مایکروسافت تیمز در شرکت‌های بزرگ بیش از اسلک طرفدار دارد

پنج‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴
مطالعه 5 دقیقه
سرویس‌های مایکروسافت تیمز و اسلک رقابت نزدیکی در جذب کسب‌وکارها دارند و هرکدام در بخشی از بازار، طرفداران بیشتر را به خود اختصاص داده‌اند.
تبلیغات

رقابت شدید بین غول دنیای فناوری یعنی مایکروسافت و استارتاپ نرم‌افزاری اسلک نشان‌دهنده‌ی دهه‌ای است که سرویس‌های نرم‌افزاری شرکتی، محبوبیت بالایی پیدا کرده‌اند. CNBC در جدیدترین گزارش خود ادعا می‌‌کند که مایکروسافت تیمز نسبت به اسلک برتری دارد. گزارش مذکور، تعداد کاربران و استفاده از سرویس‌های درون‌سازمانی را در فصل چهارم سال جاری میلادی بررسی کرده است. گزارش جدید با یک نظرسنجی از میان فعالان گوناگون دنیای فناوری انجام شد. ۵۸ درصد از شرکت‌کننده‌ها اعلام کردند که در شرکت خود از تیمز استفاده می‌کنند، درحالیکه تنها ۳۰ درصد، اسلک را به‌عنوان ابزار ارتباط درون‌سازمانی نام برده بودند.

شرکت‌کننده‌ها در نظرسنجی CNBC از میان اعضای گروهی موسوم به Technology Executive Council در این رسانه انتخاب شدند. گروه مذکور، شامل افرادی می‌شود که در موقعیت‌های معاونت ارشد فناوری در شرکت‌های بزرگ و همچنین سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی فعال هستند.

مدیرعامل اسلک، استوارت باترفیلد ابتدای ماه جاری میلادی ادعا کرد که بسیاری از کاربران اسلک، از نرم‌افزارهای آفیس ۳۶۵ استفاده می‌کنند، اما ابزار آن‌ها برای ارتباط درون‌سازمانی، هنوز اسلک است. او در مصاحبه‌ی خود گفته بود که تعداد کاربران مجهز به آفیس ۳۶۵ در اسلک بالا گزارش می‌شود. درواقع آن کاربران با وجود داشتن گزینه‌ای مشابه در باندل ۳۶۵ یعنی تیمز، باز هم اسلک را ترجیح می‌دهند.

مایکروسافت کمی پس از مصاحبه‌ی مدیرعامل اسلک، آمار قابل‌توجهی از تعداد کاربران سرویس خود منتشر کرد. آن‌ها ادعا می‌کنند که تیمز ماهانه ۲۰ میلیون کاربر فعال دارد. مایکروسافت اولین‌بار پس از IPO اسلک، اقدام به انتشار آمار سرویس تیمز کرد. سپس اسلک در ماه اکتبر، خبر از آمار ۱۲ میلیونی کاربران فعال ماهانه داد.

جرد اسپاتارو، معاون ارشد سازمانی مایکروسافت در آفیس ۳۶۵ در بیانیه‌ای به CNBC گفته بود که از حق انتخاب کاربران خوشحال است و انتخاب تیمز را مایه‌ی رضایت بیان کرده بود. او اعتقاد دارد کاربران به این خاطر تیمز را انتخاب می‌کنند که قابلیت‌های بیشتر را در یک اپلیکیشن واحد ارائه می‌کند.

اسلک

اسلک در گزارش مالی ماه دسامبر ادعا کرد که تعداد مشتریان پولی با درآمد سالانه بیش از یک میلیون دلار، برای اولین‌بار به عدد ۵۰ رسیده است که نسبت به آمار ۳۰ سال گذشته، پیشرفت قابل‌توجهی محسوب می‌شود. باترفیلد در گزارش مذکور گفته بود که حداقل ۷۰ درصد از مشتریان از آفیس ۳۶۵ استفاده می‌کنند. تا تاریخ ۳۱ اکتبر سال جاری، ۲۶ هزار شرکت از خدمات هر دو سرویس استفاده می‌کنند.  تعداد مشتریان پولی اسلک نیز با رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۰۵ هزار شرکت رسید. اسلک باتوجه به همین آمارها، پیش‌بینی مالی خود را برای سال آینده افزایش داد، اما به‌هرحال ارزش سهام آن‌ها پس از اعلام گزارش درآمد، کاهش یافت.

مدیران اسلک می‌گویند آمارهای مایکروسافت تیمز گمراه‌کننده است

برخی از تحلیل‌گران بازار اعتقاد دارند قرار داشتن تیمز در باندل نرم‌افزاری آفیس ۳۶۵ کمک شایانی به افزایش تعداد کاربران سرویس می‌کند. درواقع از نظر آن‌ها احتمالا مایکروسافت حتی کاربران ۳۶۵ که از تیمز استفاده نمی‌کنند را هم جزو کاربران فعال حساب می‌کند. ردموندی‌ها به این ادعا واکنش نشان دادند. آن‌ها می‌گویند نصب بودن تیمز و اجرای آن در بارگذاری ویندوز، به‌عنوان آمار کاربر فعال ماهانه محاسبه نمی‌شود.

باترفیلد می‌گوید مایکروسافت در بازار سرویس‌های ارتباطی داخل سازمان، عمدا یک گمراهی را در آمارها ایجاد کرده است. به‌علاوه از نظر او تعداد زیادی از کاربران تیمز نیز به اجبار از سرویس تجاری اسکایپ (Skype for Business) به تیمز نقل‌مکان کرده‌اند؛ سرویسی که طبق اعلام ردموندی‌ها در سال ۲۰۲۱ بازنشسته می‌شود.

برایان الیوت، معاون ارشد و مدیر کل پلتفرم در اسلک در مصاحبه‌ای با CNBC پیرامون آمار کاربران فعال سرویس‌ها گفت:

بهتر است فراموش نکنیم که همه‌ی آمارهای کاربران فعال ماهانه به‌صورت برابر محاسبه نمی‌شوند. اعداد منتشرشده از نظرسنجی قابل پیش‌بینی بود. درواقع ما انتظار داریم که اعداد باز هم افزایش پیدا کنند. درواقع تیمز و اسلک، ابزارهای متفاونی هستند که برای مقاصد متفاوت استفاده می‌شوند. دراین‌میان اهمیتی هم ندارد که مایکروسافت چه‌مقدار برای ایجاد ابهام در بازار تلاش کند.
slack / اسلک

برخی تحلیل‌گران اعتقاد دارند مایکروسافت از موفقیت‌های اسلک احساس ترس می‌کند. از نظر آن‌ها اسلک در شرکت‌های فناوری و سازمان‌هایی که اهمیت بیشتری به فناوری می‌دهند، محبوبیت بیشتری دارد که برای ردموندی‌ها خطرناک است. غول نرم‌افزاری اکنون کاهش تعداد کاربران اوتلوک را مشاهده می‌کند که یکی از سرویس‌های اساسی برای کسب‌وکارش محسوب می‌شود. به‌هرحال شاید مانور بیش‌ از اندازه روی آمارهای تیمز نیز به‌خاطر همین احساس خطر باشد.

سهام‌داران اسلک نگران هستند که تیمز به محصولی کافی و مناسب برای کاربران تبدیل شود. به‌هرحال برخی از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که سرمایه‌گذاران نباید بیش از حد نگران موفقیت تیمز باشند. به‌هرحال اسلک هم مانند دیگر استارتاپ‌هایی که اخیرا IPO شدند، ادعا می‌کند که به‌زودی به سوددهی می‌رسد.

ارزش سهام اسلک از زمان عرضه‌ی عمومی با سقوط ۴۰ درصدی مواجه شد. در جبهه‌ی مقابل، برخی رسانه‌ها ادعا می‌کنند که تیم فروش مایکروسافت همه‌ی تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا کاربران جدیدی را به تیمز اضافه کند و اربران جدید و قدیمی مایکروسافت را نشانه رفته است.

پنج شرکت‌کننده از ۵۱ نفر حاضر در نظرسنجی CNBC ادعا کردند که مایکروسافت، شرکت آن‌ها را را مجبور به توقف استفاده از اسلک کرده است. البته ۹۰ درصد از آن‌ها هیچ‌گونه فشاری را از سوی شرکت مذکور ادعا نکردند. ازطرفی کارشناسان روابط عمومی اعتقاد دارند چنین رویکردی خلاف سیاست‌های کاری مایکروسافت خواهد بود. درنهایت، مدیرعامل اسلک بدون توجه به آمارهایی که منتشر می‌شود، تیمز را تهدیدی برای شرکتش نمی‌داند و در صحبت‌های خود، روی همان کاربرد متفاوت اسلک و تیمز، تمرکز می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات