اپل با مقایسه مدل‌های درآمدی رقیب، از اپ استور دفاع می‌کند

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل برای پاسخ به اتهام‌هایی که نسبت به مدل درآمدی اپ استور مطرح می‌شود، مطالعه‌ای با تمرکز بر مقایسه‌ی مدل آن با سرویس‌های مشابه منتشر کرد.
تبلیغات

اپل با انتقادهایی جدی درباره‌ی مدل درآمدی اپ استور روبه‌رو شده است و یک جلسه‌ی بازرسی قانون ضدانحصار را هم در پیش دارد. دراین‌میان کوپرتینویی‌ها مطالعه‌ای را منتشر کرده‌اند و در آن، مدل درآمدی خود را نسبت به مدل‌های رقیب منصفانه و مناسب نشان داده‌اند. درواقع اپل در این مطالعه نشان می‌دهد که کارمزدهای دریافت‌شده از توسعه‌دهنده‌ها در اپ استور، تفاوت زیادی با اپ استورها و بازارچه‌های دیگر فروش محتوای دیجیتال ندارد.

مطالعه‌ی اپل در زمانی منتشر می‌شود که آن‌ها حدود یک هفته‌ی دیگر، باید در جلسه‌ی استماع مجلس نماینده‌های ایالات متحده حضور پیدا کنند. جلسه‌ی استماع به دستور کمیته‌ی مبارزه با انحصار مجلس برگزای می‌شود که مدیرعامل اپل، تیم کوک، باید برای پاسخ به سؤال نمایندگان در آن حضور پیدا کند. تیم کوک قطعا با پرسش‌های دشواری روبه‌رو می‌شود و باید از وفاداری به قوانین رقابتی در شرکت دفاع کند. مدیران ارشد از آمازون، فیسبوک و آلفابت نیز در این جلسه حضور خواهند داشت و آن‌ها هم باید به پرسش‌هایی در همین زمینه پاسخ دهند.

مطالعه‌ی جدید که اپل منتشر کرد، با همکاری Analysis Group انجام شد و نرخ کارمزد اپ استور را با دیگری بازارچه‌های اپلیکیشن دیجیتال مقایسه می‌کند. در این مطالعه، سرویس‌هایی همچون گوگل پلی استور، آمازون اپ استور، سامسونگ گلکسی استور و مایکروسافت استور مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته‌اند. همچنین بازارچه‌های مشابهی که توسط شرکت‌هایی مانند ایر بی‌ان‌ابی، اوبر و اپیک گیمز هم اداره می‌شوند، در مقایسه شرکت داده شده‌اند.

مقایسه مدل درآمدی بازارچه های اپلیکیشن

طبق نتایج مطالعه‌ی اخیر و قوانینی که از قبل می‌دانیم، اپل در زمانی‌که مالک دستگاه، اپلیکیشنی را خریداری می‌کند یا برای محتوای دیجیتال، سرویس یا خرید اشتراک، پرداخت درون برنامه‌ای انجام می‌دهد، ۳۰ درصد کارمزد دریافت می‌کند. درنتیجه ۷۰ درصد از هزینه به حساب توسعه‌دهنده واریز می‌شود. برای اشتراک‌های درون‌ برنامه‌ای، هزینه‌ی کارمزد برای سال اول ۳۰ درصد و پس از آن ۱۵ درصد است.

اغلب بازار‌چه‌های دیجیتال، از تولیدکننده‌ها کارمزد ۳۰ درصدی دریافت می‌کنند

بازارچه‌های مهم دیگر اپلیکیشن مانند گوگل پلی استور، آمازون اپ استور، سامسونگ گلکسی استور و مایکروسافت استور، همگی برای دانلود اپلیکیشن و خریدهای درون برنامه‌ای، ۳۰ درصد کارمزد دریافت می‌کنند. البته هرکدام قوانین و تبصره‌های خاص خود را نیز دارند. به‌عنوان مثال گوگل برای اشتراک‌های درون برنامه‌ای پس از سال اول، ۱۵ درصد کارمزد دریافت می‌کند، آمازون برای اشتراک‌های استریم ویدئو، کارمزد را به ۲۰ درصد می‌رساند و گلکسی استور، همان هزینه‌ی ۳۰ درصد را دریافت می‌کند. البته در قوانین گلکسی استور گفته می‌شود که این رقم، قابل مذاکره و بررسی بیشتر است.

مطالعه‌ی اخیر اپل به بازارچه‌های منسوخ دنیای دیجیتال هم اشاره می‌کند. بلک‌بری ورلد، ویندوز فون استور و نوکیا استور هم نرخ کارمزد مشابه ۳۰ درصدی داشته‌اند. در نتایج مطالعه، کارمزد بازارچه‌های اپلیکیشن منصفانه قلمداد می‌شود. به‌هرحال این سرویس‌ها مسئولیت مدیریت تراکنش‌ها و توسعه‌ی زیرساخت را برای آن‌ها برعهده می‌گیرند. همچنین سرمایه‌گذاری برای ایجاد قابلیت دانلود اپلیکیشن‌ها و خریدهای درون برنامه‌ای نیز توسط صاحبان اپ استور انجام می‌شود.

در بخشی از تحقیق اخیر اپل پیرامون نرخ کارمزدها می‌خوانیم: «نرخ‌های کارمزدی که براساس تراکنش‌ها تنظیم می‌شوند، با ازبین‌بردن هزینه‌های سربار، موانع ورود به بازار را برای فروشنده‌ها و توسعه‌دهنده‌های کوچک بر می‌دارند. این هزینه‌ها در مسیر برنامه‌های بازارچه برای تبلیغ بیشتر اپلیکیشن‌ها و ارائه‌ی ارزش بلندمدت قرار می‌گیرند.

مقایسه مدل درآمدی بازارچه های بازی ویدیویی

در بخش‌هایی از تحقیق، به بازارچه‌هایی اشاره می‌شود که کارمزد کمتری از توسعه‌دهنده‌ها دریافت می‌کنند و به‌عنوان مثال می‌توان به اپیک گیمز، مالک فورت‌نایت اشاره کرد که ۱۲ درصد کارمزد دریافت می‌کند. تیم سوینی، مدیرعامل اپیک گیمز، قبلا به‌صورت مستقیم به مدل درآمدی اپل از اپ استور انتقاد کرده بود.

در ادامه‌ی مطالعه‌ی جدید اپل به این نکته اذعان می‌شود که شرکت، چارچوب‌هایی را برای خریدهای درون برنامه‌ای پیاده‌سازی می‌کند تا کاربرها و توسعه‌دهنده‌ها، امکان بهره‌برداری رایگان از سرویس‌های اپ استور را نداشته باشند. به‌عنوان مثال اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند در بخش پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای،‌ لینک‌هایی خارجی ارائه کنند که کاربر، هزینه را از کانالی دیگر پرداخت کند.

اپل از ماه ژوئن سال گذشته، تحت فشار و انتقادهای شدید وزارت دادگستری ایالات متحده قرار دارد. در همان زمان، وزارتخانه‌ی مذکور یک مطالعه‌ی عمیق را روی کل صنعت فناوری ایالات متحده شروع کرد تا رویکردهای ضدرقابت و انحصارگرایانه را در آن بررسی کند. اتحادیه‌‌ی اروپا نیز از ماه پیش تحقیقاتی را شروع کرد تا روش درآمدزایی اپل و قوانین آن را برای پیدا کردن احتمال رویکردهای ضدرقابت مورد بررسی قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات