اگزینوس ۲۲۰۰ فقط پنج درصد از اگزینوس ۲۱۰۰ سریع‌تر است

پنج‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بر‌‌ اساس گزارشی جدید، عملکرد تراشه‌ی جدید اگزینوس ۲۲۰۰ نسبت به اگزینوس ۲۱۰۰ سال گذشته فقط پنج درصد بهبود یافته و علاوه‌براین عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی این تراشه کمتر از وعده‌های تبلیغاتی است.
تبلیغات

به‌دلیل مشارکت سامسونگ با AMD برای ارائه‌ی یک پردازنده‌ی گرافیکی با کارایی بالا در گوشی‌های هوشمند، بسیاری افراد امید زیادی به اگزینوس ۲۲۰۰ داشتند. بااین‌حال، طبق آخرین آمار منتشرشده، عملکرد این تراشه‌ی جدید در‌ مقایسه با اگزینوس ۲۱۰۰ تغییر درخورتوجهی نداشته است.

به گزارش wccftech، آماری که TechAltar در‌ مورد عملکرد اگزینوس ۲۲۰۰ ارائه داده، هرکسی را که انتظار داشت سامسونگ سرانجام از فهرست طولانی اشتباه‌های خود درس بگیرد و تراشه‌ای سفارشی تولید کند که هم از نظر کارایی و هم مصرف انرژی عملکرد درخورتوجهی ارائه دهد، ناامید می‌کند. متأسفانه پردازنده‌ی هشت هسته‌ای جدید کره‌ای‌ها در‌ مقایسه با تراشه‌ی اگزینوس ۲۱۰۰ فقط پنج درصد سریع‌تر است.

اگرچه انتظار نمی‌رفت سامسونگ با ارائه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ در بخش پردازش مرکزی دستاورد عظیمی به‌دست آورد، اما تراشه‌ی گرافیکی Xclipse 920 مبتنی‌بر معماری AMD RDNA2 چیزی است که بیشتر به‌ دیدن عملکرد آن علاقه‌مند بودیم. بسیاری افراد معتقد بودند که تخصص AMD به تلاش‌های سامسونگ در تولید تراشه‌، کمک خواهد کرد اما متأسفانه ظاهراً این اتفاق رخ نداده است، زیرا آمار ارائه‌شده از عملکرد اگزینوس ۲۲۰۰ نشان می‌دهد پردازنده‌ی گرافیکی جدید این سیستم-روی-چیپ (SoC) نسبت به ARM Mali-G78 MP14 موجود در اگزینوس ۲۱۰۰ فقط ۱۷ درصد سریع‌تر است.

در ادامه آمار ارائه‌شده توسط TechAltair در‌ مورد بهبود عملکرد اگزینوس ۲۲۰۰ نسبت به اگزینوس ۲۱۰۰ آورده شده است:

  • پردازنده‌ی مرکزی (CPU) پنج درصد
  • پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) ۱۷ درصد
  • پردازنده‌ی هوش مصنوعی (NPU) ۱۱۵ درصد

تنها نکته‌ی امیدوارکننده در‌ مورد اگزینوس ۲۲۰۰، بهبود واحد پردازش هوش مصنوعی این تراشه است که نسبت به نسل قبل ۱۱۵ درصد سریع‌تر شده است، اما آیا این بهبودها در دنیای واقعی نیز محسوس خواهند بود؟ در پاسخ به این پرسش باید اشاره کنیم احتمالاً بسیاری افراد متوجه بهبود اعمال‌شده روی اگزینوس ۲۲۰۰ نخواهند شد. TechAltair خاطرنشان کرده که معیارهای راندمان انرژی و گرما به‌ اشتراک گذاشته نشده و بنابراین اگر اگزینوس ۲۲۰۰ با مشکل داغ شدن مواجه شود، وضعیت عملکرد این تراشه نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت. وی همچنین اعلام کرد که کوالکام، پردازنده‌ی گرافیکی بهتری را توسعه داده است به‌طوری‌که تراشه‌ی گرافیکی اسنپدراگون ۸ نسل یک نسبت به نسل قبلی این پردازنده ۵۰ درصد بهبود یافته است. این ویژگی شکاف عملکرد نسخه‌های اگزینوس و اسنپدراگون سری گلکسی اس ۲۲ را بیشتر خواهد کرد.

بااین‌حال، آزمایش‌های قبلی OpenCL GPU نشان داد که اگزینوس ۲۲۰۰ تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل یک را به‌راحتی شکست داده است. در‌ واقع اگزینوس ۲۲۰۰ در بخش عملکرد چندهسته‌ای، بهتر از رقیب خود عمل می‌کند اما اسنپدراگون ۸ نسل یک در بخش تک‌هسته‌ای پیروز این رقابت است.

البته تا زمانی‌که آزمایش‌های مختلف گرافیکی روی نسخه‌های اسنپدراگون و اگزینوس سری گلکسی اس ۲۲ انجام نشود، نمی‌توان در مورد قدرت عملکرد این دو تراشه با اطمینان کامل صحبت کرد. احتمالاً در آینده‌ی نزدیک اطلاعات بیشتری در این رابطه در‌ ‌دسترس قرار خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات