بنچمارک هوش مصنوعی؛ AMD پردازنده‌های Core Ultra اینتل را به خاک و خون کشید

شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده رایزن ۷۰۰۰ ای ام دی از نمای جلو
پردازنده‌ی رایزن 7840U ای‌ام‌دی در بنچمارک هوش مصنوعی توانست برتری خود را به‌نمایش بگذارد.
تبلیغات

تیم قرمز اطلاعاتی درباره‌ی پردازنده AMD مدل Ryzen 7 7840U و عملکردش دربرابر پردازنده اینتل مدل Core Ultra 7 155H در هوش مصنوعی به اشتراک گذاشته است. بنچمارک‌، برتری تیم قرمز را در سرعت و توان مصرفی نشان می‌دهد.

در آزمون‌هایی که با استفاده از دو مدل زبانی بزرگ Llama 2 و Mistral Instruct 7B انجام شدند، پردازنده‌ی AMD بسیار سریع‌تر و کم‌مصرف‌تر عمل کرد؛ آن هم در حالی که قیمت لپ تاپ مجهز به تراشه‌ی ای‌ام‌دی کمتر از لپ‌تاپ مجهز به تراشه‌ی اینتل است.

پلتفرم انتخابی برای مقایسه عملکرد دو پردازنده AMD و اینتل در وظایف هوش مصنوعی

بنچمارک‌ها معمولاً به‌صورت گزینش‌شده از سوی تراشه‌سازها انتخاب می‌شوند، اما این نتایج نشان می‌دهند که عملکرد اینتل حتی نزدیک به AMD نیست. AMD می‌گوید پردازنده‌هایش در پردازش هوش مصنوعی محلی عملکرد چشمگیر دارند.

مقایسه عملکرد دو پردازنده AMD و اینتل در وظایف هوش مصنوعی

AMD برای انجام آزمون خود، نرم‌افزار LM Studio را روی لپ‌تاپ‌ها نصب و سپس مدل‌های زبانی بزرگ Llama 2 و Mistral Instruct 7B را به‌صورت محلی و بدون اتصال به اینترنت اجرا کرد و آن‌ها را برای انجام کارهای مختلفی به‌کار گرفت.

مقایسه عملکرد دو پردازنده AMD و اینتل در وظایف هوش مصنوعی

تیم قرمز از هر دو هوش مصنوعی چند بار درخواست کرد که داستان بنویسند، دمویی از یک توپ در حال حرکت در Unity ایجاد کنند و شعر بگویند. Llama 2 مدل زبانی بزرگ متا و Mistral Instruct 7B مدل زبانی بزرگی با ۷٫۳ میلیارد پارامتر و ساخته‌شده به‌وسیله‌ی توسعه‌دهندگان سابق متا و دیپ‌مایند است.

رویکرد تیم قرمز برای نمایش توانمندی تراشه‌ی رایزن ۷، شامل اندازه‌گیری دو معیار است: زمانی که طول می‌کشد تا اولین پاسخ بعد از ارسال درخواست نمایش داده شود و سرعتی که مدل هوش مصنوعی جواب خود را خط به خط تولید می‌کند.

AMD می‌گوید سه نوع هسته‌ در تراشه‌ی هوش مصنوعی Ryzen 7 7840U برای شتاب‌دهی به قدرت پردازش هوش مصنوعی با یکدیگر همکاری می‌کنند که عبارت‌اند از NPU، گرافیک RDNA 3 و Zen 4. طبق گفته‌ی یکی از مدیران تیم قرمز، هسته‌های Zen 4 نقش اصلی را در خلق نتایج عملکرد برتر پردازنده ایفا کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات