اینترپل به‌دنبال متهم کلاه‌برداری ۴۰ میلیارد دلاری در حوزه رمزارزها است

چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
پلیس بین‌الملل اکنون به‌دنبال دستگیری دو کوون، مؤسس شرکت Terraform Labs است؛ شخصی که به کلاه‌برداری چند میلیارد دلاری در حوزه‌ی رمزارزها متهم است.
تبلیغات

دادستان‌های کره‌ی جنوبی اعلام کرده‌اند با همکاری اینترپل، اکنون یک اخطار بین‌المللی برای دستگیری دو کوون، مدیرعامل و مؤسس Terraform Labs، سازنده‌ی رمزارزهای لونا (LUNA) و UST دریافت کرده‌اند.

کوون، که دفتر مرکزی شرکت او در سنگاپور قرار دارد، چند روز قبل در حساب توییتر رسمی خود با حالتی طعنه‌آمیز نوشت که مدتی برای دویدن بیرون نرفته است می‌خواهند کمی کالری بسوزاند. وی در توییتی اظهار داشت:

به‌شما خواهم گفت کجا هستم و چه کاری انجام می‌دهم اگر ۱) با هم دوست هستیم ۲) برنامه‌هایی برای ملاقات درنظر داریم ۳) مشغول انجام یک بازی مبتنی‌بر وب۳ و GPS هستیم. درغیر این‌صورت نیازی نیست از مختصات موقعیت‌مکانی من اطلاع داشته باشید.

به گزارش Theregister، پلیس سنگاپور نیز اواخر هفته‌ی گذشته ادعا کرد که دو کوون شهر را ترک کرده است و منکر فراری بودن وی شد. دفتر دادستانی ناحیه‌ی جنوبی سئول نیز مدعی شد که کوون اوایل سال جاری هنگام پرواز به سنگاپور درحال فرار بود و شعبه‌ی Terrafom Labs در کره‌ی جنوبی فقط چند روز قبل‌از سقوط بزرگ (۴۰ میلیارد دلار) رمزارزهای این شرکت منحل شد؛ اتفاقی که سرمایه‌گذاران بسیاری را در یک‌شب به خاک سیاه نشاند. کوون در آن زمان گفت که این زمان‌بندی ازقبل تعیین نشده و فقط یک رخداد تصادقی بوده است.

دادستان‌های کره‌ی جنوبی قصد دارند درمورد این‌که دو کوون و شرکت متبوع وی مرتکب تقلب و فرار مالیاتی شده‌اند، با او صحبت کند؛ اقداماتی که به گفته‌ی سرمایه‌گذاران حوزه‌ی ارزهای دیجیتال با بلاک چین TerraUSD و توکن اصلی این شرکت یعنی لونا ارتباط دارد.

پیش‌از این هیچ فردی با نام دو کوون در فهرست اعلان قرمز اینترپل وجود نداشت، اگرچه از حدود ۶۹ هزار اعلامیه‌ی معتبر این سازمان، فقط ۷۵۰۰ نفر آن‌ها مربوط به افراد عمومی است و امکان دارد یک هفته‌ طول بکشد تا نام مظنونان به این فهرست اضافه شود. پلیس بین‌الملل از تأیید یا رد ادعاهای دفتر دادستانی ناحیه‌ی جنوبی سئول خودداری کرد. این سازمان همچنین اعلام کرده است که بیشتر اعلامیه‌های قرمز، علنی نمی‌شوند.

اینترپل خاطرنشان کرد که اعلامیه‌ی قرمز، درخواستی ازطرف مجریان قانون سرتاسر جهان بوده که برای پیداکردن و دستگیری موقت فردی که درانتظار استرداد، تسلیم یا اقدامات قانونی مشابه است، ثبت می‌شود. اساساً فقط برخی از کشورها با این اعلامیه‌ها مثل حکم‌های قضایی برخورد می‌کنند و با دستگیری اختیاری فرد مورد نظر، روند استرداد و سایر اقدامات لازم با همکاری کشور درخواست‌کننده آغاز خواهد شد. البته نیوزلند درمیان سایر اعضای اینترپل، این کار را انجام نمی‌دهد.

کشورهای شنگن در اتحادیه‌ی اروپا می‌توانند از پیروی از اعلامیه‌های قرمز اینترپل برای استرداد یک فرد به کشورهای دیگر خودداری کنند و کشورهای عضو نیز معمولاً ترجیح می‌دهند که از سیستم حکم دستگیری اروپا موسوم به EAW استفاده کنند. بریتانیا نیز قبلاً از دادن اختیار به پلیس این کشور برای دستگیری موضوع اعلامیه‌ی قرمز خودداری کرده بود؛ اگرچه کارشناسان حقوقی می‌گویند از زمانی‌که بریتانیا از طرح EAW خارج شد، امکان دارد شاهد تغییراتی در این روند باشیم. اگر کوون واقعاً اخطار قرمز اینترپل را دریافت کرده باشد، احتمالاً می‌تواند مأموران گشت مرزی یا پلیس فرودگاه را منحرف کند.

حساب توئیتر کوون در اوایل ماه جاری اعلام کرد که شرکت او در حوزه‌های قضایی متعدد درحال دفاع از خود است و به‌همین دلیل بسیاری از افراد منتظر هستند تا حقیقت طی چند ماه آینده روشن شود.

جولیان آسانژ چندساعت قبل‌از صدور EAW ازطرف اتحادیه‌ی اروپا دراواخر سال ۲۰۱۰، موضوع یک اعلامیه‌ی قرمز بود. آسانژ درحال‌حاضر پس از هفت سال دورزدن در سفارت اکوادور لندن در نایتزبریج، همچنان درحال مبارزه با استرداد به آمریکا از یک زندان با امنیت عالی در بریتانیا است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات