کریگ فدریگی: اجرای ویندوز در رایانه‌های مک‌ مجهز به پردازنده M1 به مایکروسافت بستگی دارد

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
به ‌گفته‌ی کریگ فدریگی، پردازنده‌ی اختصاصی M1 توانایی اجرای ویندوز را دارد؛ اما برای ارائه‌ی ویندوز در رایانه‌های مبتنی بر این پردازنده، همه‌چیز به مایکروسافت بستگی دارد.
تبلیغات

اپل مهاجرت به پردازنده‌های M1 را به‌صورت رسمی در مراسم One More Thing آغاز کرد و اولین رایانه‌های مک مبتنی بر پردازنده M1، با قدرت و عملکرد مناسبی وارد بازار شدند. ما می‌دانیم رایانه‌های مک جدید با پردازنده‌ی M1 می‌توانند برنامه‌های مبتنی بر اینتل و آرم ساخته‌شده برای iOS را اجرا کنند؛ اما کاربران رایانه‌های مک که برای برخی از نرم‌افزارهای خاص به ویندوز احتیاج دارند، دیگر قادر به اجرای ویندوز به‌صورت بوت کمپ (Boot Camp) نیستند و ویندوز آرم بسیاری از نرم‌افزارهای مبتنی بر x86 را پشتیبانی نمی‌کند. حال سؤال اساسی این است که کامپیوترهای مک برای همیشه از ویندوز محروم خواهند بود؟ در مصاحبه‌ای جدید و مفصل با کریگ فدریگی (معاون فنی مهندسی نرم‌افزار اپل) مشخص شده است که پردازنده‌های M1 مبتنی بر معماری آرم توانایی اجرای ویندوز آرم را به‌صورت بومی دارند؛ اما ارائه‌ی آن تنها به مایکروسافت بستگی دارد.

نبود ویندوز در رایانه‌های مک مبتنی بر پردازنده‌ی M1 به این دلیل است که مایکروسافت مجوز استفاده از ویندوز مبتنی بر آرم برای محصولات اپل صادر نکرده است و اجازه استفاده از نسخه آرم ویندوز ۱۰ به اپل نمی‌دهد. مایکروسافت ماه‌ها پیش به سؤال وب‌سایت The Verge مبنی بر عرضه بوت کمپ Boot Camp ویندوز روی مک‌ پاسخ واضحی نداد و چیز زیادی در این مورد به اشتراک نگذاشت و با این حرکت، تنور شایعات در مورد عرضه نشدن ویندوز به‌صورت بوت کمپ در مک‌ را بیش از هر زمان دیگری داغ کرد. البته همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، رایانه‌های مک‌ مبتنی بر آرم برای پر کردن جای خالی ویندوز، با برنامه‌های جانبی مانند CrossOver و ازطریق شبیه‌ساز، تجربه‌ی برنامه‌های ویندوزی را مهیا می‌کنند. از طرفی توسعه‌دهنده‌ی برنامه‌ی Parallels امروز اعلام کرد نسخه‌ای از نرم‌افزار مجازی‌سازی ویندوز را دردسترس رایانه‌های مک مبتنی بر M1 قرار می‌دهد.

سه تن از مدیران اپل / پردازنده‌ی M1

در مصاحبه جدید وب‌سایت Ars Technica با سه تن از اعضای کلیدی اپل، کریگ فدریگی نظر جالبی در مورد فناوری‌های اصلی موجود در رایانه‌های مک برای اجرای بومی ویندوز به اشتراک گذاشت و به‌نوعی توپ را به زمین مایکروسافت انداخت.

فدریگی می‌گوید:

رایانه‌های مک مطمئنا توانایی این کار [اجرای ویندوز] را دارند؛ اما مشخص است که این امر واقعا به مایکروسافت بستگی دارد. ما فناوری‌ اصلی را برای اجرای ویندوز نسخه‌ی آرم را دراختیار داریم که البته از برنامه‌های حالت کاربر x86  نیز پشتیبانی می‌کند؛ اما این تصمیمی است که مایکروسافت باید بگیرد تا این فناوری را برای کاربران رایانه‌های مک ارائه بدهد یا خیر؛ اما رایانه‌های مک مطمئنا توانایی زیادی در این کار دارند.

فدریگی همچنین در مورد جایگزین احتمالی ویندوز مبتنی بر فضای ابری و برنامه‌ی CrossOver برای پُر کردن جای خالی شبیه‌ساز نرم‌افزارهای ویندوز صحبت کرد؛ البته نباید فراموش کرد که با توجه ‌به شبیه‌سازی شدن نرم‌افزارهای ویندوز در برنامه‌ی CrossOver، تفاوت‌های زیادی ازلحاظ عملکرد با اجرای بومی نرم‌افزارها خواهند داشت و باید به‌عنوان راه‌ حلی موقت به آن نگاه کرد.

در ادامه جانی سروجی (مدیر فناوری سخت‌افزار اپل) به  این مصاحبه اضافه ‌شد و به این نکته اشاره کرد که مبانی ساخت پردازنده‌ی M1، بیش از یک دهه پیش آغاز شده است با استفاده از معماری مقیاس‌پذیر، کوپرتینویی‌ها می‌توانند یک تراشه سفارشی و متفاوت را توسعه دهند. او ادعا می‌کند که M1 هرگز یک تراشه‌ی تقویت‌شده از سری A نبوده است و به آن تبدیل نخواهد شد؛ بلکه M1 پردازنده‌ای جدید با همان معماری است و بازطراحی شده تا قدرت پردازشی مک‌ها را به ارمغان می‌آورد. این مصاحبه‌ی طولانی‌مدت، برخی از جنبه‌های آوردن برنامه‌های iOS و آیپد OS را به رایانه‌های مک و اینکه چرا برخی از آن‌ها هنوز عرضه نشده‌اند شامل می‌شود. طبق گفته‌ی مدیران اپل، به زبان ساده رایانه‌های مک دارای صفحه‌نمایش لمسی یا قابلیت‌هایی مانند ژیروسکوپ نیستند؛ بنابراین برخی از محدودیت‌ها برای عرضه‌ی بعضی از نرم‌افزارها وجود دارد و از طرف دیگر، برخی از توسعه‌دهندگان تصمیم گرفته‌اند برنامه خود را به‌طور کلی وارد مک‌ نکنند. در پایان مدیران اپل به این نکته اشاره می‌کنند که هیچ شاخه‌ی جدیدی از مک OS ایجاد نکرده‌اند؛ نسخه‌ی مک OS برای رایانه‌های مک مبتنی بر M1 و نسخه دیگری از مک OS برای پردازنده‌های اینتل وجود ندارد و هر دو سخت‌افزار به‌صورت یک سیستم‌عامل واحد و به‌صورت موازی در حال توسعه هستند و اپل چندین سال از هردوی آن‌ها پشتیبانی خواهد کرد.

می‌توانید متن کامل مصاحبه‌ی وب‌سایت Ars Technica با سه تن از مدیران اپل را در  اینجا مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات