لپ تاپ های گیمینگ رده‌بالا در حال مهاجرت به پردازنده های AMD هستند

یک‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
با ورود پردازنده‌های AMD Ryzen 5000 Mobile به لپ‌تاپ‌های گیمینگ رده‌بالا، اینتل بیش‌ازپیش احساس خطر می‌کند و به اعتقاد کارشناسان، خود مقصر اصلیِ این اتفاق است.
تبلیغات

پس از مدت‌ بسیار طولانی، سرانجام به دورانی رسیده‌ایم که لپ‌تاپ‌های گیمینگ رده‌بالا پردازنده‌های کلاس لپ تاپ ای ام دی (AMD) را به پردازنده‌های اینتل ترجیح می‌دهند. در CES 2021 شاهد رونمایی از تعداد زیادی لپ تاپ بودیم و شرکت‌هایی نظیر ایسوس و لنوو اعلام کردند اکثر رایانه‌هایی که به بازار عرضه می‌کنند، مجهز به نسل جدید پردازنده‌های سری رایزن ای ام دی هستند. این اتفاق، موفقیت بزرگی برای ای ام دی محسوب می‌شود. پردازنده‌ی ای ام دی در گذشته بیشتر درون محصولاتی قرار می‌گرفت که سطح بالا نبودند؛ این گفته به‌ویژه‌ برای پردازنده‌های لپ تاپ این شرکت صدق می‌کرد. اما اکنون اوضاع تغییر کرده است. 

براساس مقاله‌ی دیجیتال ترندز، در سال ۲۰۲۱ خرده‌فروشی‌های آنلاین قرار است پر از لپ‌تاپ‌های جدیدی باشند که از پردازنده‌ی گرافیکی سطح بالایی‌ نظیر RTX 3080 انویدیا استفاده می‌کنند. گیمرهای ای ام دی درحال‌حاضر بسیار خشنود هستند؛ زیرا لپ‌تاپ‌های گیمینگ با پردازنده‌های مرکزی جدید تیم قرمز نیز همراه می‌شوند.

دلیل تغییرات جدید صنعت لپ تاپ چیست؟ ای ام دی قطعا در پاسخ به این سؤال خواهد گفت ایجاد اعتماد در کاربران، به زمان نیاز دارد. این گفته کاملا درست است؛ اما همه چیز به آن خلاصه نمی‌‌شود.

پردازنده‌های سری AMD Ryzen 4000 Mobile در سال ۲۰۲۰، گامی روبه‌جلو برای ای ام دی بودند

ای ام دی در سال ۲۰۲۰ با پردازند‌ه‌های کلاس لپ تاپ رایزن ۴۰۰۰ که مبتنی ‌بر معماری ذن ۲ بودند، گامی روبه‌جلو برای در دست گرفتن بازار پردازنده‌ی کلاس لپ تاپ برداشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد تیم قرمز توانسته است به موفقیت‌ زیادی ازطریق پردازنده‌های سری رایزن ۴۰۰۰ دست پیدا کند.

پردازنده‌های سری رایزن ۴۰۰۰ توانستند قدرت چندهسته‌ای زیادی درون لپ‌تاپ‌های ۱۵ وات قرار بدهند؛ به‌حدی که تا پیش از تولید رایزن ۴۰۰۰، ندیده بودیم لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌ی ۱۵ وات بتوانند تا آن حد قوی ظاهر شوند. پردازنده‌های ای ام دی با هشت هسته و ۱۶ ترد درون لپ تاپ هایی قرار گرفتند که گاهی اوقات ضخامتی کمتری از مک بوک ایر اپل داشتند. لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌ی ای ام دی با قیمتی بسیار کمتر از کانفیگ‌های مجهز به پردازنده‌ی اینتل در بازار عرضه شده بودند. 

پردازنده های نسل یازدهمی سری H اینتل در دست یک مرد

بااین‌حال ۲۰۲۰ به پایان رسید و نبود ای ام دی در بازار لپ تاپ گیمینگ رده‌بالا به‌شدت حس می‌شد. ای ام دی سال گذشته نتوانسته بود پردازنده‌ای بسازد که شایستگی حضور در لپ تاپ گیمینگ داشته باشد؛ به ‌همین دلیل برندهایی نظیر Alienware،اROG و Predator در قوی‌ترین سیستم‌های خودسراغ استفاده از پردازنده‌ی اینتل رفتند.

در سال ۲۰۲۰ قدرتمندترین لپ تاپی که از پردازنده‌ی مرکزی ای ام دی استفاده می‌کرد، مجهز به کارت گرافیک Nvidia RTX 2060 بود. همین موضوع باعث شده بود اینتل بخش بسیار مهمی از بازار لپ تاپ را در اختیار داشته باشد. بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که اینتل بتواند این شرایط را در سال ۲۰۲۱ ادامه دهد؛ اما مراسم تیم آبی در CES 2021 برگزار شد و این شرکت در کمال تعجب پردازنده‌ی گیمینگ ۴۵ واتی معرفی نکرد. 

اینتل در CES 2021 پردازنده‌ی گیمینگ ۴۵ واتی معرفی نکرد

اینتل در CES 2021 اعلام کرد موفق‌ به ساخت سری جدیدی از پردازنده‌های نسل یازدهمی خانواده‌ی تایگر لیک (Intel Tiger Lake) شده است که از توان ۳۵ وات استفاده می‌کنند و در نام آن‌ها حرف H دیده می‌شود. پردازنده‌های ۳۵ وات سری تایگر لیک H اینتل به ‌نوبه‌ی خود باکیفیت هستند؛ اما برای لپ تاپ گیمینگ فوق باریک و سبک ساخته شده‌اند، نه لپ تاپ گیمینگی که در آن کارت‌ گرافیک رده‌بالای جدید انویدیا پیدا بشود.

اینتل در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد پردازنده‌های ۴۵ واتی سری تایگر لیک H «به‌زودی از راه می‌رسند.» این موضوع مشکل‌ساز است؛ زیرا انویدیا سری جدید کارت‌های گرافیک خود را معرفی کرده و شرکت‌های تولیدکننده‌ی لپ تاپ باید از آن در محصولات آینده‌ی خود استفاده کنند. وقتی بین پردازنده‌های جدید اینتل گزینه‌ی مناسبی برای  لپ‌تاپ‌های مجهز به کارت‌ گرافیگ نظیر RTX 3080  وجود نداشته باشد، بدیهی است که تولیدکنندگان لپ تاپ سراغ ای ام دی می‌روند. مشکلات ناشی از تأخیر در روی کار آوردن لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل، اکنون به‌وضوح خود را نشان داده‌اند. 

دکتر لیزا سو مدیرعامل ای ام دی در نمایشگاه CES 2021 معرفی رایزن 5000 / AMD Lisa Su

ازطرفی دیگر ای ام دی کنفرانس مطبوعاتی بسیار درخشانی در CES 2021 برگزار کرد. این شرکت اعلام کرد سری جدید پردازنده‌های Ryzen 5000 مخصوص لپ تاپ تولید شده‌اند. پردازنده‌های جدید AMD در چند دسته جای می‌گیرند که قوی‌ترین آن‌ها در نام خود پسوند HX را یدک می‌کشند.

پردازنده‌های سری HX ای ام دی دقیقا آن بخش از بازار را هدف قرار می‌دهند که به لپ تاپ گیمینگ رده‌بالا اختصاص دارد. قوی‌ترین پردازنده‌ی آنلاک سری HX ای ام دی توانایی دستیابی به سرعت کلاک ۴٫۸ گیگاهرتز دارد و باعث می‌شود ای ام دی سرانجام به رقیبی جدی و قدرتمند در حوزه‌ی لپ تاپ گیمینگ تبدیل شود. پردازنده‌های سری HX در لپ‌تاپ‌های رده‌بالای جدید برندهایی مثل Asus ROG و Lenovo Legion حضور پیدا می‌کنند. 

به‌طور مشخص‌تر، ایسوس مدل جدید تمامی لپ‌تاپ‌های گیمینگ خود را به پردازنده‌ی سری رایزن ۵۰۰۰ کلاس لپ تاپ ای ام دی مجهز کرده است. قوی‌ترین سیستم ایسوس، ROG Zephyrus Duo 15 SE است که از کارت گرافیک RTX 3080 استفاده می‌کند و به پردازنده‌ی ای ام دی مجهز شده است. این نخستین باری است که ایسوس چنین کاری انجام می‌دهد. به‌علاوه پیش‌تر شاهد این اتفاق برای ای ام دی نبوده‌ایم. 

این موضوع بدین معنی نیست که شرکت‌هایی مثل ایسوس و لنوو به‌طور کامل اینتل را فراموش کرد‌ه‌اند. شماری از تولیدکنندگان نظیر ریزر و الین ور قصد دارند همچنان به حمایت از پردازنده‌های اینتل ادامه دهند و انتظار داریم در سال جاری میلادی، باری دیگر لپ‌تاپ‌های رده‌بالا را با پردازنده‌های قدرتمندتر سری تایگر لیک H به‌روزرسانی کنند. حتی ممکن است ایسوس لپ تاپ جدید خود را با پردازنده‌ی ساخت اینتل همراه کند. 

با این‌همه، حقیقت مهمی را نمی‌توان فراموش کرد: پردازنده‌های AMD در تعدادی بیشتری از پردازنده‌های اینتل به لپ‌تاپ‌های گیمینگ رده‌بالا راه پیدا کرده‌اند و این، اتفاقی مهم و معنادار است. اینتل نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و منتظر باشد که برندها در برخی حوزه‌های خاص همچنان به پردازنده‌های این شرکت وفادار بمانند. این روزها امکان تهیه‌کردن همه ‌نوع محصولی وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود تهیه‌ی رایانه‌ کاری لذت‌بخش و هیجان‌انگیز باشد. رقابت شدید ای ام دی و اینتل، در نهایت به نتیجه‌ی مشخصی ختم می‌شود: منتفع شدن ما به‌عنوان مصرف‌کننده.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات