اینتل با پردازنده ۲۴ هسته‌ای ۲ نانومتری «ارو لیک» بازار را به‌هم می‌ریزد

یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
عکس پردازنده سری Core i اینتل با لوگو جدید Intel
مشخصات فاش‌شده از پردازنده‌های کلاس دسکتاپ ارو لیک اینتل، به استفاده از ۲۴ هسته در قوی‌ترین مدل اشاره دارند.
تبلیغات

جزئیات پلتفرم پردازنده‌های دسکتاپ نسل بعدی Arrow Lake-S اینتل که با لیتوگرافی ۲ نانومتری تولید می‌شوند، به‌طور ناگهانی فاش و به ۲۴ هسته اشاره شده است. این پردازنده‌ها با مادربردهای سری ۸۰۰ سازگار خواهند بود.

طبق اطلاعاتی که کاربری به اسم YuuKi_AnS در ایکس فاش کرده است، قوی‌ترین مدل ارو لیک از هشت هسته‌ی پرقدرت با ریزمعماری Lion Cove و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف با ریزمعماری Skymont استفاده می‌کند و در مجموع، ۲۴ هسته و ۳۲ رشته خواهد داشت (قوی‌ترین پردازنده‌های نسل ۱۴ و نسل ۱۳ اینتل نیز ۲۴ هسته دارند).

تراشه‌های ارو لیک با توان حداکثر ۱۲۵ وات عرضه می‌شوند و دارای فرکانس پایه‌ی ۳٫۵ گیگاهرتز خواهند بود و از گرافیک مجتمع GT1 Xe-LPG با تعداد هسته‌ی کمتر نسبت‌ به تراشه‌های لپ‌تاپی میتیور لیک استفاده می‌کنند.

اینتل به‌طور جداگانه به هشت هسته‌ی شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی (AI Core) برای پردازش‌های یادگیری ماشین نیز اشاره کرده است.

سند فاش شده از مشخصات پردازنده آرو لیک اینتل

بر اساس اسلایدهایی که پیش‌تر فاش شده بودند، پردازنده‌ اینتل در سری ارو لیک افزایش پنج درصدی IPC (دستورالعمل بر سیکل کلاک) و افزایش ۱۵ درصدی عملکرد چندرشته‌ای را ارائه می‌دهد و ۵۰ درصد حافظه‌ی کش L2 بیشتر در مقایسه با رپتور لیک و دو برابر نسبت به آلدر لیک خواهد داشت.

اطلاعات اسلایدها از خانواده‌ی ارو لیک به‌عنوان نسل پانزدهم یاد می‌کنند. تیم آبی نام‌گذاری پردازنده‌‌هایش را در سری لپ‌تاپی میتیور لیک به Core Utlra تغییر داد، اما تراشه‌های نسل ۱۴ دسکتاپ همچنان از نام‌گذاری قدیمی Core i استفاده می‌کنند. احتمالاً ارو لیک نام‌گذاری مشابه میتیور لیک خواهد داشت.

سند فاش شده از مشخصات پردازنده آرو لیک اینتل

اینتل قصد دارد پردازنده‌های ارو لیک را در مادربردهای دارای سوکت جدید LGA 1851 مجهز به چیپست‌های سری ۸۰۰ ارائه دهد که شامل مدل‌های Z890 و H870 و B860 و H810 می‌شوند. مادربردهای پرچمدار با رم DDR5-6400 سازگاری خواهند داشت.

جدول فاش‌شده، دو نسخه‌ی دیگر پردازنده‌های ارو لیک با پیکربندی‌ ۸+۶ (۱۴ هسته و ۲۰ رشته) و ۱۶+۶ (۲۲ هسته و ۲۸ رشته) را نیز نشان می‌دهند.

سند فاش شده از مشخصات پردازنده آرو لیک اینتل

پلتفرم دسکتاپی جدید قادر خواهد بود سرعت حافظه‌های بسیار بالاتری را با حداکثر ۶٬۴۰۰ مگاترنسفربرثانیه (MT/s) در کانفیگ دو کاناله پشتیبانی کند. پردازنده‌ها دارای PCIe x16 نسل ۵ برای کارت‌های گرافیک و PCIe x4 نسل ۵ برای فضای ذخیره‌سازی M.2 خواهند بود.

پردازنده‌های دسکتاپی Arrow Lake-S اینتل برای کامپیوترهای گیمینگ تولید می‌شوند و تا پایان ۲۰۲۴ عرضه خواهند شد.

سری ارو لیک به‌ مصاف پردازنده AMD سری رایزن Granite Ridge مبتنی بر Zen 5 خواهند رفت که در حال توسعه است و انتظار می‌رود در زمان مشابهی رونمایی شود. باید دید که تغییرات جدید چقدر بر قیمت CPU ارو لیک تأثیر خواهند گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات