بزرگ‌ترین ویدیو جعبه گشایی دنیا را تماشا کنید؛ دستگاهی به ارزش ۳۸۰ میلیون دلار

سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
دستگاه لیتوگرافی گران قیمت اینتل در کارخانه
اینتل به‌لطف ابزار جدید لیتوگرافی خود، می‌تواند پردازنده‌های بسیار پیشرفته‌تری تولید کند.
تبلیغات

اینتل ویدئویی از مراحل نصب دستگاه لیتوگرافی ۳۸۰ میلیون دلاری خود را به‌اشتراک گذاشته است. از اواخر سال ۲۰۲۳، شرکت ASML فرایند ارسال و نصب این دستگاه گران‌قیمت و بسیار حساس را آغاز کرد.

دستگاه Twinscan EXE:5000 High-NA EUV ابزاری بسیار عظیم با وزن حدود ۳۳۰ هزار پوند (حدود ۱۴۹٬۶۸۵ کیلوگرم) است که با کمک حدود ۲۵۰ جعبه از هلند به محل کارخانه‌ی اینتل واقع در شهر پورتلند در ایالت اورگن آمریکا منتقل شد.

کانیتنر موجود در این ویدئو جعبه‌گشایی، با هواپیمای باری و کامیون به کارخانه‌ی اینتل منتقل شده است. به‌گفته‌ی اینتل، نصب کامل دستگاه به‌واسطه‌ی تیمی ۲۵۰ نفره از مهندسان اینتل و ASML و در مدت حدود ۶ ماه انجام خواهد شد.

پس از نصب کامل و روشن‌شدن دستگاه، فرایند کالیبره‌کردن این ماشین غول‌پیکر آغاز می‌شود که ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد.

دستگاه Twinscan EXE:5000 High-NA EUV توانایی چاپ با وضوح ۸ نانومتری را دارد و درمقایسه‌با اسکنرهای Low-NA EUV که به وضوح ۱۳ نانومتری محدود هستند، کارایی بسیار بهتری دارد و می‌تواند در ساخت پردازنده‌هایی مشارکت کند که حدود ۱٫۷ برابر کوچک‌تر از پردازنده‌های فعلی هستند.

استفاده از این ابزار لیتوگرافی پیشرفته تراکم پردازنده‌ها را سه برابر خواهد کرد و تولید پردازنده‌هایی با لیتوگرافی کوچک‌تر از ۳ نانومتر را امکان‌پذیر می‌کند؛ هدفی که شرکت‌های تولید پردازنده در دنیا امیدوارند در سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۶ به آن دست یابند.

اینتل می‌گوید از این دستگاه برای اهداف تحقیقاتی و یادگیری نحوه‌ی استفاده از فناوری High-NA EUV بهره خواهد برد. این غول تولیدکننده‌ی پردازنده می‌خواهد فناوری High-NA را با نود Intel 18A در حجم محدود آزمایش کند و در‌نهایت، با استفاده از این فناوری پردازنده‌هایی با نود Intel 14A را در حجم انبوه بسازد.

استفاده از پردازنده‌های فوق پیشرفته با لیتوگرافی کوچک‌تر از ۳ نانومتر در دستگاه‌های هوشمند مانند انواع تبلت و گوشی سامسونگ، گوشی شیائومی، گوشی اپل و سایر برندهای مطرح بازار، نقش مؤثری در بهینه‌سازی بیشتر عملکرد پردازشی این دستگاه‌ها ایفا خواهد کرد.

نسل قبلی دستگاه ASML، یعنی Low-NA Twinscan NXE EUV قیمتی در‌حدود ۱۸۳ میلیون دلار داشت؛ اما خرید نسل جدید این دستگاه تقریباً ۴۰۰ میلیون دلار برای اینتل هزینه داشته است.

شرکت ASML می‌گوید که بین ۱۰ تا ۲۰ نمونه از دستگاه Twinscan EXE:5000 High-NA EUV ASML را شرکت‌های اینتل، سامسونگ، SK Hynix و TSMC سفارش داده‌اند. با این حجم خرید باید منتظر انقلابی در تولید پردازنده‌های فوق پیشرفته در سال‌های پیش رو باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات