واکنش مدیرعامل اینتل به اسنپدراگون ایکس الیت: تهدید آرم «ناچیز» است

شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
pet-gelsinger-taiwan
مدیرعامل اینتل در حالی تهدید آرم را ناچیز می‌خواند که کوالکام از تراشه‌ اسنپدراگون ایکس الیت مبتنی بر آرم برای کامپیوترهای ویندوزی رونمایی کرده است.
تبلیغات

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، در حالی این ادعا را که معماری x86 ممکن است مورد تهدید معماری Arm قرار بگیرد، رد می‌کند که گزارش‌ها نشان می‌دهند انویدیا و AMD قصد دارند پردازنده‌های کامپیوتری خود را مبتنی بر آرم تولید کنند.

کوالکام روز چهارشنبه سوم آبان، پردازنده آرم نسل بعدی خود، اسنپدراگون ایکس الیت را معرفی کرد و برای CPU اینتل و اپل خط‌و‌نشان کشید.

گلسینگر با تأکید بر درآمد سه‌ماهه‌ی سوم اینتل گفت که او همه‌ی رقبا را جدی می‌گیرد، اما هنگامی که نوبت به پردازنده‌های مبتنی بر آرم برای دستگاه‌های ویندوزی می‌رسد، سهم آن‌ها را در تأمین تراشه برای کامپیوتر و لپ تاپ ناچیز می‌داند.

اینتل و آرم برای تولید پردازنده‌های لپ‌تاپ با فناوری ۱٫۸ نانومتری همکاری می‌کنند

با اینکه گلسینگر نسبت‌ به تهدید آرم بی‌تفاوت بود، اما گفت که معماری‌های جایگزین فرصت بزرگی برای کسب‌وکار شرکتش هستند و تیم آبی از همکاری با شرکت‌هایی که تراشه‌های مبتنی‌بر آرم می‌سازند، استقبال می‌کند.

در ماه آوریل (فروردین) دو رقیب سابق به توافق رسیدند تا تولیدکنندگان تراشه‌های مبتنی بر معماری آرم بتوانند از لیتوگرافی 18A اینتل برای کاهش توان مصرفی سیستم-روی-چیپ خود استفاده کنند. انتظار می‌رود که این فرایند تا نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۴، ابتدا در پردازنده‌های لپ‌تاپ و دستگاه‌های قابل‌حمل و بعد از آن در حوزه‌هایی از جمله خودرو، اینترنت اشیاء، دیتاسنتر و هوافضا، آماده‌ی تولید شود.

به گزارش رویترز، انویدیا که در حال حاضر در زمینه‌های هوش مصنوعی، محاسبات با عملکرد بالا (HPC) و کارت‌ گرافیک حرف اصلی را می‌زند، قصد دارد وارد صنعت تولید پردازنده‌های مبتنی بر آرم برای کامپیوترهای ویندوزی شود. همچنین گفته شده است که AMD می‌خواهد پردازنده‌‌ی آرم اختصاصی خود را تولید کند. تراشه‌های جدید هر دو شرکت در سال ۲۰۲۵ عرضه می‌شوند.

مایکروسافت برای رقابت با اپل، تولیدکنندگان را به ساخت تراشه‌های مبتنی بر آرم تشویق می‌کند

گزارش رویترز می‌افزاید که مایکروسافت تولیدکنندگان را تشویق می‌کند که وقتی قرارداد انحصاری‌شان با کوالکام در سال آینده پایان یافت، به معماری Arm روی بیاورند. گلسینگر شاید نگران نباشد، اما این اخبار باعث افت پنج درصدی ارزش سهام اینتل شد.

در سال ۲۰۱۶، مایکروسافت به کوالکام اعتماد کرد تا تلاش برای انتقال سیستم‌عامل ویندوز به زیرساخت معماری پردازنده‌ی آرم را رهبری کند. به‌گفته‌ی دو منبع آشنا با این موضوع، مایکروسافت با کوالکام توافقی انحصاری برای توسعه‌ی تراشه‌های سازگار با ویندوز تا سال ۲۰۲۴ را امضا کرده است.

هدف مایکروسافت، رقابت با اپل است که در سه سال گذشته با تولید تراشه‌های مبتنی‌بر آرم برای مک، سهم بازار خود را تقریباً دو برابر کرد.

تنها انویدیا و AMD نیستند که امیدوارند به انقلاب کامپیوترهای آرم راه بیابند. در چند روز گذشته شاهد رونمایی از پردازنده‌ پرقدرت کوالکام برای کامپیوترها، یعنی اسنپدراگون ایکس الیت بودیم؛ تراشه‌ای که از ۱۲ هسته‌‌ی پرقدرت اوریون با فرکانس ۳٫۸ گیگاهرتز در عملکرد چندهسته‌ای و پردازش دو هسته‌ای تا فرکانس ۴٫۳ گیگاهرتز تشکیل شده و با فرایند ۴ نانومتری ساخته شده است.

به گفته‌ی کوالکام، اسنپدراگون ایکس الیت قادر است در عملکرد تک‌ تردی از Core i9-13980HX اینتل عبور کند و در عملکرد چند تردی، در حالی که از کمتر از ۷۰ درصد توان مصرفی خود استفاده می‌کند، با آن هم‌سطح باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات