قابلیتی مشابه ایردراپ در انتظار کاربران اندرویدی

دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل از مدت‌ها پیش توسعه‌ی راهکاری به‌نام Nearby Share را در دستور کار دارد که به‌زودی قابلیت اشتراک‌گذاری شبیه به ایردراپ را به کاربران اندروید ارائه می‌کند.
تبلیغات

ظاهرا گوگل در مراحل پایانی آزمایش قابلیت Nearby Sharing قرار دارد. قابلیتی شبیه به ایردراپ در دستگاه‌های اپل که امکان اشتراک‌گذاری سریع‌تر فایل‌ها را با دستگاه‌های مجاور فراهم می‌کند. اگرچه منبع خبر اخیر رسمی نیست، اما باتوجه به افزایش حدس و گمان‌ها و انتشار جزئیات پیرامون این قابلیت در هفته‌های اخیر، می‌توان عرضه‌ی آن را قریب‌الوقوع دانست. خبر جدید، برای اولین‌بار یک تاریخ را برای عرضه‌ی قابلیت بیان می‌کند. ظاهرا از ماه اوت، تمامی کاربران اندروید که از نسخه‌ی ۶ به بعد سیستم‌عامل استفاده می‌کنند، قابلیت جدید را دریافت خواهند کرد.

نسخه‌ی پیش‌نیاز اندرویدی که برای استفاده از قابلیت Nearby Sharing ادعا می‌شود، با اخبار قبلی رسمی و جزئیات نسخه‌ی بتا قابلیت، هماهنگی دارد. نسخه‌ی بتا اکنون در دسترس برخی از کاربران قرار دارد و برای استفاده از آن تنها باید نسخه‌ی بتا از Google Play Services را دریافت کنید. قابلیت اشتراک‌گذاری جدید اندروید، بخشی از فریمورک Google Play Services محسوب می‌شود و شبیه به قابلیت‌های دیگر سطح پایین سیستم‌عامل نیست. به همین دلیل دریافت و فعال‌سازی آن ازطریق یک به‌روزرسانی ساده در پلی استور ممکن خواهد بود.

یک خبر جذاب دیگر درباره‌ی قابلیت اشتراک‌گذاری شبیه به ایردراپ در اندروید، ادعا می‌کند که گوگل، قابلیت جدید را برای عرضه در پلتفرم‌های دیگر هم در دستور کار دارد. درواقع گفته می‌شود که اهالی مانتین ویو، Nearby Share را برای پشتیبانی در ویندوز، کروم، مک و لینوکس هم مدنظر دارند. نسخه‌های ابتدایی از چند وقت پیش در برخی از توزیع‌های لینوکس دیده می‌شوند، درنتیجه می‌توان توسعه‌ی قابلیت را برای سیستم‌‌های عامل دیگر هم متصور شد.

Nearby Share اندروید
قابلیت Nearby Share
Nearby Share
Nearby Share اندروید شبیه به ایردراپ اپل

همان‌طور که گفته شد، Nearby Share قابلیتی برای اشتراک‌گذاری ساده‌ی فایل است که عملکردی شبیه به ایردراپ در دستگاه‌های اپل خواهد داشت. اپل از سال‌ها پیش، Airdrop را برای دستگاه‌های خود عرضه کرده که اشتراک‌گذاری سریع فایل را بین دستگاه‌های موجود در اکوسیستم خود این شرکت، ممکن می‌کند. مجوزهای دسترسی و امکان پیدا شدن توسط دستگاه‌های مجاور، در گزینه‌هایی در بخش تنظیمات گوشی پیکربندی می‌شوند و ارتباط کاملی هم با فهرست مخاطبان کاربر خواهند داشت. درنهایت قابلیت جدید تلاش می‌کند تا اشتراک‌گذاری فایل با دستگاه‌های مجاور که در فهرست مخاطبان قرار دارند را هرچه بیشتر ساده کند. در این قابلیت، دیگر نیازی به هماهنگ شدن و گزینه‌های متعدد برای تنظیم دو دستگاه نخواهد بود و اشتراک‌گذاری تنها با یک کلیک انجام می‌شود.

بررسی نسخه‌های اولیه‌ی Nearby Share نشان می‌دهد که این قابلیت مانند ایردراپ، از ترکیب بلوتوث و وای‌فای برای انتقال فایل استفاده می‌کند. بلوتوث ارتباط اولیه را بین دو دستگاه ایجاد می‌کند و وای‌فای با تکیه بر پهنای باند بیشتر، عملیات انتقال را انجام می‌دهد.

هنوز برخی از جزئیات ارائه‌ی قابلیت Nearby Share برای کاربران اندرویدی، مشخص نیست. به‌عنوان مثال اکنون برخی از تولیدکننده‌ها، قابلیت‌های مشابهی را به کاربران ارائه می‌کنند. آیا آن‌ها با عرضه‌ی قابلیت رسمی از سوی گوگل، به آن مهاجرت خواهند کرد؟ نکته‌ی بعدی در گوشی‌های هواوی و آنر و عدم دسترسی آن‌ها به سرویس‌های گوگل نهفته است. درحال‌حاضر Huawei Share برای کاربران شرکت چینی عرضه می‌شود که کارکرد مشابهی دارد. شاید همین قابلیت به‌مرور توسعه پیدا کرده و امکان اشتراک‌گذاری فایل با گوشی‌های برندهای دیگر را هم ممکن کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات