لینکدین کپی کردن کلیپ‌بورد iOS را متوقف می‌کند

یک‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌روزرسانی iOS 14 نشان داد که بسیاری از اپلیکیشن‌ها به کلیپ‌بورد دستگاه کاربران دسترسی دارند و اکنون یکی پس از دیگری، دسترسی را حذف می‌کنند.
تبلیغات

لینکدین اعلام کرد که دسترسی و کپی کردن محتوا از دستگاه‌های iOS را متوقف خواهد کرد. پس از عرضه‌ی نسخه‌ی آزمایشی iOS 14، قابلیت‌های متمرکز بر حریم خصوصی این سیستم‌عامل مورد بررسی موشکافانه‌ی کاربران و کارشناسان علاقه‌مند قرار گرفت. یکی از قابلیت‌های حریم خصوصی، درصورت دسترسی اپلیکیشن‌ها به کلیپ‌بورد، به کاربر هشدار می‌‌دهد. تیک‌تاک، اولین اپلیکیشنی بود که نامش در میان سرویس‌های با دسترسی به کلیپ‌بورد دیده شد. پس از آن که اپلیکیشن چینی اعلام کرد دسترسی را متوقف خواهد کرد، فهرست دیگری از بیش از ۵۰ اپلیکیشن با دسترسی به کلیپ‌بورد iOS منتشر شد. اکنون بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی متمرکز بر کسب‌وکار ادعا می‌کند که قابلیت ناقض حریم خصوصی را در نسخه‌های بعدی، برطرف خواهد کرد. مدیران لینکدین می‌گویند دسترسی اپلیکیشن به کلیپ‌بورد، یک باگ نرم‌افزاری بوده است.

لینکدین می‌‌گوید کپی کردن کلیپ‌بورد یک باگ بوده است و به‌زودی برطرف می‌شود

معاون ارشد بخش مهندسی لینکدین، اران برگر، در مصاحبه‌ای جزئیات عملکرد قابلیت دسترسی به کلیپ‌بورد را توضیح داد. او می‌گوید اپلیکیشن لینکدین برای «بررسی برابری» متن درحال تایپ کاربر و متن موجود در کلیپ‌بورد، محتوای حافظه‌ی موقت را کپی می‌کند. البته او توضیحی درباره‌ی دلیل چنین بررسی ارائه نکرد. برگر درنهایت می‌‌گوید لینکدین هیچ بخشی از محتوای موجود در کلیپ‌بورد را نگه‌داری یا منتقل نمی‌کند.

همان‌طور که گفته شد، نسخه‌‌ی بتا توسعه‌دهنده iOS 14، دسترسی اپلیکیشن‌هایی همچون لینکدین را به کلیپ‌بورد فاش کرد. قابلیت‌های حریم خصوصی جدید، درصورت کپی کردن محتوا از اپلیکیشن‌‌ها و دستگاه‌های دیگر هم به کاربر هشدار می‌دهد تا درصورت نیاز، دسترسی را متوقف کند. درمیان اپلیکیشن‌هایی که به کلیپ‌بورد iOS دسترسی داشتند، نام‌های معتبر زیادی درکنار لینکدین و تیک‌تاک دیده می‌شود که پس از وارد کردن هر کاراکتر، کلیپ‌بورد دستگاه را کپی می‌کنند.

iOS 14 تصویر هوم اسکرین

اولین کاربری که کپی کردن محتوای کلیپ‌بورد توسط لینکدین را پیدا کرده بود، در توییتی به کشف خود اشاره کرد. او می‌گوید اپلیکیشن لینکدین، محتوا را از منابع دیگر همچون اپلیکیشن‌های یادداشت هم کپی می‌کند. سخنگوی شرکت در پاسخ به پرسش خبرنگاران، تنها به توییت برگر اشاره می‌کند و می‌گوید که پس از عرضه‌ی به‌روزرسانی اصلاحی، اطلاعات تکمیلی منتشر خواهند شد.

از میان اپلیکیشن‌هایی که به کلیپ‌بورد iOS دسترسی داشتند، تیک‌تاک بیش از همه‌ی اپلیکیشن‌ها هدف انتقادهای جدی قرار گرفت. بسیاری، این اپلیکیشن محبوب را به جاسوسی متهم کردند. البته سخنگوی بایت‌دنس (مالک تیک‌تاک) اعلام کرد که دسترسی به کلیپ‌‌بورد جزئی از قابلیت‌های ضد اسپم اپلیکیشن بوده است. نکته‌ی مهم دیگر اینکه تیک‌تاک، این قابلیت را در اندروید پیاده نکرده بود. به‌هرحال شبکه‌ی اجتماعی اعلام کرد که دسترسی را به‌زودی متوقف می‌کند.

با عرضه‌‌ی عمومی بیشتر iOS 14 (که نسخه‌ی بتا عمومی آن در هفته‌های آتی منتشر می‌شود)، قطعا شاهد بررسی‌ها و آزمایش‌های عمیق‌تری ازسوی کاربران خواهیم بود. شاید نکات مخفی بیشتری به‌لطف قابلیت‌های متمرکز بر امنیت و حریم خصوصی، فاش شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات