ورود به حساب مایکروسافت بدون نیاز به رمز عبور میسر شد

چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
ورود به حساب مایکروسافت به‌واسطه‌ی پشتیبانی از استاندارد جدید احراز هویت FIDO2 بدون نیاز به رمزعبور دردسترس کاربران قرار گرفت.
تبلیغات

مایکروسافت قصد دارد فرایند ورود به حساب کاربری‌اش را به‌لطف بهره‌گیری از فناوری‌های جدید احراز هویت برای کاربرانش آسان‌تر کند. ازاین‌پس، غول دنیای فناوری به کاربرانش اجازه می‌دهد تا ازطریق استاندارد FIDO2 وارد حساب‌های کاربری‌شان شوند؛ آن‌هم بدون اینکه به واردکردن نام کاربری و رمزعبور نیازی باشد.

فعلا این قابلیت، تنها ازطریق مرورگر پیش‌فرض ویندوز 10، یعنی مایکروسافت اج (Microsoft Edge)، دردسترس قرار دارد. با به‌کارگیری از این روش جدید، مایکروسافت نخستین شرکتی است که برای ارائه‌ی تجربه‌ای عاری از رمزعبور به کاربرانش، از استانداردهای جدید FIDO2 WebAuthn و CTAP2 پشتیبانی می‌کند.

اگر از جدیدترین نسخه‌ی ویندوز 10 یا همان به‌روزرسانی اکتبر استفاده می‌کنید، می‌توانید هم‌اکنون ازطریق بخش ویندوز هِلو (Windows Hello) یا وبسایت‌های Yubico و FETIAN گذرواژه‌ی امنیتی فیزیکی‌تان را بسازید. اگر رایانه‌تان حسگر اثرانگشت یا تشخیص چهره دارد، به‌راحتی می‌توانید ازطریق مرورگر اج به بخش تنظیمات حساب مایکروسافت مراجعه و دستگاه خود را به حساب کاربری‌تان متصل کنید تا از واردکردن گذرواژه‌ برای همیشه بی‌نیاز شوید.

مایکروسافت اکانت

با این کار، کلید خصوصی روی دستگاه ویندوز 10 قرار خواهد گرفت که درکنار کلید فیزیکی یا حسگرهای احراز هویت بایومتریک فعالیت می‌کند. از این کلید خصوصی برای تأیید کلیدی عمومی استفاده می‌شود که در سرورهای مایکروسافت ذخیره شده است. باتوجه‌به اینکه فرایند احراز هویت در پشت‌صحنه پیچیده‌تر می‌شود، قطعا بدافزارها کار بسیار سخت‌تری برای دسترسی به اطلاعات حسابتان در پیش خواهند داشت.

پیش‌تر مایکروسافت به‌واسطه‌ی اپلیکیشن Microsoft Authenticator ورود به حساب‌های کاربری بدون نیاز به واردکردن رمزعبور را برای کاربران اندروید و iOS میسر کرده بود. اکنون، ردموندی‌ها قدم بعدی خود را در این راه برداشته‌اند تا تجربه‌ای غنی‌تر به کاربران ارائه شود. گوگل و فیس‌بوک نیز به‌عنوان دو غول دیگرِ دنیای فناوری پیش‌تر از USB برای احراز هویت این‌چنینی استفاده کرده بودند. طبق گفته‌ی اهالی مایکروسافت، آن‌ها قصد دارند در آینده‌ی نزدیک پشتیبانی از این شیوه را نیز به حساب‌های کاری و آموزشی پلتفرم آژور اضافه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات