رونق صنعت تراشه؛ تولید پردازنده‌های پیشرفته ۳ نانومتری افزایش می‌یابد

شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
تراشه TSMC
شرکت تایوانی TSMC با افزایش تولید تراشه‌های ۳ نانومتری، قدرت محصولات بزرگ‌ترین شرکت‌‌های فناوری را تأمین خواهد کرد.
تبلیغات

طبق گزارشی جدید، شرکت تایوانی TSMC تولید تراشه‌های پیشرفته‌ی سه نانومتری را افزایش می‌دهد. گفته می‌شود که این اتفاق نتیجه‌ی افزایش تقاضای غول‌های فناوری برای تجهیز محصولات خود به پردازنده‌های بسیار پیشرفته است.

در سال ۲۰۲۳، اپل مشتری اصلی تراشه‌های سه نانومتری TSMC بود و گوشی اپل مدل آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس به این پردازنده مجهز شدند. از آن زمان، شرکت‌های بزرگی ازجمله کوالکام، مدیاتک، انویدیا و اینتل نیز به این فناوری علاقه نشان داده‌اند.

نسخه‌ی اولیه‌ی فرایند سه نانومتری TSMC، یعنی N3B، با مشکلات عملکرد و هزینه‌های زیاد مواجه بود که ممکن است برخی شرکت‌ها را از پذیرش این فناوری فوق‌پیشرفته در مراحل اولیه باز داشته باشد.

فرایند پیشرفته‌ی سه نانومتری نسل دوم TSMC عملکرد بهتر و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌‌تری ارائه می‌دهد و با جلب توجه مشتریان، تقاضا برای آن افزایش یافته است.

انتظار می‌رود رقابت در بازار نیمه‌هادی‌ها امسال شدیدتر شود؛ چراکه شرکت‌های بزرگ فناوری عرضه‌ی اولین دستگاه‌های مبتنی‌بر تراشه‌های سه نانومتری را آغاز می‌کنند.

اگر تی‌اس‌ام‌اسی بتواند با موفقیت تقاضای فزاینده برای تراشه‌های فوق‌‌پیشرفته را برآورده و درعین‌حال به مشکلات احتمالی تولید نیز رسیدگی کند، تأثیر زیادی بر موفقیت دستگاه‌های آینده و شرکت‌های وابسته خواهد گذاشت.

شرکت SMIC، غول نیمه‌هادی چینی، تولید تراشه‌های پنج نانومتری برای هواوی را آغاز کرده است. SMIC خط نیمه‌هادی جدیدی نیز در شانگهای برای تولید تراشه‌های طراحی‌شده‌ی هواوی راه‌اندازی کرده است. این اقدام درحالی صورت می‌گیرد که دولت آمریکا به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی، محدودیت‌های سخت‌تری را برای صنعت تراشه‌ی چین اعمال کرده است.

با افزایش تولید تراشه‌های پیشرفته‌ی TSMC، انتظار می‌رود که این فناوری در دستگاه‌های پرچم‌دار زیادی استفاده شود. احتمالاً قیمت گوشی هایی که به این پردازنده مجهز می‌شوند،‌ درمقایسه‌با نسل فعلی تغییر نکند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات