اسلک: مایکروسافت تیمز نه‌تنها محصولات، بلکه تبلیغات ما را نیز کپی می‌کند

یک‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
در ادامه‌ی جدال لفظی میان مایکروسافت و اسلک بر سر انتشار مایکروسافت تیمز، اسلک اظهار کرده که مایکروسافت از ویدئوهای تبلیغاتی آن‌ها کپی‌برداری کرده است.
تبلیغات

ممکن است تقلید، دوستانه‌ترین نوع چاپلوسی باشد؛ اما وقتی این تقلید را گوریلی ۴۰۰ کیلوگرمی که می‌خواهد نهار شما را بخورد انجام دهد، چندان خوشایند نیست. مایکروسافت این هفته اعلام کرد، مایکروسافت تیمز که رقیبی برای پلتفرم پیام‌رسان اسلک محسوب می‌شود، ۲۰ میلیون کاربر فعال روزانه (DAU) دارد؛ که به‌معنی برتری دو برابری نسبت به پلتفرم اسلک است. تیمز به‌دلیل عرضه همراه آفیس ۳۶۵، فقط در مدت دو سال به این موفقیت دست‌یافته است.

اسلک اظهار داشت که کاربران فعال روزانه، میزان تعامل کاربر را نشان نمی‌دهد و می‌گوید که کاربران دارای اشتراک اسلک، روزانه بیش از ۹ ساعت از زمان خود را در این پلتفرم می‌گذرانند و ۹۰ دقیقه در روز به‌صورت فعال از آن استفاده می‌کنند.

مایکروسافت کاربران فعال روزانه را با عنوان «حداکثر تعداد کاربرانی که روزانه، عملی خاص را طی ۲۸ روز گذشته در کلاینت‌های دسکتاپ، موبایل و وب انجام می‌دهند» معرفی می‌کند.

لازم به اشاره نیست که رقابت در فضای چت سازمانی شدید است اما تیمز رقیبی جدی برای اسلک محسوب می‌شود؛ جایی که پلتفرم مایکروسافت فقط بخش کوچکی از نرم‌افزار آفیس ۳۶۵ و مایکروسافت ۳۶۵ به‌شمار می‌آید.

slack / اسلک

اسلک در پستی توییتری با عنوان «ok boomer» توجهات را به سمت تبلیغات خود در کنفرانس Slack Frontiers، در ماه آوریل (اردیبهشت) و ویدئوهای تبلیغات آن و سپس تبلیغی از مایکروسافت که در این ماه با نام «هنر کار گروهی» پخش شد، جلب کرد.

ok boomer pic.twitter.com/NB617NDFLV— Slack (@SlackHQ) 21 November 2019

بااین‌وجود، هر دو فیلم توپ‌هایی را نشان می‌دهند که در امتداد شیارهایی حرکت می‌کنند و در خطوطی متقاطع تلاش می‌کنند تا چیزی بزرگ‌تر ایجاد کنند؛ به‌عبارت‌دیگر، کار تیمی به‌وسیله‌ی نرم‌افزارهای مشارکتی امکان‌پذیر است.

بلافاصله پس از انتشار تیمز توسط مایکروسافت، اسلک با تبلیغاتی در نیویورک‌تایمز به مایکروسافت تبریک گفت و عنوان کرد که واقعا از چنین رقابتی هیجان‌زده شده است؛ درعین‌حال تائید کرد که مایکروسافت با تهیه‌ی «فهرست بزرگی از قابلیت‌های اسلک و تیک زدن ساده‌ی آن‌ها» نمی‌تواند چیزی ایجاد کند که مردم واقعا دوست داشته باشند.

نامه سرگشاده اسلک

نامه‌ی سرگشاده‌ی اسلک به مایکروسافت

ویدئوهای تبلیغاتی اسلک (و تاحدودی آگهی جدی مایکروسافت) پیام اسلک در آن زمان را منعکس می‌کنند:

ما ده‌ها هزار ساعت با مشتریان گفت‌وگو کرده‌ایم و اسلک را برای یافتن رویکردهایی که با رفتار انسان‌ها مطابقت داشته باشد، بهبود داده‌ایم. شفافیت درونی و احساس هدف مشترکی که گروه‌های استفاده‌کننده‌ی اسلک دارند، تصادفی نیست. جزئیات کوچک، تفاوت‌های بزرگ می‌سازد.

مگان کویین (Megan Quinn) شریک عمومی شرکت اسپارک کپیتال (Spark Capital)، یکی از سرمایه‌گذاران اولیه‌ی اسلک، به کمپین این پیام‌رسان پیوسته تا تعداد کاربران فعال روزانه‌ی مایکروسافت را مورد سؤال قرار دهد.

Your regular reminder that not all “DAUs” are created equal. https://mobile.twitter.com/msquinn/status/1179874609899827200— megan quinn (@msquinn) 19 November 2019

پس از اعلام مایکروسافت مبنی بر رسیدن به موفقیت ۲۰ میلیون کاربر فعال روزانه، او پستی از ماه گذشته ری‌توییت کرد و گفت که «همه‌ی کاربران فعال روزانه برابر نیستند». او در پست مذکور، تصویری از ۵ مورد از متداول‌ترین «سؤالات مرتبط» گوگل ترندز برای مایکروسافت تیمز را ارسال کرده بود. نتایج برای مایکروسافت جالب به‌نظر نمی‌رسند.

مایکروسافت تیمز

بنا به نتایج گوگل ترندز، علاقه به تیمز نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است. بااین‌حال، چهار «پرسش مرتبط» مایکروسافت تیمز که در حال افزایش است این‌ها هستند: «چگونه از شر مایکروسافت تیمز خلاص شویم؟»، «چگونه مایکروسافت تیمز را غیرفعال کردن کنیم؟»، «چگونه مانع از نصب مجدد مایکروسافت تیمز شویم؟» و «چگونه از باز شدن مایکروسافت تیمز جلوگیری کنیم؟»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات