آمریکا و متحدان اطلاعاتی‌اش در فایو آیز، فشار خود را بر شرکت‌های فناوری افزایش می‌دهند

دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
اتحادیه‌ی اطلاعاتی فایو آیز فشار خود را بر شرکت‌های فناوری افزایش داده تا آنها را مجبور به ارائه‌ی اطلاعات رمزنگاری‌شده‌ی کاربران کند.
تبلیغات

آمریکا و چهار کشور دیگر یعنی استرالیا، کانادا، نیوزیلند و انگلستان، اتحادیه‌ای اطلاعاتی با نام Five Eyes تشکیل داده‌اند که عملیات مختلفی از جمله شنود الکترونیکی شهروندان را مدیریت می‌کند. این اتحادیه از شرکت‌های فناوری درخواست کرده که دسترسی به داده‌ها و ارتباطات کاربران را در اختیار آن قرار دهند. به بیان دیگر، اتحادیه‌ی فایو آیز معتقد است حریم خصوصی یک پدیده‌ی مطلق نیست.

وقتی FBI توانست آیفون یکی از تروریست‌های حادثه‌ی بمب‌گذاری سن برناردینو را در سال ۲۰۱۶ قفل‌گشایی کرده و اطلاعات آن را بخواند، بحث و جدل‌های متنوعی پیرامون رمزنگاری و حریم خصوصی در جهان شکل گرفت. اکنون و پس از گذشت دو سال، خبری جدید بار دیگر توجه‌ها را به این موضوع معطوف کرده است. خبر از این قرار است که آمریکا و چهار متحد دیگرش در فایو آیز، اولتیماتومی را به شرکت‌های فناوری اعلام کرده‌اند. خلاصه‌ی این اولتیماتوم به‌ این صورت است که در صورت ارائه ندادن دسترسی به دستگاه‌ها و داده‌های رمزنگاری‌شده، این دولت‌ها فشارشان را بر شرکت‌های فناوری بیش از پیش خواهند کرد.

مقامات دولتی این پنج کشور، هفته‌ی گذشته در استرالیا گردهم آمدند تا در مورد آینده‌ی امنیت سایبری، امنیت ملی و تهدید روبه‌رشد تروریسم در فضای دیجیتال بحث و گفتگو کنند. دیدارهای این مقامات منجر به تدوین بیانیه‌های مشترک شد. در یکی از این بیانیه‌ها که با تمرکز بر دسترسی به اطلاعات رمزنگاری‌شده و شواهد دیجیتال بوده، پیامی روشن و صریح بیان شده است: حریم خصوصی یک پدیده‌ی مطلق نیست. در متن این بیانیه‌، به این نکته اشاره شده است که دولت‌ها و شرکت‌های فناوری، در ارائه‌ی دسترسی به داده‌های جمع‌‌آوری‌شده به روش‌های قانونی، مسئولیت‌های متقابل دارند.

رمزگشایی آیفون برای یک میلیون دلار توسط FBI

در متن این بیانه آمده است:

ارائه‌دهندگان خدمات و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی مانند اوپراتورها، تولیدکنندگان دستگاه‌های هوشمند و ارائه‌دهندگان خدمات، مخاطب این قانون هستند. آنها باید کمک لازم را به مقامات در دسترسی قانونی به داده‌ها و همچنین محتوای ارتباطات، فراهم کنند.در حال حاضر، چالش‌های متعددی به‌خاطر استفاده از رمزنگاری و پیچیده کردن آن وجود دارد که حل آنها نیازمند همکاری بیشتر این شرکت‌ها است.

این بیانیه لحنی تند دارد. برداشت اولیه این است که همه‌ی فعالان از تولیدکنندگانی همچون اپل و سامسونگ تا ارائه‌دهندگان خدمات همچون فیسبوک، گوگل و واتساپ را می‌توان مجبور به همکاری برای دسترسی به محتوای ارتباطات در پلتفرم‌هایشان کرد.

دولت‌ها از هر ابزاری برای اجبار غول‌های فناوری به همکاری، استفاده می‌کنند

البته رقابت بر سر رمزنگاری، پدیده‌ی جدیدی نیست. همان‌طور که دولت‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی با هدف جلوگیری از جرم و جنایت‌هایی همچون آزار و اذیت کودکان یا تروریسم، به دسترسی به ارتباطات رمزنگاری‌شده نیاز دارند، شرکت‌های فناوری و وکلای حقوق دیجیتال، این دسترسی را موجب کاهش امنیت و حریم خصوصی در این زمینه می‌دانند. اکثر این شرکت‌ها نیز ایجاد این دسترسی و اصطلاحا درب پشتی (Back Door) را غیرممکن می‌دانند.

Improving privacy and security

البته هیچ‌یک از این ادعاها و توجیه‌ها، مانع کشورهای عضو فایو آیز نشده است. آنها همچنان اصرار دارند که شرکت‌های فناوری باید به‌صورت داوطلبانه، ویژگی‌هایی را در سخت‌افزر و نرم‌افزار خود ایجاد کنند که مقامات قانونی، به‌راحتی به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

سوال اصلی این است که اگر شرکت‌ها با این درخواست موافقت نکنند، چه پیامدی در انتظار آنها خواهد بود؟ در متن بیانیه‌ی مشترک به این موضوع اشاره شده است:

دولت‌ها باید برای رفع موانع در دسترسی قانونی به اطلاعات مورد نیاز در مسیر حفظ امنیت شهروندان و کشورهایشان، از هیچ تلاشی فروگذار نکنند. ما اجازه داریم که از هر ابزار فناوری، اجرایی و قانونی برای رسیدن به راهکارهای قانونی این دسترسی‌ها استفاده کنیم.

این اظهارات و جملات، برای اعمال فشار بر شرکت‌هایی همچون Apple که از ارائه‌ی اطلاعات مشتریان خودداری می‌کنند، مناسب به‌نظر می‌رسد؛ البته این مشکلات به این زودی حل نخواهد شد. کشمکش‌های ایجادشده بین اپل و FBI در سال ۲۰۱۶، شروع این ماجرا بود. در ادامه، برخی نمایندگان کنگره‌ی آمریکا به‌دنبال تصویب قانونی هستند که دولت را از فشار بر شرکت‌های فناوری و اجبار به رمزگشایی اطلاعات منع کند.

کشمکش میان دولت‌ها و شرکت‌های فناوری هنوز ادامه دارد

انگلستان نیز صحنه‌ی رقابت‌ها و کشمکش‌های مشابهی بوده است. ترزا می، نخست‌وزیر این کشور در جریان حملات تروریستی از شرکت‌های فناوری خواسته تا کمک بیشتری به دولت و مقامات قانونی ارائه دهند. به‌هرحال، اجلاس استرالیا بار دیگر توجه افکار عمومی را به درگیری‌های دولت‌ها و غول‌های فناوری بر سر حریم خصوصی جلب کرد.

در حاشیه‌ی این نشست، دولت استرالیا نیز اعلام کرد که در پی تصویب قوانینی برای اجبار شرکت‌های فناوری به ساخت قابلیت‌هایی برای دسترسی آسان به داده‌ها است. البته فعالان سیاسی این کشور معتقدند این قوانین به‌هیچ‌وجه موجب ساختن درب‌های پشتی توسط شرکت‌های فناوری نخواهد شد. در این میان اپل به‌عنوان یکی از فعالان خط مقدم مقابله با دولت، هنوز پاسخی در مورد این بیانیه و نشست نداده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات