سامسونگ با سفارش کوالکام پردازنده فوق پیشرفته ۲ نانومتری می‌سازد

سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده AMD Ryzen در دست چپ لیزا سو مدیرعامل ای ام دی
کوالکام قصد دارد برای تولید پردازنده‌ی نسل بعدی خود سراغ فناوری پیشرفته‌ی دو نانومتری سامسونگ برود.
تبلیغات

به گزارش ETNews کوالکام از سامسونگ درخواست کرده است تا نمونه‌ای دو نانومتری از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۵ را تولید کند.

تقاضای کوالکام از سامسونگ نشان می‌دهد که آن‌ها علاقه‌مند به استفاده از فناوری سامسونگ برای تولید پردازنده‌های پرچمدار خود هستند. اگر نمونه‌ی ساخته‌شده بتواند نظر کوالکام را جلب کند و کارخانه‌ی سامسونگ ظرفیت کافی برای تأمین حجم مورد نیاز را داشته‌ باشد، احتمالاً به دریافت سفارش از کوالکام خواهد انجامید.

پیش از این سامسونگ پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ را با فناوری چهار نانومتری تولید می‌کرد، اما کوالکام از کاهش بازدهی خط تولید به ۳۵ درصد ناراضی شد؛ در واقع از هر ۱۰۰ تراشه‌ی تولید‌شده در کارخانه‌ی سامسونگ، تنها ۳۵ عدد از آن‌ها حد نصاب کنترل کیفیت را به‌دست می‌آوردند و قابل استفاده بودند. طبق قرارداد، کوالکام مجبور بود هزینه‌ی تراشه‌های معیوب را نیز پرداخت کند.

کوالکام در نهایت تغییر کوچکی در طراحی تراشه‌ی قبلی اعمال کرد و آن را اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ نامید و از TSMC درخواست کرد که پردازنده‌ی جدید را با استفاده از فناوری چهار نانومتری خود تولید کند. از آن زمان تاکنون، تایوانی‌ها در حال تولید سری اسنپدراگون ۸ بوده‌اند.

انتظار می‌رود که کوالکام در اواخر امسال پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ را معرفی کند؛ TSMC این تراشه را با فناوری سه نانومتری خود تولید خواهد کرد. برای اسنپدراگون ۸ نسل ۵، صحبت‌هایی در مورد سفارش تولید به هر دو شرکت TSMC و سامسونگ وجود دارد.

کوالکام در نهایت تصمیم می‌گیرد که پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۵ را TSMC تولید خواهد کرد یا سامسونگ یا شاید هم هر دو. باید دید که تصمیم کوالکام چقدر بر قیمت CPU تأثیر خواهد گذاشت.

سامسونگ قرار است از نیمه دوم سال ۲۰۲۵ به تولید انبوه تراشه‌های دو نانومتری بپردازد. پردازنده‌ی اگزینوس ۲۴۰۰ که در برخی کشورها در گوشی سامسونگ مدل گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس حضور دارد، با استفاده از فرایند چهار نانومتری نسل سوم سامسونگ تولید شده است.

پس از آنکه تراشه‌های مبتنی بر فرایند دو نانومتری به مرحله‌ی تولید نهایی برسند، TSMC و سامسونگ به توسعه‌ی فرایند ۱٫۴ نانومتری خواهند پرداخت که ممکن است تا نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۷ به تولید انبوه برسد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات