سامسونگ خط تولید پیشرفته‌ترین پردازنده‌هایش را وارد آمریکا نمی‌کند

یک‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده اینتل جمینی لیک / Gemini Lake از نمای نزدیک
ظاهراً سامسونگ و TSMC می‌خواهند خط تولید پردازنده‌های پیشرفته‌ی خود را در کره‌ی جنوبی و تایوان نگه دارند.
تبلیغات

سامسونگ و TSMC در حال برنامه‌ریزی برای تولید تراشه براساس لیتوگرافی ۲ نانومتری هستند. براساس گزارش SCMP، سامسونگ قصد دارد سال آینده تولید تراشه‌های ۲ نانومتری را در کره‌ی جنوبی آغاز کند.

هیچ‌یک از دو شرکت سامسونگ و TSMC، پروژه‌های تولیدی خود را در سایر کشورها به‌طور کلی رها نکرده‌اند؛ اما پیشرفتشان کند بوده و مشکلاتی سر راه آن‌ها پیش آمده است.

آمریکا در سال ۲۰۲۳ لایحه‌ی جدیدی به نام CHIPS and Science Act را به قانون تبدیل کرد که ۵۳ میلیارد دلار کمک‌هزینه‌ی دولتی به صنعت تراشه اختصاص می‌دهد. ظاهراً پرداخت‌های مربوط‌ به این طرح با سرعت پایینی انجام شده است. به‌علاوه، سامسونگ و TSMC با کمبود نیروهای کار بااستعداد در این کشور مواجه هستند.

سامسونگ قصد دارد تا سال ۲۰۴۷ در مجموع ۵۰۰ تریلیون وون (۳۷۱ میلیارد دلار) در تأسیسات بزرگ خود در نزدیکی سئول سرمایه‌گذاری کند که شامل ۱۳ کارخانه‌ی تراشه و سه مرکز تحقیقاتی است و تولید تراشه‌های ۲ نانومتری در آن‌ها صورت خواهد گرفت.

از سوی دیگر TSMC قصد دارد کارخانه‌های تراشه‌سازی و پارک‌های علمی جدید را در چند شهر تایوان و همچنین کارخانه‌ی دیگری در تایچونگ بسازد که همگی در انتظار تأیید دولت هستند.

TSMC دو کارخانه‌ی تراشه‌سازی در آریزونا در دست ساخت دارد که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۶ شروع به تولید تراشه‌های ۴ نانومتری و ۳ نانومتری کنند.

سامسونگ از سال ۲۰۲۱ در حال ساخت کارخانه‌ی ۱۷ میلیارد دلاری خود در تگزاس بوده، اما پیشرفت پروژه کند بوده است و احتمالاً تنها تراشه‌های ۴ نانومتری تولید خواهد کرد.

ساخت کارخانه و روند توسعه در مناطق دیگری مانند اروپا و ژاپن و هند که کمک‌هزینه‌هایی برای صنعت نیمه‌هادی در نظر گرفته‌اند، کندتر یا حتی بدون پیشرفت بوده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد تنوع در تولید تراشه‌های پیشرفته چالش بسیار سختی باشد و روی قیمت CPU و در نتیجه قیمت گوشی و قیمت لپ تاپ در آینده تأثیر بگذارد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات