قابلیت Nearby Share گوگل وارد فاز آزمایشی شد

چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
قابلیت جدید اشتراک‌گذاری گوگل موسوم به Nearby Share وارد فاز آزمایشی بتا شد. این قابلیت به‌عنوان رقیبی برای ایردراپ اپل توسعه یافته است.
تبلیغات

اپل از مدت‌ها پیش روشی آسان برای اشتراک‌‌‌گذاری فایل‌ها و اسناد حجیم دارد که به‌نام ایردراپ (AirDrop) در اکوسیستم محصولات شرکت شناخته می‌شود. اندروید قبلا از قابلیتی مبتنی بر NFC استفاده می‌کرد که Android Beam نام داشت، اما با انتشار اندروید ۱۰ کاملا حذف شد. قابلیت مذکور، برای اتصال اولیه‌ی دستگاه‌ها از NFC بهره می‌برد، اما انتقال فایل ازطریق بلوتوث انجام می‌شد که کارایی و بهره‌وری لازم را نداشت.

رسانه‌های اختصاصی اندروید مانند اندروید پلیس ادعا می‌کنند که گوگل قابلیت جدیدی برای اشتراک‌گذاری سریع فایل‌ها با دستگاه‌های نزدیک را در دستور توسعه دارد. این قابلیت که به‌نام Nearby Share شناخته می‌شود، ظاهرا وارد فاز آزمایشی یا بتا شده است. کاربرانی که در برنامه‌ی آزمایشی بتا از Google Play Services ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند از قابلیت جدید استفاده کنند. امکان اشتراک‌گذاری در نسخه‌ی آزمایشی به‌صورت گزینه‌ای به‌نام Nearby به بخش اشتراک‌گذاری اندروید در دستگاه کاربران اضافه می‌شود. رسانه‌ها تصاویری از طراحی اولیه‌ی قابلیت هم منتشر کردند که در ادامه می‌بینید.

قابلیت جدید با هدف رفع نواقص اندروید بیم توسعه یافت

قابلیت Nearby Share پس از فعال‌سازی اولیه، دستگاه‌های مجاور را به کاربر نمایش می‌دهد. از قابلیت‌های تکمیلی می‌توان به تنظیم سطح نمایان بودن دستگاه برای کاربران دیگر اشاره کرد. این قابلیت را می‌توان مانند بلوتوث برای دستگاه‌های موجود در فهرست مخاطبان محدود کرد. گزینه‌ی خاموش کردن کامل نیز مانند دیگر گزینه‌های اشتراکی دردسترس قرار می‌گیرد.

وقتی کاربر گزینه‌ی Nearby Share را در دستگاه خود فعال کند، درصورت ارسال فایل توسط دستگاه‌های مجاور، یک اعلان برای او نمایش داده می‌شود. با کلیک روی اعلان می‌توان جزئیات را مشاهده و دریافت فایل را تأیید یا رد کرد.

قابلیت Nearby Share اندروید

گوگل در تأیید اخیار منتشرشده در رسانه‌ها اعلام کرد که به‌زودی اطلاعات تکمیلی را پیرامون Nearby Share منتشر می‌کند. ظاهرا اهالی مانتین ویو تصمیم دارند تا این قابلیت را برای گوشی‌های هوشمند تا اندروید ۶ مارشمالو ارائه کنند.

اولین اخبار پیرامون قابلیت اشتراک‌گذاری فایل با دستگاه‌های مجاور در اندروید، سال گذشته منتشر شد و XDA Developers اطلاعات اولیه را پیرامون آن را دراختیار دیگر رسانه‌ها قرار داد. حتی بررسی‌‌های کلی و عملیاتی از قابلیت نیز منتشر شدند. قابلیت مذکور، رویکردی شبیه به ایردراپ دارد. کاربران برای جابه‌جایی فایل باید وای‌فای و بلوتوث را به‌صورت هم‌زمان روشن کنند. اتصال بلوتوث برای ارتباط اولیه‌ی دو دستگاه استفاده می‌شود و انتقال فایل‌ها نیز ازطریق وای‌فای مدیریت خواهد شد که سرعت بالایی را دراختیار کاربران می‌گذارد. همان‌طور که گفته شد، Nearby Share از منوی اشتراک‌گذاری (Share) در اندروید دردسترس کاربران خواهد بود.

سامسونگ از سال‌ها پیش قابلیتی به‌نام S-Share را در گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کند که پس از اتصال دو دستگاه به‌کمک NFC، فایل را ازطریق وای‌فای انتقال می‌دهد. اگرچه قابلیت مذکور کارایی بسیار زیادی دارد، اما محدود به دستگاه‌های سامسونگ است. هواوی هم قابلیتی به‌نام Huawei Share دارد که تقریبا شبیه به ایردراپ عمل می‌کند. این قابلیت هم تنها در گوشی هواوی عرضه می‌شود. درنهایت تصمیم گوگل به توسعه‌ی امکانی مشابه برای تمامی گوشی‌های هوشمند، می‌‌تواند یکی از محبوب‌ترین مزیت‌های iOS را به اندروید بیاورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات