عملکرد شگفت‌انگیز پردازنده ۱۵ وات AMD 7840U در برابر مدل‌های دسکتاپ

پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده AMD Ryzen در دست چپ لیزا سو مدیرعامل ای ام دی
پردازنده‌ی 7840U که برای لپ تاپ و کنسول‌های دستی تولید شده، توانسته است برخی از پردازنده‌های پرقدرت دسکتاپی را شکست دهد.
تبلیغات

بنچمارک‌های منتسب‌به AMD Ryzen 7 7840U نشان می‌دهند این پردازنده‌ی شتاب‌یافته (APU) عملکردی قابل‌قیاس با پردازنده‌های مرکزی (CPU) رده‌بالای دسکتاپ دارد، آن هم در شرایطی که با یک تراشه‌ی ۱۵ وات طرفیم.

پردازنده‌ی Ryzen 7 Pro 7840U در داخل یکی از لپ تاپ های لنوو با ۶۴ گیگابایت رم LPDDR5X-7500 رؤیت شده و توانسته است امتیاز تک هسته‌ای ۲٬۴۲۹ و امتیاز چند هسته‌ای ۱۱٬۲۶۸ را در بنچمارک گیک‌بنچ ۶ کسب کند.

مطابق آمار، AMD Ryzen 7 7840U عملکرد بهتری نسبت‌به تمامی پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی قبلی AMD دارد. حتی Ryzen 9 6900HX که به توان بیشتری دست پیدا می‌کند، با اختلاف ۲۵ درصد در بخش تک هسته‌ای و ۲۰ درصد در بخش چند هسته‌ای از Ryzen 7 7840U شکست خورد. Ryzen 7 7840U از برخی پردازنده‌های پرقدرت دسکتاپ نیز قوی‌تر ظاهر شده است.

AMD Ryzen 7 7840U یکی از پردازنده‌های خانواده‌ی Ryzen 7040U Phoenix است که بین ۱۵ تا ۲۸ وات توان دارد و مخصوص لپ تاپ و کنسول‌های دستی است. پردازنده‌ی موردبحث هشت هسته و ۱۶ ترد دارد، در واحد CPU مبتنی‌بر ریزمعماری Zen 4 و در واحد GPU مبتنی‌بر ریزمعماری RDNA 3 است. واحد گرافیکی این تراشه (Radeon 780M) از ۱۲ واحد رایانشی شامل ۷۶۸ هسته استفاده می‌کند و به فرکانس تقریبا ۲٬۸۰۰ هرتز دست می‌یابد.

بر اساس گزارش Wccftech، ای ام دی پردازنده‌‌های سری Phoenix را در قالب AMD Ryzen Z1 برای کنسول‌های دستی تولید می‌کند. Ryzen Z1 Extreme مدل ری‌برندشده‌ی Ryzen 7 7840U است و در کنسول دستی Asus ROG Ally استفاده خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات