AMD به‌دلیل ترس از تنش در تایوان، از بزرگ‌ترین تراشه‌ساز دنیا فاصله می‌گیرد

یک‌شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دکتر لیزا سو Lisa Su مدیرعامل ای ام دی AMD در حال اجرای مراسم
منابعی آگاه می‌گویند AMD قصد دارد وابستگی به TSMC را کاهش دهد و بخشی از تراشه‌های خود را از طریق سامسونگ فاندری و گلوبال‌فاندریز تولید کند.
تبلیغات

TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا، همچنان آماده است که در سال‌های آینده قطعات مختلفی مثل پردازنده‌ی مرکزی، پردازنده‌ی گرافیکی، سیستم-روی-چیپ و مدار FPGA برای AMD و سایر مشتریانش تولید کند، با این‌حال AMD می‌خواهد وظیفه‌ی تولید تعداد بیشتری از محصولات قدیمی‌اش را برعهده‌ی گلوبال‌فاندریز و سامسونگ بگذارد. با در نظر گرفتن تنش‌های سیاسی بین چین و تایوان، احتمالا AMD به جایگزین کردن TSMC با سامسونگ فکر می‌کند.

بر اساس گزارش دیجی‌تایمز، تی اس ام سی پردازنده‌های سری Zen 4 و Zen 5 ای ام دی را با لیتوگرافی‌های N5 (کلاس پنج نانومتری) و N4 (کلاس چهار نانومتری) و N3 (کلاس سه نانومتری) تولید می‌کند. در همین حین گلوبال‌فاندریز و سامسونگ فاندری (زیرشاخه‌ی سامسونگ الکترونیکس) سراغ تولید پردازنده‌های Zen و +Zen و پردازنده‌های گرافیکی قدیمی با لیتوگرافی‌های 14LPP و 12LP می‌روند.

این نخستین باری نیست که خبری با محوریت همکاری تجاری AMD و سامسونگ فاندری منتشر می‌شود. سال گذشته‌ی میلادی منابعی آگاه گفتند AMD تولید بخشی از پردازنده‌های قدیمی‌اش را به سامسونگ فاندری برون‌سپاری می‌کند. فراموش نکنید گلوبال‌فاندریز مجوز استفاده از لیتوگرافی‌های 14LPE و 14LPP سامسونگ را در اختیار دارد، این باعث می‌شود برون‌سپاری پردازنده به دو شرکت گلوبال‌فاندریز و سامسونگ فاندری، برای AMD ساده‌تر باشد. تیم قرمز در سال ۲۰۱۶ گفته بود «در صورت نیاز» از ظرفیت تولید سامسونگ فاندری استفاده خواهد کرد.

گلوبال‌فاندریز مشتریان پرتعدادی نظیر اینتل، کوالکام و مدیاتک دارد و احتمالا AMD برای دسترسی به تعداد کافی تراشه مجبور می‌شود بخش بیشتری از ظرفیت تولید تراشه‌های ۱۲ و ۱۴ نانومتری سامسونگ فاندری را رزرو کند.

گلوبال‌فاندریز که در سال‌های گذشته اصلی‌ترین بازوی تولیدی AMD بود، در سال ۲۰۱۸ توسعه‌ی لیتوگرافی‌های مدرن را متوقف کرد تا تولیداتش را تخصصی‌تر کند. زمانی که گلوبال‌فاندریز سراغ لیتوگرافی زیر ۱۰ نانومتر برود، اکثر محصولات AMD مشغول استفاده از لیتوگرافی‌های پنج نانومتری و حتی سه نانومتری خواهند بود. AMD نمی‌تواند برای تولید تراشه‌های رده‌بالا و اصلی‌ خود روی گلوبال‌فاندریز حساب باز کند. در همین حین انتظار نمی‌رود گلوبال‌فاندریز به‌این‌زودی‌ها بتواند تراشه در حجم انبوه برای AMD بسازد.

از طرفی، سامسونگ فاندری همچنان به توسعه‌ی جدیدترین لیتوگرافی‌ها ادامه می‌دهد تا از رقابت با TSMC باز نماند. بازدهی تولید لیتوگرافی‌های مدرن سامسونگ به اندازه‌ی TSMC بالا نیست،‌ اما همچنان استفاده از لیتوگرافی‌‌های جدیدی مثل نمونه‌های سه نانومتری دستاورد بزرگی برای غول کره‌ای محسوب می‌شود.

در حال حاضر TSMC روزهای درخشانی سپری می‌کند، اما اگر تنش بین چین و تایوان و ایالات متحده به درگیری نظامی و حمله‌ی چین به تایوان منتهی شود، AMD به شریک تجاری جدیدی نیاز خواهد داشت. فعلا تنها گزینه‌ی در دسترس برای AMD، سامسونگ فاندری است، چون اینتل تا سال ۲۰۲۴ لیتوگرافی جدید 20A را در دسترس شرکت‌های دیگر قرار نمی‌دهد.

دیجی‌تایمز می‌گوید AMD تا حدودا ۶ ماه دیگر برون‌سپاری تراشه به سامسونگ فاندری را شروع می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات