بیش‌از ۵۷۰ میلیون دلار توکن BNB در یک هک بزرگ به‌سرقت رفت

جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
صرافی رمزارزی بایننس، پس‌از حمله‌ی هکرها که به سرقت بیش‌از ۵۷۰ میلیون‌دلار توکن BNB منجر شد، به‌طور موقت شبکه‌ی بلاک چین خود را غیرفعال کرد.
تبلیغات

بایننس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارز جهان اواخر روز گذشته اعلام کرد پلی که به توکن بومی بلاک چین این شرکت موسوم به BNB متصل می‌شود مورد حمله‌ی هکرها قرار گرفته است. پل‌های بلاک‌ چین ابزارهایی هستند که به‌منظور انتقال توکن‌های یک شبکه به شبکه‌ی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بایننس می‌گوید با اعتبارسنج‌های شبکه ازجمله نهادها یا افرادی که تراکنش‌های روی بلاک چین آن را تأیید می‌کنند همکاری کرده است تا جلوی ایجاد بلاک‌های جدید در بایننس اسمارت چین (BSC) را بگیرد و علاوه‌براین همه‌ی پردازش‌های مربوط به تراکنش‌ها را به حالت تعلیق درآورد تا توسعه‌دهندگان بتوانند نقص مورداشاره را بررسی کنند. شایان‌ذکر است که بایننس بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان ازنظر حجم معاملات محسوب می‌شود.

چانگ‌پنگ ژائو مدیرعامل بایننس با انتشار توییت‌هایی، وضعیت حمله‌ به بلاک چین این شرکت را به‌کاربران ارائه داد:

یک سواستفاده در پل بلاک چین، منجر به ایجاد توکن‌های BNB اضافه شده است. ما از همه‌ی اعتبارسنج‌ها درخواست کرده‌ایم تا بایننس اسمارت چین را به‌طور موقت به حالت تعلیق درآورند.این مشکل اکنون مهار شده و وجوه کاربران نیز امن است. ما بابت ناراحتی پیش‌آمده از شما عذرخواهی می‌کنیم و دراین‌رابطه به‌روزرسانی بیشتری ارائه خواهیم کرد.

اکنون بلاک چین BNB فعالیت خود را ازسر گرفته است. این شرکت در پست وبلاگی اخیر خود اعلام کرد که هکرها درمجموع دو میلیون توکن BNB به ارزش بیش‌از ۵۷۰ میلیون‌دلار را از این شبکه به‌سرقت برده‌اند.

براساس اعلام شرکت امنیت رمزنگاری Immunefi، هک اخیر بلاک چین بایننس ناشی از مشکلی در قرارداد هوشمند پل آن بود که به مهاجمان اجازه می‌داد با جعل کردن تراکنش‌ها، توکن‌های BNB را به کیف پول رمزارزی خود بازگردانند. قراردادهای هوشمند قطعاتی از کد روی شبکه‌های بلاک چین هستند که اجازه می‌دهند توافقات به‌طور خودکار و بدون دخالت انسان، اجرا شوند.

آدریان هتمن، سرپرست فنی Immunefi در گفت‌وگو با CNBC گفت:

مثل بسیاری دیگر از طرح‌های پل‌های بلاک چین، یک نقطه‌ی مرکزی وجود دارد که بیشتر سرمایه‌هایی را که ازطریق آن درحال جابه‌جایی هستند، درخود نگه می‌دارد. هکرها با عبور از موانع امنیتی این پل و سواستفاده از آسیب‌پذیری قراردادهای هوشمند، موفق به سرقت توکن‌ها شده‌اند.

براساس داده‌های CoinMarketCap، ارزش BNB از صبح امروز بیش‌از سه درصد کاهش یافت و به ۲۸۵٫۳۶ دلار رسید. این درحالی است که طبق تخمین‌های قبلی بایننس، کل مبلغ سرقت‌شده در محدوده‌ی ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون دلار بود. این صرافی همچنین اعلام کرد با همکاری شرکت‌های امنیتی موفق شده است ۷ میلیون‌دلار از سرمایه‌های هک شده را مسدود کند.

یکی از سخن‌گویان بایننس می‌گوید این شرکت با اعتبارسنج‌های بلاک چین BNB هماهنگ شده است تا به‌روزرسانی جدیدی روی شبکه اعمال کند. بلاک چین بایننس که ابتدا با نام بایننس اسمارت چین شناخته می‌شد، اولین‌بار در سال ۲۰۱۹ فعالیت خود را آغاز کرد. این بلاک چین مثل سایر نمونه‌های موجود در بازار توکن بومی خود را با نام BNB ارائه می‌دهد که افراد می‌توانند آن را معامله کرده یا در بازی‌ها و برنامه‌های کاربردی دیگر از آن بهره ببرند.

حمله به بلاک چین بایننس، جدیدترین هک بزرگ در دنیای رمزارزها است که از روش حمله به پل‌های بلاک چین استفاده می‌کند. براساس داده‌های شرکت تجزیه‌وتحلیل Chainalysis، از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون در مجموع حدود ۱٫۴ میلیارد دلار ارزدیجیتال به‌دلیل نقص‌های امنیتی پل‌های بلاک چین، به‌سرقت رفته‌ است.

صنعت کریپتو سال بسیار سختی را پشت‌سر گذاشته است، به‌طوری‌که ارزش این بازار که در اوج خود به بیش‌از دو تریلیون دلار رسیده بود، اکنون به زیر یک تریلیون‌دلار کاهش یافته است. سقوط ۶۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری‌های افراد در بلاک چین ترا و مشکلات اخیر در اقتصاد کلان جهانی نیز روی شدت احساسات منفی در بازار رمزارزها تأثیر گذاشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات