با قدر‌‌ت‌نمایی پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت نفس در سینه AMD حبس شد

یک‌شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت / Snapdragon X Elite روی نمایشگر لپ تاپ
پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت توانسته است قدرت پردازشی چشمگیری از خود به‌نمایش بگذارد.
تبلیغات

بنچمارک منتسب‌ به اسنپدراگون ایکس الیت در دیتابیس گیک‌بنچ ۶ نشان می‌دهد که این پردازنده‌ی موردانتظار عملکرد بهتر از پردازنده AMD مدل Ryzen 9 7940HS دارد. 7940HS به‌عنوان APU پرچم‌دار کلاس لپ‌تاپ تیم قرمز شناخته می‌شود. اسنپدراگون ایکس الیت نه‌تنها در بخش تک‌هسته‌ای، بلکه در بخش چند‌هسته‌ای هم قوی‌تر ظاهر شد.

اگر امتیاز فاش‌شده حقیقت داشته باشد، پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت می‌تواند به رقیبی شایسته برای تراشه‌های x86 لپ‌تاپی و حتی شاید دسکتاپی تبدیل شود. ایکس الیت همچون تراشه‌های سری M در لپ تاپ اپل، مبتنی‌بر معماری آرم است.

بنچمارک مذکور روی کامپیوتری ناشناس به نام Qualcomm ZH-WXX ثبت شده است که احتمالاً یکی از سیستم‌های مرجع کوالکام برای اسنپدراگون ایکس الیت است. مشخص نیست که آیا اسنپدراگون ایکس الیت در لپ‌تاپ‌هایی که به بازار عرضه می‌شوند، نیز عملکرد مشابهی از خود نشان خواهد داد یا خیر.

اسنپدراگون ایکس الیت پردازنده‌ی بسیار مورد‌انتظاری است که در واحد CPU از ۱۲ هسته‌ی Oryon استفاده می‌کند. این تراشه مبتنی‌بر لیتوگرافی چهارنانومتری است و در دو مورد از هسته‌هایش به فرکانس بوست ۴٫۳ گیگاهرتز دست پیدا می‌کنند. فرکانس سایر هسته‌ها به ۳٫۸ گیگاهرتز محدود است.

روی کاغذ، تراشه‌ی جدید کوالکام حرف‌های زیادی برای گفتن ندارد؛ چون مدل‌های پرچم‌دار پردازنده اینتل و AMD در کلاس لپ‌تاپ به فرکانس بیش از ۵٫۰ گیگاهرتز دست پیدا می‌کنند و هسته و ترد بیشتری هم دارند.

نام پردازنده

امتیاز تک‌هسته‌ای

امتیاز چند‌هسته‌ای

Snapdragon X Elite

۲٬۵۷۴

۱۲٬۵۶۲

Ryzen 9 7940HS

۲٬۴۷۵

۱۱٬۶۶۷

Ryzen 9 7945HX

۲٬۷۲۷

۱۵٬۶۲۳

Ryzen 5 7600

۲٬۷۳۶

۱۲٬۲۶۰

اسنپدراگون ایکس الیت با وجود اینکه روی کاغذ ضعیف‌تر‌ است، از پردازنده‌ی Ryzen 9 7940HS بهتر ظاهر شده است. البته نباید فراموش کنیم که AMD تراشه‌های سری ۷۰۴۵ را نیز دارد که اساساً تراشه‌های دسکتاپی پورت‌شده برای فرم‌فکتور لپ‌تاپ هستند. مدل پرچم‌دار آن خانواده، یعنی Ryzen 9 7945HX، قوی‌تر از ایکس الیت ظاهر شده است؛ اما نه با اختلاف چشمگیر.

اگر کوالکام بخواهد، اسنپدراگون ایکس الیت حتی می‌تواند در نقش پردازنده‌ی دسکتاپ باکیفیت نیز ظاهر شود. این پردازنده موفق شده است عملکردی مشابه Ryzen 5 7600 در بخش چند‌هسته‌ای به‌نمایش بگذارد و در بخش تک‌هسته‌ای فقط کمی ضعیف‌تر ظاهر شده است.

اسنپدراگون ایکس الیت حتی اگر وارد پلتفرم دسکتاپ شود، هرگز به‌عنوان رقیبی برای پردازنده‌های پرقدرت و پرمصرف Ryzen 9 7950X و Core i9-14900K معرفی نخواهد شد. ایکس الیت، تنها پردازنده در دنیا به‌غیر از M3 است که توانایی رقابت با تراشه‌های میان‌رده‌ی x86 را خواهد داشت.

کوالکام هنگام رونمایی ایکس الیت اعلام کرد که این پردازنده در حالت تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای به‌ترتیب به امتیاز ۲٬۹۰۰ و ۱۵٬۰۰۰ دست پیدا می‌کند. امتیاز جدید، کمتر از ادعاهای کوالکام است؛ اما این شرکت همچنان زمان کافی برای بهینه‌سازی بیشتر در اختیار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات