اسنپدراگون ایکس الیت در بنچمارک‌ها طوفان به پا کرد؛ حتی قوی‌تر از Apple M2

دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
مطالعه 6 دقیقه
پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت / Snapdragon X Elite روی نمایشگر لپ تاپ
کوالکام با نمایش بنچمارک اسنپدراگون X Elite نشان داد ادعاهایش درمورد قدرت عملکرد این تراشه واقعیت دارد.
تبلیغات

کوالکام هفته‌ی گذشته با معرفی Snapdragon X Elite که در آن از هسته‌های جدید Oryon استفاده کرده، به سرتیتر بسیاری از رسانه‌های فناوری جهان تبدیل شد و برخی آن را همتای تراشه‌های سری M اپل برای ویندوز توصیف می‌کنند. این پردازنده را همان مهندسانی ساخته‌اند که در توسعه‌ی تراشه‌های سری A اپل نیز نقش داشتند؛‌ سیستم-روی-چیپی که بعداً به سری M ارتقاء یافت و اپل از آن در آیپد و مک بوک استفاده کرد.

کوالکام در رویداد Snapdragon Summit 2023 چند نمودار را روی صحنه به‌نمایش درآورد تا اسنپدراگون X Elite را دربرابر بهترین پردازنده اینتل Core نسل سیزدهم و M2 و M2 Max اپل قرار دهد.

کوالکام در اجلاسی با حضور خبرنگاران، نتایج تعدادی بنچمارک را روی چند لپ تاپ مرجع مجهز به پردازنده‌ی Snapdragon X Elite به‌نمایش گذاشت. در این اجلاس بیش‌از ۲۰ لپ‌تاپ مجهز به تراشه‌ی مذکور مورد آزمایش بنچمارک‌های Geekbench 6 و Cinebench 24 و PCMark 10 و Procyon AI و و 3Dmark WildLife Extreme و Aztec Ruins قرار گرفتند.

درحالی‌که خبرنگاران نمی‌توانستند با نرم‌افزار، سیستم‌عامل و لپ‌تاپ‌های موجود در جلسه‌ی کوالکام تعامل خاصی داشته باشند، ابزارهای بنچمارک به‌طور زنده و با هر تعداد تکراری که می‌خواستند برای آن‌ها اجرا شد. رسانه‌ها همچنین قادر بودند با مهندسان شرکت صحبت کنند تا هنگام اجرای معیارها، سؤالاتشان را بپرسند.

کانفیگ‌های پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت

Snapdargon X Elite

یکی از نکات کلیدی درمورد Snapdragon X Elite این است که به شرکت‌های سازنده‌ی کامپیوتر شخصی اجازه می‌دهد این تراشه را هرطور که می‌خواهند پیکربندی کنند. این یعنی برخلاف اینتل و AMD که پردازنده‌های آن‌ها در چند نسخه مثل Core i5 و Core i7 عرضه می‌شوند، پردازنده‌ی کوالکام فقط یک نسخه دارد و آن Snapdargon X Elite است. البته مثل سیستم-روی-چیپ سری M اپل، امکان تغییر توان مصرفی این تراشه وجود دارد.

کوالکام برای نمایش محدوده‌ی مجاز توان مصرفی Snapdragon X Elite دو پیکربندی برای این پردازنده ارائه داد:

  • پیکربندی A: حداکثر ۸۰ وات با فن‌ خنک‌کننده، تک تِرد ۴٫۳۵ گیگاهرتز، چند تِرد ۳٫۸ گیگاهرتز
  • پیکربندی B: مصرف ۲۳ وات با فن‌ خنک‌کننده، تک تِرد ۴ گیگاهرتز، چند تِرد ۳٫۴ گیگاهرتز
  • پیکربندی های Snapdargon X Elite

    اگرچه پیکربندی B تراشه‌ی Snapdragon X Elite از فن خنک‌کننده بهره می‌برد، مهندسان کوالکام اعلام کرده‌اند الزامی به فن وجود ندارد.

    تولید اسنپدراگون ایکس الیت در کانفیگ‌های مختلف یعنی سازنده‌ی لپ‌تاپ می‌تواند محصولی شبیه سرفیس پرو بدون فن تولید کند اما همچنان عملکرد بسیار خوبی ارائه دهد. علاوه‌بر این، شرکت‌ها می‌توانند پردازنده را در لپ‌تاپی با ابعاد بزرگ‌تر قرار دهند و با افزایش توان مصرفی، از فن خنک‌کننده بهره ببرند تا کاربر بتواند از نهایت قدرت پردازشی استفاده کند.

    باید توجه داشت همه‌ی لپ‌تاپ‌های مجهزبه Snapdragon X Elite به‌طور یکسان عمل نخواهند کرد و همه‌ی آن‌ها به نتایجی مثل معیارهای نمایشی کوالکام نخواهند رسید. به‌هر حال در ادامه خواهید دید پیکربندی ۲۳ واتی این تراشه درمقایسه با رقبای موجود در بازار در سال ۲۰۲۳ چقدر قدرتمند است.

    بنچمارک اسنپدراگون X Elite

    بنجمارک  Snapdargon X Elite

    کوالکام با نمایش اسلاید نشان داد با توجه به اینکه دمای محیط چقدر است و چند فرآیند در پس‌زمینه‌ی ویندوز فعال باشد، امتیاز بنچمارک Snapdragon X Elite می‌تواند کم یا زیاد شود، بنابراین درحالی‌که بهترین نتایج عملکرد این تراشه ۱۰۰ درصد دقیق نیست، پایین‌ترین نتایج احتمالاً همان چیزی است که کاربران سال ۲۰۲۴ در لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌ی مذکور مشاهده خواهند کرد.

    بنچمارک Snapdragon X Elite

    اسنپدراگون X Elite در بنچمارک PCMark 10 امتیاز بسیار جذابی به‌دست آورد. هر دو پیکربندی این تراشه به امتیاز بیش‌از ۱۳ هزار رسیدند درحالی‌که لپ‌ تاپ ایسوس ROG Strix SCAR که یکی از قدرتمندترین‌های بازار محسوب می‌شود در بنچمارک مذکور به امتیاز ۹۰۰۰ رسید. حتی MSI Titan GT77 با پردازنده Core i9-12900HX در این معیار امتیاز ۸۵۵۵ را کسب کرد.

    بنچمارک 3dMark پردازنده snapdragon x elite

    Snapdragon X Elite در آزمون 3Dmark WildLife Extreme که گرافیک یکپارچه را تست می‌کند با امتیاز ۴۴٫۵ به‌راحتی M2 اپل (با امتیاز ۴۰٫۸) را شکست می‌دهد. البته پیکربندی B یعنی ۲۳ وات تراشه‌ی کوالکام در این معیار امتیاز ۳۸٫۵ را کسب کرد.

    هر دو پیکربندی اسنپدراگون X Elite در گیک‌بنچ ۶ به‌راحتی لپ‌ تاپ ریزر Blade 14 مدل ۲۰۲۳ که از پردازنده‌‌ی AMD R9 7940HS استفاده می‌کند را شکست دادند. مک‌ بوک پرو ۱۳ اینچی M2 در این بنچمارک امتیاز تک‌هسته‌ای ۲۶۵۸ و امتیاز چندهسته‌ای ۱۰,۰۸۸ را به‌دست آورد. درمقام مقایسه، تراشه‌ی کوالکام در این آزمون به‌ترتیب امتیاز تک‌هسته‌ای ۲۹۴۰ و امتیاز چندهسته‌ای ۱۵,۱۳۰ را کسب کرد. مدل ۲۳ واتی این پردازنده نیز در بنچمارک مذکور به‌ترتیب امتیاز ۲۷۸۰ و ۱۴,۰۰۰ را به‌دست آورد که باز هم M2 اپل را شکست می‌دهد.

    بنچمارک cinebench پردازنده snapdragon x elite

    اسنپدراگون X Elite در معیار Cinebench 2024 با امتیاز ۱۳۲ تک‌هسته‌ای و ۱۲۲۰ چندهسته‌ای از رقبای خود جلوتر است. M2 اپل در مک بوک پرو در این آزمون به امتیاز تک‌هسته‌ای ۱۲۱ و امتیاز چندهسته‌ای ۵۷۲ دست یافت. حتی پیکربندی B پردازنده‌ی کوالکام در این بنچمارک به‌ترتیب امتیاز ۱۲۲ و ۹۵۰ را کسب کرد که از ریزر Blade 15 2023 و ایسوس ROG Zephyrus G14 2023 که هردو از قدرتمندترین لپ‌تاپ‌های جهان هستند بهتر است.

    بنچمارک geekbench پردازنده snapdragon x elite

    اسنپدراگون X Elite در آزمون UL Procyon AI که قابلیت‌های هوش مصنوعی را محک می‌زند با پیکربندی A و B به‌ترتیب امتیاز ۱۷۵۰ و ۱۸۰۰ را به‌دست آورد که ۱۰ برابر نسبت‌به رقبا بیشتر است.

    معیار UL Procyon AI تراشه Snapdragon x elite

    مصرف انرژی Snapdragon X Elite از رقبا کم‌تر است

    نکته‌ی مهم درمورد نتایج بنچمارک اسنپدراگون X Elite این است که کوالکام در همه‌ی معیارهای سی پی یو و GPU، رقبا را شکست می‌دهد و ازطرفی مصرف انرژی کم‌تری نسبت‌به سایر پردازنده‌ها دارد. این تراشه حتی درمقابل M2 Max که در اکثر معیارها غیر از آزمون تک‌هسته‌ای قدرتمندتر ظاهر می‌شود، همچنان ۳۰ درصد کم‌تر انرژی مصرف می‌کند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات