آمریکا چین را به تلاش برای هک تحقیقات واکسن کرونا متهم کرد

پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
دولت ترامپ می‌گوید هکرهای وابسته ‌به دولت چین در چند وقت اخیر تلاش کرده‌اند به‌شکلی غیرقانونی به تحقیقات آمریکا درزمینه‌ی واکسن ویروس کرونا دست پیدا کنند.
تبلیغات

ایالات متحده‌ی آمریکا در جدیدترین اتهاماتش به چین می‌گوید هکرهای این کشور در تلاش بوده‌اند داده‌های مربوط به تحقیقات پیداکردن واکسن ویروس کرونا (کووید ۱۹) را هک کنند و آن را بدزدند. FBI و آژانس امنیتی زیرساخت‌ها و امنیت سایبری ایالات متحده چهارشنبه‌ی گذشته در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند هکرهایی که دولت چین آن‌ها را استخدام کرده است، در چند وقت اخیر حملاتی سایبری علیه محققان آمریکایی با هدف سرقت اطلاعات کرونا ترتیب داده‌اند.

به‌گفته‌ی FBI و آژانس امنیتی زیرساخت‌ها و امنیت سایبری آمریکا، هکرهای چینی قصد داشته‌اند ضمن سرقت روش‌های درمانی احتمالی، داده‌های آزمایش‌های مربوط به دنیاگیری ویروس کرونا را نیز بدزدند. در بخشی از بیانیه‌ی مشترک دو سازمان دولتی آمریکا، می‌خوانیم دولت ترامپ توانسته به اسنادی دست پیدا کند که نشان می‌دهند هکرها در تلاش برای شناسایی و سرقت داده‌هایی ارزشمند بوده‌اند که همگی تحت مالکیت معنوی آمریکا قرار دارند. 

هکرهای چنینی به‌دفعات تلاش کرده‌اند داده‌های سلامت‌محور محققان آمریکایی در حوزه‌ی واکسن‌ها و روش‌های درمان و حتی آزمایش‌های مربوط به کووید ۱۹ را بدزدند. FBI و آژانس امنیتی زیرساخت‌ها و امنیت سایبری آمریکا می‌گویند قصد دارند در روزهای آتی جزئیات فنی مربوط به این ماجرا را با رسانه‌ها در میان بگذارند. این دو نهاد دولتی به تمامی محققان می‌گویند هرچه‌زودتر جدیدترین به‌روزرسانی‌‌ها را روی سیستم‌هایشان نصب کنند تا آسیب‌پذیری‌های امنیتی احتمالی رفع شوند. به‌علاوه طبق پیشنهاد این دو نهاد، محققان بهتر است سریع‌تر روش تصدیق هویت چندعاملی را نیز برای حساب‌های کاربری خود فعال کنند.

ایالات متحده حمله‌ی سایبری به مؤسسه‌های تحقیقاتی ویروس کرونا را به دولت چین نسبت می‌دهد

در بخشی دیگر از بیانیه‌ی جدید، می‌خوانیم شرکت‌هایی که امروزه در مرکز توجه رسانه‌ها قرار دارند، احتمال هک‌شدن سرورهایشان بیشتر است؛‌ بنابراین، بهتر است حواسشان را جمع کنند و منابع لازم را برای جلوگیری از رخداد این اتفاق اختصاص دهند. سفارت چین در آمریکا تاکنون به درخواست رسانه‌ها برای شفاف‌سازی در این زمینه پاسخ نداده است.

از زمان شیوع ویروس کرونا میزان حملات سایبری نیز افزایشی چشمگیری کرده است. آمارها نشان می‌دهند مجرمان سایبری به‌طورعمده از ترس مردم در پی ویروس کرونا سوءاستفاده می‌کنند. FBI می‌گوید تنها در آوریل امسال بیش از ۳،۶۰۰ شکایت مرتبط به کروناویروس دریافت کرده است. همچنین، مجرمان توانسته‌اند از زمان دنیاگیری ویروس کرونا با اتکا بر روش‌هایی خاص و با سوءاستفاده از افکار مردم درباره‌ی کووید ۱۹، دوازده میلیون دلار از پول آمریکایی‌ها را بدزدند.

هکرهای تحت حمایت دولت‌ها در تلاش هستند ازطریق ترتیب‌دادن حملات سایبری، اطلاعات حیاتی دولت‌‌های دیگر را به‌سرقت ببرند. FireEye، شرکت فعال در حوزه‌ی امنیت سایبری، می‌گوید به اسنادی دست پیدا کرده که براساس آن‌ها هکرهای دولتی ویتنام به‌دفعات تلاش کرده‌اند اطلاعات مربوط به نحوه‌ی رسیدگی دولت چین به ویروس کرونا را از سرورهای این کشور بیرون بکشند. رویترز در گزارشی اختصاصی مدعی شده چندین هکر ایرانی سعی کرده‌اند به اطلاعات شرکت گیلیاد ساینسز (Gilead Sciences) دسترسی پیدا کنند؛ همان شرکتی که موفق به تولید داروی رمدسیور شده است

آوریل گذشته، سازمان بهداشت جهانی (WHO) مدعی شد میزان حملات به سرورهایش در دوران شیوع کرونا پنج‌برابر افزایش پیدا کرده است. ۵ مه ۲۰۲۰ (۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹) نهاد CISA، یکی از زیرشاخه‌های وزارت امنیت میهن ایالات متحده‌ی آمریکا، به‌همراه مرکز امنیت سایبری ملی بریتانیا بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند. این دو نهاد در بیانیه‌ی خود مدعی شدند هکرهای دولتی در چند وقت اخیر میزان حملات سایبری به سازمان‌های فعال در حوزه‌ی بهداشت را افزایش داده‌اند. هکرها معمولا شرکت‌های دارویی و البته تحقیقات مرتبطبه ویروس کرونا را هدف حملات سایبری قرار می‌دهند. 

این نخستین‌باری نیست که ایالات متحده چین را به تلاش برای هک تحقیقات متهم می‌کند. آمریکا پیش‌تر مدعی شده بود هکرهای استخدام‌شده‌ی دولت چین نقشی اساسی در درز اطلاعات شرکت Equifax ایفا کرده‌‌اند. ایالات متحده همچنین می‌گوید هکرهای چینی موفق شده‌اند حجم بسیار زیادی از اطلاعات ناسا را استخراج کنند.

از زمان دنیاگیری ویروس کرونا، تعداد حملات سایبری دولت‌ها علیه یکدیگر افزایش پیدا کرده است

وزارت دادگستری ایالات متحده به‌تازگی در بیانیه‌ای جدید گفته است بیش از ۹۰ درصد اقداماتی که ازسوی دولت‌های خارجی به‌منظور سرقت اطلاعات انجام می‌شود، از سوی چین به‌وقوع می‌پیوندند. طبق گفته‌های وزارت دادگستری، کشورهای بیگانه تلاش زیادی می‌کنند تا ازطریق هک دولت‌های دیگر به روش درمانی کووید ۱۹ دست پیدا کنند. گوگل می‌گوید آماری که در دست دارد، نشان می‌دهد بیش از ۱۰ گروه هکری استخدام‌شده‌ی دولت‌ها در چند وقت اخیر در حال ترتیب‌دادن حملات سایبری بوده‌اند. 

تحلیلگران اعلام کرده‌اند هر کشوری موفق شود واکسن کرونا را کشف کند،‌ زودتر از بقیه خواهد توانست ازلحاظ اقتصادی خود را بازیابی کند. دنیاگیری کووید ۱۹ اقتصاد همه‌ی کشورها را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است و امروزه دولت‌ها در تلاش هستند ازطریق تدابیری کم‌کم روند بازیابی نیروی اقتصادی خود را از سر بگیرند. پیش‌بینی کارشناسان نشان می‌دهد اگر واکسن کرونا پیدا نشود، صدهاهزار نفر دیگر از ساکنان کره‌ی زمین جان خود را در پی ابتلا به این بیماری از دست خواهند داد. 

در بخش نهایی بیانیه‌ی  FBI و آژانس امنیتی زیرساخت‌ها و امنیت سایبری آمریکا می‌خوانیم:

تلاش‌های چین برای هدف ‌قرار‌دادن بخش‌های یادشده بیانگر تهدیدی جدی برای نحوه‌ی واکنش ملت ما به شیوع ویروس کرونا است. بیانیه‌ی جدید به‌منظور افزایش آگاهی مؤسسه‌های تحقیقاتی و ساکنان آمریکا منتشر شده است. ازطریق این بیانیه قصد داریم منابع و دستورالعمل‌های لازم را برای نهادهایی ارائه دهیم که ممکن است از این حملات سایبری تأثیر پذیرفته باشند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی حملات سایبری احتمالی چین به آمریکا دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات