجبی ندارد که دولت چین در برابر تحریم‌های آمریکا استراتژی جدیدی در پیش بگیرد و محدودیت‌های شدیدتری برای صادرات فناوری اعمال کند. جذب سهام تیک‌تاک توسط شرکت‌های آمریکایی می‌تواند امتیاز انحصاری دراختیار دولت آمریکا قرار دهد و این کشور به فناوری چینی دسترسی بیشتری پیدا کند.

پس از توافق تیک‌تاک با آمریکا برای فروش واحد تجاری‌اش، بسیاری از شرکت‌های فناوری خواهان خرید سهام اپلیکیشن شدند. مایکروسافت اولین شرکتی بود که برای خرید تیک‌تاک وارد مذاکره شد. همچنین، چندی پیش والمارت نیز اعلام کرد که در جذب سرمایه تیک‌تاک با مایکروسافت همکاری می‌کند. گزارش‌های دیگر نیز از مذاکرات توییتر، نتفلیکس و اوراکل برای خرید سهام تیک‌تاک خبر می‌دهند.

آلفابت، شرکت مادر گوگل نیز با چند شرکت دیگر کنسرسیومی را برای خرید تیک‌تاک تشکیل دادند؛ اما بنابه‌دلایلی نامشخص این شرکت از کنسرسیوم کناره‌گیری کرده است. البته خروج آلفابت از کنسرسیوم، مبنی بر نداشتن تمایل این شرکت برای خرید سهام تیک‌تاک نیست. در شرایط ناپایدار ایجاد‌شده برای شرکت چینی، به‌تازگی گزارش ‌شده که با افزایش فشارهای سیاسی واردشده بر تیک‌تاک و شرکت بایت‌دنس، کوین مایر، مدیرعامل آمریکایی تیک‌تاک، پس از ۶ ماه از سمت خود استعفا داد.

ششم آگوست (۱۶ مرداد)، دونالد ترامپ دستور ممنوعیت انجام هرگونه معاملات تجاری شرکت‌های آمریکایی با بایت‌دنس را صادر کرد و به شرکت چینی برای فروش واحد تجاری‌اش ۹۰ روز مهلت داده است.

روز جمعه، دولت چین از وضع قوانین صادراتی خبر داد؛ اما مشخص نیست که این دولت خواهان جلوگیری از فروش کامل تیک‌تاک باشد.  

تیک‌تاک، پلتفرم ویدئویی محبوب، در ماه آوریل ۲ میلیارد دانلود داشته و تنها در سه‌ماهه اول سال جاری ۳۱۵ بار دانلود شده است. جذب سهام اپلیکیشن چینی می‌تواند مزایای زیادی برای شرکت‌های خریدار داشته باشد.

تاکنون سخنگوی تیک‌تاک درباره‌ی شرایط پیش‌رو پس از وضع قوانین جدید اظهارنظر نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات