شرکت‌های تبلیغاتی فیسبوک و گوگل به پیام هشدار اپل مبنی‌بر ردگیری کاربران اعتراض کردند

دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل در iOS 14 امکانات متنوعی برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران دارد و ردگیری آن‌ها را هشدار می‌دهد. البته این امکانات اعتراض تبلیغ‌دهندگان را به‌همراه داشته است
تبلیغات

اپل در iOS 14 قابلیت‌های متمرکز بر حفاظت از حریم خصوصی را به‌میزان درخور‌توجهی بهبود داده است. نسخه‌ی بتا سیستم‌عامل که دردسترس تعداد محدودی از کاربران قرار دارد، برخی از قابلیت‌ها را به‌خوبی نشان می‌دهد که البته مشکلاتی برای شرکت‌های دیگر به‌همراه دارد. قابلیت‌های جدید حریم خصوصی چگونگی ردگیری داده‌ها به‌وسیله‌ی اپلیکیشن‌ها را توضیح می‌دهد و کاربران می‌توانند تنظیمات ردگیری را تغییر دهند. تبلیغ‌دهندگان خصوصا در اروپا از قابلیت‌های جدید اپل راضی نیستند؛ اما اپل با جدیت تصمیم گرفته است رویکرد شرکت‌های تبلیغاتی را تغییر دهد. کوپرتینویی‌ها می‌گویند شرکت‌ها باید از ابزارهای جدید بدون نیاز به ردگیری کاربران استفاده کنند.

iOS 14 به کاربران امکان می‌دهد ردگیری تبلیغاتی را متوقف کنند

تبلیغ‌دهندگان اغلب از قابلیت‌های ردگیری کاربر برای شناسایی علاقه‌مندی آن‌ها استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها باتوجه‌به همین داده‌های ردگیری، تبلیغات را با هدف‌گیری دقیق‌تری نمایش می‌دهند. از زمان انتشار نسخه‌های اولیه‌ی iOS 14 و iPadOS 14، نگرانی آ‌ن‌ها بابت از‌بین‌رفتن توانایی ردگیری کاربران بیشتر شد.

شرکت‌های تبلیغاتی ابزارهایی برای ردگیری کاربران استفاده می‌کنند که آن‌ها را در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های متنوع دنبال می‌کند. چنین نوعی از ردگیری با تقریب مناسبی علاقه‌مندی‌های کاربر را به شرکت نشان می‌دهد که درنهایت، به ساخت آسان‌تر پروفایل شخصیتی می‌انجامد. به‌علاوه با استفاده از داده‌های دریافت‌شده، می‌توان موفقیت و اثرگذاری کمپین‌های تبلیغ آنلاین را بررسی و تحلیل کرد.

پیام هشدار iOS 14 در ارتباط با ردگیری داده شخصی

زمانی‌که iOS 14 رسما دردسترس کاربران اپل قرار بگیرد، اپلیکیشن‌های متمرکز بر روش درآمدی تبلیغاتی با مسئولیت جدیدی روبه‌رو خواهند شد. در چنین اپلیکیشن‌‌هایی، پیام هشداری برای کاربر نمایش داده می‌شود تا مجوز ردگیری تبلیغاتی را صادر کند. در همان پیام، باید دلیل نیاز به ردگیری کاربر به‌دست اپلیکیشن نیز ارائه شود. بیش از ۱۶ شرکت تبلیغاتی اروپایی به این قابلیت جدید اعتراض کرده‌اند که برخی از آن‌ها به فیسبوک و گوگل تعلق دارند. آن‌ها اعتقاد دارند احتمالا کاربران اکثر پیام‌های هشدار را رد و اجازه‌ی ردگیری صادر می‌کنند.

نکته‌ی مهم برای کاربران و اپلیکیشن‌های اروپایی این است که کاربران اکنون باید دوبار مجوزهای ردگیری یا استفاده از کوکی‌ها را تأیید کنند: بار اول به‌‌دلیل قوانین حریم خصوصی اروپا و بار دوم به‌دلیل قوانین و قابلیت‌های iOS جدید. چنین وضعیتی احتمالا به تجربه‌ی کاربری آن‌ها ضربه وارد می‌کند. البته شاید هم برخی کاربران به این باور برسند که اجازه‌ی ردگیری به وب‌سایت‌ها برای نمایش تبلیغات، به دقت و بررسی عمیق‌تری نیاز دارد.

اپل می‌گوید قابلیت‌های جدید با هدف افزایش شفافیت در استفاده از اطلاعات کاربران طراحی شده‌‌اند. آن‌ها می‌گویند به‌زودی ابزارهایی هم برای توسعه‌دهندگان ارائه می‌کنند که اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی را با ردگیری داده‌های ناشناس ممکن می‌کند. این ابزار دیگر پیام هشداری برای کاربر نمایش نمی‌دهد؛ چون داده‌ی شخصی را ردگیری یا جمع‌آوری نمی‌کند.

در iOS 14، تنها در دو سناریو می‌توان بدون کسب اجازه از کاربر، او را ردگیری کرد: ۱. اگر داده‌های ردگیری بدون ترک دستگاه فقط با اپلیکیشن دیگری به‌اشتراک گذاشته شوند؛ ۲. اگر ردگیری کاربر با هدف جلوگیری از کلاه‌برداری یا دیگر روش‌های امنیتی باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات