اولین بنچمارک‌ M3؛ پردازنده اپل مغلوب اسنپدراگون ایکس الیت شد

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده ام ۳ اپل / Apple M3 از نمای جلو
امتیازهای مقدماتی M3 نشان می‌دهند پردازنده‌ی جدید اپل در بخش چند هسته‌ای ۱۹ درصد ضعیف‌تر از اسنپدراگون ایکس الیت است.
تبلیغات

اولین بنچمارک منتسب‌به پردازنده‌ی M3 اپل لحظاتی پیش در دیتابیس گیک‌بنچ ۶ رؤیت شد. به‌لطف این بنچمارک حالا می‌توانیم دید بهتری نسبت‌به جدیدترین پردازنده‌ی اپل داشته باشیم؛ تراشه‌ای که وارد نسل جدید مک بوک پرو شده است.

بررسی امتیازها نشان می‌دهد که اسنپدراگون ایکس الیت در بخش تک هسته‌ای عملکرد پایاپای با M3 دارد و در بخش چند هسته‌ای حدودا ۱۹ درصد قوی‌تر عمل می‌کند.

بر اساس آزمون‌های مقدماتی، واحد سی پی یو سیستم-روی-چیپ M3 در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای گیک‌بنچ ۶ به‌ترتیب امتیاز حدودا ۳٬۰۰۰ و ۱۱٬۷۰۰ را کسب می‌کند. امتیاز تک هسته‌ای و چند هسته‌ای پردازنده‌ی M2 در همین آزمون به‌ترتیب ۲٬۶۰۰ و ۹٬۷۰۰ است.

امتیاز تک هسته‌ای M3 کمی بیشتر از ایکس الیت است، اما در بخش چند هسته‌ای وزنه به سمت کوالکام سنگینی می‌کند

با مقایسه‌ی اعداد بنچمارک به این نتیجه می‌رسیم که ادعاهای اپل در مراسم Scary Fast درست بودند و پردازنده‌ی M3 حداکثر ۲۰ درصد سریع‌تر از M2 عمل می‌کند. فعلا مشخص نیست که امتیازهای M3 در مک بوک پرو ۱۴ اینچ ثبت شده‌اند یا آی مک ۲۴ اینچ.

پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام که هفته‌ی گذشته رونمایی شد، جدی‌ترین رقیب M3 محسوب می‌شود. کوالکام به زومیت گفته که ایکس الیت فعلا توان پردازشی مشخصی ندارد، با این‌حال نمونه‌ی آزمایشی این تراشه در سیستمی با ظرفیت حرارتی ۲۳ وات قرار گرفت و بسیار بهتر از M2 ظاهر شد.

بر اساس بنچمارک‌های رسمی کوالکام، پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت در سیستمی با ظرفیت حرارتی ۲۳ وات امتیاز تک هسته‌ای ۲٬۹۷۱ و امتیاز چند هسته‌ای ۱۴٬۰۰۰ را کسب می‌کند. این پردازنده در لپ‌تاپی با ظرفیت حرارتی ۸۰ وات توانسته است امتیاز چند هسته‌ای ۱۵٬۱۳۰ را ثبت کند.

اپل جزئیات فنی کامل M3 را اعلام نکرده است، اما فرض را بر این می‌گیریم که این پردازنده همچون نسل قبل توان ۲۰ وات دارد. بدین ترتیب برای مقایسه‌ی دقیق، باید امتیازهای M3 را دربرابر امتیازهای ایکس الیت در سیستم ۲۳ وات قرار دهیم.

امتیاز تک هسته‌ای M3 کمی بیشتر از ایکس الیت است، اما این تفاوت چندان به‌چشم نمی‌آید. عملکرد پایاپای در این حوزه، اتفاقی بسیار مهم است؛ چون قدرت تک هسته‌ای، توانایی‌های معماری را به رخ می‌کشد. اپل همواره در این بخش دست بالاتر را داشته است و حالا کوالکام به‌لطف هسته‌های اوریون می‌تواند به رهبری اپل پایان دهد.

پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت در سیستم ۲۳ وات، در بخش چند هسته‌ای حدودا ۱۹ درصد بهتر از M3 است. توجه کنید که ایکس الیت در سیستم‌های مختلف، توان متفاوت خواهد داشت. بدین ترتیب قرار است لپ‌ تاپ‌ هایی با ظرفیت حرارتی بیشتری ببینیم که ایکس الیت در آن‌ها به امتیاز چندهسته‌ای بالاتر هم دست پیدا می‌کند. البته افزایش توان پردازشی، ایکس الیت را نه دربرابر M3 بلکه دربرابر M3 Pro قرار خواهد داد.

بین چینش هسته‌های ایکس الیت و M3 تفاوت قابل‌توجهی دیده می‌شود. درحالی‌که M3 از چهار هسته‌ی پرقدرت و چهار هسته‌ی کم‌مصرف استفاده می‌کند، اسنپدراگون ایکس الیت به ۱۲ هسته‌ی پرقدرت مجهز شده.

رونمایی اسنپدراگون ایکس الیت، کل‌کل بین طرفداران اپل و شرکت‌های رقیب اپل را بیشتر کرده است. کوالکام بارها به توانایی‌های اوریون اشاره کرده بود، اما تا زمان انتشار بنچمارک‌های رسمی، کسی باور نمی‌کرد پردازنده‌های مختص‌به لپ‌تاپ‌های ویندوزی در زمینه‌ی تعادل قدرت و مصرف انرژی بتوانند برای پردازنده‌های سری M اپل رجزخوانی کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات