اسنپدراگون 895؛ چه انتظاراتی از تراشه پرچمدار 2022 کوالکام داریم؟

چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اسنپدراگون ۸۹۵ تراشه پرچم‌دار کوالکام برای سال ۲۰۲۲ خواهد بود. در این مقاله، به ویژگی‌های موردانتظار این پرازنده اشاره می‌کنیم.
تبلیغات

وجه مشترک بهترین گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار ۲۰۲۱ این است که همگی از تراشه پنج‌نانومتری اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام بهره می‌برند. این پردازنده‌ با حفظ کارایی اسنپدراگون ۸۶۵، عملکرد کم‌نظیری از نظر قدرت به‌دست آورد و این امر باعث شد پرچم‌داران امسال قدرت پردازشی بیشتری ارائه دهند.

تا چند وقت دیگر، مدل جدیدی از تراشه یادشده معرفی خواهد شد. از مدتی قبل، اخبار و شایعات مختلفی درباره اسنپدراگون ۸۹۵ منتشر شده است؛ به‌همین‌دلیل، با برخی از ویژگی‌های این پردازنده آشنا هستیم. کوالکام احتمالا در ماه دسامبر نسل جدید تراشه پردازشی پرچم‌دارش را رسما رونمایی خواهد کرد. این پردازنده قلب تپنده بسیاری از گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار سال آینده خواهد بود. در‌ادامه، ویژگی‌های تراشه اسنپدراگون ۸۹۵ را مرور می‌کنیم.

سخت‌افزار اسنپدراگون ۸۹۵

به‌گزارش اندرویدسنترال، دو ماه قبل EvLeaks، افشاکننده ‌معروف اخبار فناوری، اولین جزئیات این پردازنده را فاش کرد. وی اعلام کرد کدنام داخلی تراشه یاد‌شده SM8450 خواهد بود و از مودم X65 بهره خواهد برد. همچنین افزود اسنپدراگون ۸۹۵ برپایه معماری موبایلی آرم v9 ساخته شده است. این ویژگی به چند دلیل جذاب است. برای مثال، آرم این معماری را در سال جاری معرفی کرده و طبق اعلام این شرکت، کارایی و عملکرد تراشه‌های ساخته‌شده با معماری v9 از نظر گرافیکی و یادگیری ماشینی و سایر بنچمارک‌ها بهبود چشمگیری خواهد یافت.

همان‌طورکه گفته شد، احتمالا کوالکام از طراحی v9 در جدیدترین تراشه موبایلی‌اش استفاده خواهد کرد؛ بنابراین، انتظار می‌رود این پردازنده از هسته بزرگ X2 برای انجام وظایف سنگین و از هسته‌های کورتکس A710 و کورتکس A510 برای انجام وظایف سبک‌تر بهره ببرد. هسته X2 نسل جدید هسته X1 خواهد بود که در تراشه پرچم‌دار سال جاری کوالکام استفاده شده است؛ ولی عملکرد این هسته جدید تا ۴۰ درصد بهتر از X1 خواهد بود. هسته‌های جدید A710 نیز ۱۰ درصد از هسته‌های A78 کنونی و هسته‌های A510 تقریبا ۳۵ درصد از نسل قبلی این هسته‌ها سریع‌تر خواهند بود.

پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۳۰ نیز در بخش گیمینگ عملکرد بسیار مناسبی خواهد داشت. این پتلفرم از نوع چهارنانومتری است؛ بنابراین، کارایی‌اش بهبود درخورتوجهی یافته است. در جدیدترین شایعات، گفته شده وظیفه تولید تراشه جدید کوالکام به سامسونگ و TSMC‌ واگذار شده است.

حال باید دید که هسته A510 در استفاده‌های روزمره چه عملکردی از خود نشان خواهد داد. گفته می‌شود این هسته‌های کوچک در انجام وظایف ساده و سبک عملکرد مطلوبی دارند و مصرف انرژی‌شان نیز کمتر خواهد بود. برای قضاوت نهایی درباره عملکرد واقعی اسنپدراگون ۸۹۵، باید تجربه کار با یکی از گوشی‌های مجهز به این تراشه را داشته باشیم؛ البته برای انجام این کار باید تا سال ۲۰۲۲ صبر کنیم.

در‌ادامه، توییت EvLeaks را مرور می‌کنیم:

نسل بعدی تراشه پرچم‌دار کوالکام SM8450 است. این پردازنده از مودم پیشرفته X65 5G بهره خواهد برد و با فرایند چهارنانومتری تولید خواهد شد.

ماه دسامبر اطلاعات بیشتری از اسنپدراگون ۸۹۵ دردسترس قرار خواهد گرفت

کوالکام معمولا ماه دسامبر و در رویداد سالانه اسنپدراگون سامیت، نسل جدید تراشه پرچم‌دارش را رونمایی می‌کند. بنابراین، به‌احتمال زیاد امسال نیز ماه دسامبر معرفی رسمی اسنپدراگون ۸۹۵ را شاهد خواهیم بود؛ ولی مثل همیشه پیش از معرفی رسمی پردازنده یادشده، شاید اطلاعات بیشتری از آن در‌دسترس قرار گیرد

گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار ۲۰۲۲ از اسنپدراگون ۸۹۵ بهره خواهند برد

بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار سال آینده به تراشه اسنپدراگون ۸۹۵ مجهز خواهند شد. هنوز نمی‌توانیم با اطمینان درباره دستگاه‌های مجهز به این پردازنده صحبت کنیم؛ ولی بر‌اساس اخبار و شایعات، انتظار می‌رود گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۲ سامسونگ، شیائومی می ۱۲، وان‌پلاس ۱۰ و فایند ایکس ۴ از اسنپدراگون ۸۹۵ بهره ببرند.

ظاهرا رقابت کوالکام و مدیاتک در سال ۲۰۲۲ شدیدتر خواهد شد. مدیاتک اکنون موقعیتش را در بازار تراشه‌های میان‌رده بهبود بخشیده است و به‌نطر می‌رسد سال آینده نیز با معرفی پردازنده دایمن‌سیتی ۲۰۰۰، کوالکام را در بازار پردازنده‌های پرچم‌دار به چالش بکشد. حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم عملکرد تراشه پرچم‌دار مدیاتک دربرابر اسنپدراگون ۸۹۵ چگونه خواهد بود.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره پردازنده جدید کوالکام، یعنی اسنپدراگون ۸۹۵ چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات