ادعاهای پوشالی اینتل؟ تراشه‌های Core Ultra کندتر و پرمصرف‌تر از AMD Ryzen 7000 هستند

یک‌شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده میتیور لیک نسل ۱۴ لپ تاپ اینتل / Intel Meteor Lake طرح گرافیکی
نتایج بنچمارک‌های مستقل نشان می‌دهد جدیدترین پردازنده‌های اینتل آنگونه که ادعا می‌کنند انقلابی نیستند.
تبلیغات

اینتل چند روز پیش رسماً از پردازنده‌های نسل ۱۴ کلاس لپ‌تاپ با نام میتیور لیک رونمایی کرد. تیم آبی امید زیادی به پردازنده‌های جدیدش دارد چرا که اولین پردازنده‌های اینتل براساس طراحی کاشی محور (مشابه چیپلت در پردازنده AMD) و همین‌طور اولین تراشه‌های این شرکت براساس لیتوگرافی Intel 4 (که پیش‌تر با نام لیتوگرافی ۷ نانومتری شناخته‌ می‌شد) است.

اینتل ادعا می‌کند پردازنده‌های جدیدش از نظر بهره‌وری و بهبود عملکرد گرافیکی بهبود چشمگیری نسبت به نسل قبل ارائه می‌دهد. حداقل در بنچمارک‌های رسمی این شرکت، این‌طور به‌ نظر می‌رسد.

اما بررسی‌های مستقل، این ادعای اینتل را زیر سؤال می‌برد. طبق گزارشی که هاردورتایمز منتشر کرده، پردازنده اینتل Core Ultra 7 155H تقریباً در همه‌ی پردازش‌ها از جمله تولید محتوا و بازی، کندتر و پر‌مصرف‌تر از پردازنده‌ی Ryzen 7 7840S شرکت AMD است.

نتیاج بنچمارک پردازنده اینتل Core Ultra 7 155H

در بنچمارک Cinebench 2024، امتیاز Core Ultra 7 155H به ۷۴۷ می‌رسد که کمتر از امتیاز Ryzen 7 7840S است که امتیاز ۸۵۳ را ثبت می‌کند. همین اتفاق در بنچمارک R23 نیز رخ می‌دهد؛ جایی که 155H موفق به کسب امتیاز ۱۵٬۰۴۳ می‌شود، در حالی که رقیب ای‌ام‌دی ۱۵٬۱۰۲ امتیاز کسب می‌کند.

نتایج بنچمارک پردازنده اینتل Core Ultra 7 155H

در بخش مصرف انرژی باز هم پردازنده‌ی اینتل حرفی برای گفتن ندارد. Ryzen 7 به‌طور قابل توجهی از Core Ultra 7 155H کم‌مصرف‌تر است. رایزن به‌ازای هر وات ۲۳۵ امتیاز به دست می‌آورد، در حالی که 155H به ۱۸۹٫۷ محدود می‌شود.

نتایج بنچمارک پردازنده اینتل Core Ultra 7 155H

پردازنده‌ی اینتل در هرکدام از توان‌های مصرفی ۲۸ وات تا ۴۵ وات کندتر از رقیبش است. این تفاوت به‌ویژه در توان‌های پایین‌تر، بین ۲۸ تا ۳۵ وات بیشتر به‌نظر می‌رسد.

در بخش پردازش گرافیکی که طبق گفته‌ی اینتل نقطه‌ی قوت پردازنده‌های میتیور لیک است، تیم آبی بسیار ناامیدکننده ظاهر شده است و واحد گرافیکی Xe-LPG در Core Ultra 7 155H در هر کدام از بازی‌های تست‌شده پشت سر Radeon 780M در پردازنده AMD قرار می‌گیرد و بازدهی به‌مراتب بدتری دارد.

تست‌های انجام‌شده به وضوح نشان می‌دهد که عملکرد واقعی پردازنده‌های نسل ۱۴ میتیور لیک اینتل، به‌ خوبی ادعاهایش نیست و نمی‌تواند پیشرفت قابل توجهی را که اینتل قول داده بود، حداقل در این تست‌ها، ارائه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات