اسنپدراگون ایکس الیت پردازنده‌های پرچم‌دار اینتل و AMD را زمین‌گیر کرد

سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۹
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت / Snapdragon X Elite روی نمایشگر لپ تاپ
اسنپدراگون ایکس الیت با قدرت‌نمایی در گیک‌بنچ ۶، توانست پردازنده‌های پرچم‌دار کلاس لپ‌تاپ اینتل و ای‌ام‌دی را شکست دهد.
تبلیغات

حساب کاربری Techinmul در شبکه‌ی اجتماعی ایکس امتیازهای پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت را در بنچمارک گیک‌بنچ ۶ فاش کرده است. این پردازنده‌ی خبرساز که از معماری آرم استفاده می‌کند، توانسته است قوی‌تر از پردازنده‌های Core i9-13900H و Core i7-13700HX و حتی AMD Ryzen 9 8945HS ظاهر شود. 13900H و 8945HS به‌ترتیب مدل‌های پرچم‌دار پردازنده اینتل و پردازنده AMD در رده‌ی لپ‌تاپ هستند؛ البته اولی مربوط‌ به نسل قبل است.

اگر اعداد فاش‌شده واقعی باشند، شاهد تحولی چشمگیر در بازار لپ‌تاپ خواهیم بود. پردازنده‌های آرم همیشه ضعیف‌تر از پردازنده‌های x86 اینتل و ای‌ام‌دی بوده‌اند؛ اما ظاهراً کوالکام با اسنپدراگون ایکس الیت توانسته است شکاف را از بین ببرد.

نام پردازنده

امتیاز تک هسته‌ای

امتیاز چند هسته‌ای

Snapdragon X Elite

۲٬۴۲۷

۱۴٬۲۵۴

Core i9-13900H

۲٬۳۳۷

۱۰٬۵۹۱

Core i7-13700HX

۲٬۲۸۴

۱۱٬۶۳۶

Ryzen 9 8945HS

۲٬۳۷۴

۱۱٬۶۵۰

اسنپدراگون ایکس الیت موفق شد تا در بخش تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای آزمون گیک‌بنچ ۶ به‌ترتیب امتیاز ۲٬۴۲۷ و ۱۴٬۲۵۴ را کسب کند. تراشه‌ی جدید کوالکام با این امتیازها توانست قوی‌تر از تراشه‌های پرچم‌دار Core i7 و Core i9 نسل ۱۳ اینتل و پرچم‌دار سری Ryzen 8000 ای‌ام‌دی عمل کند.

پرچم‌دار پرقدرت کوالکام در آزمون تک‌هسته‌ای با اختلاف ۳٫۷ و ۵٫۹ درصد دو تراشه‌ی 13900H و 13700HX را شکست داد. در همین آزمون، اختلاف ایکس الیت با 8945HS به ۲٫۲ درصد رسید و باردیگر وزنه به‌سمت نماینده‌ی کوالکام سنگینی کرد.

در بخش چند‌هسته‌ای، اسنپدراگون ایکس الیت سه پردازنده‌ی 13900H و 13700HX و 8945HS را به‌ترتیب با اختلاف ۲۵٫۷ و ۱۸٫۴ و ۱۸٫۳ درصد پشت‌سر گذاشت.

با فرض اینکه امتیازهای گیک‌بنچ عملکرد ایکس الیت را در دنیای واقعی شبیه‌سازی کنند، می‌توانیم با اطمینان بگوییم که کوالکام امسال قواعد بازی را تغییر می‌دهد.

کوالکام هنگام رونمایی رسمی اسنپدراگون ایکس الیت اعلام کرد که این پردازنده‌ی کلاس لپ‌تاپ به ۱۲ هسته‌ی جدید اوراین (Oryon) و ۴۲ مگابایت کش و فرکانس توربو ۴٫۳ گیگاهرتز مجهز است. بنچمارک جدید نشان می‌دهد که کوالکام توانسته است به اهداف تعیین‌شده برای ایکس الیت دست پیدا کند.

غول آمریکایی صنعت تراشه سابقه‌ی ساخت پردازنده‌ی لپ‌تاپ را در کارنامه دارد؛ اما ایکس الیت با تمام پردازنده‌های قبلی این شرکت متفاوت است؛ چون از هسته‌های کاملاً جدیدی استفاده می‌کند. ایکس الیت قرار است مستقیماً با بهترین پردازنده‌های لپ‌تاپ، ازجمله تراشه‌های سری M اپل رقابت کند.

لپ‌تاپ‌های مجهز به ایکس الیت احتمالاً تابستان امسال از راه می‌رسند. فعلاً قیمت لپ تاپ های یادشده مشخص نیست.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات