اپل با گذار به پردازنده‌های ساخت خود میلیاردها دلار صرفه‌جویی می‌کند

پنج‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
براساس تحلیل‌های جدید، مهاجرت اپل به پردازنده‌های ساخت خود می‌تواند در کاهش هزینه‌های اپل تأثیر بسزایی بگذارد.
تبلیغات

ماه‌ها پیش، اپل گذار از پردازنده‌های اینتل به پردازنده‌های ساخت خود را علنی کرد. این شرکت قصد دارد در دو سال آینده، تمامی پردازنده‌های اینتل را کنار بگذارد و رایانه‌های مک را با استفاده از پردازنده‌های اختصاصی‌اش تولید کند. انتظار می‌رود روند مهاجرت به پردازنده‌های اپل سیلیکون در هزینه‌های اپل بسیار مؤثر باشد. به‌گفته‌ی مینگ‌چی کو، تحلیگر نام‌آشنای اپل، روند گذار اپل به پردازنده‌های اپل سیلیکون می‌تواند برای آن‌ها صرفه‌جویی ۴۰ تا ۶۰ درصدی در بخش پردازنده‌ها به‌ارمغان آورد.

به‌تازگی سومیت گوپتا، معاون استراتژی هوش‌مصنوعی iBM، تحلیلی براساس پیش‌بینی‌ فروش رایانه‌های مجهز به M1 ارائه داده و هزینه‌ی تولید هر واحد پردازنده را ۴۰ تا ۵۰ دلار تخمین زده است. درنهایت، وی هزینه‌ی تخمین‌زده‌شده را با هزینه‌ی پردازنده‌ی دوهسته‌ای Cor-i5 استفاده‌شده در مک‌بوک ایر ۱۷۵ تا ۲۰۰ دلاری و پردازنده‌ی چهارهسته‌ای Cor-i5 به‌کاررفته در مک پرو ۱۳ اینچی ۲۲۵ تا ۲۵۰ دلاری مقایسه کرده است.

براساس تحلیل‌های گوپتا، پس‌انداز حاصل‌شده می‌تواند سالانه درحدود ۲٫۵ میلیارد دلار برای اپل صرفه‌جویی به‌همراه داشته باشد. در برآورد وی فرض ‌بر این است که ۵٫۴ میلیون واحد مک‌بوک ایر و ۸٫۶ میلیون واحد مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی فروخته خواهد شد که با گزارش‌های مالی اپل از مک‌ها مطابقت دارد. براساس این برآوردها، پیش‌ازاین اپل حدود ۳٫۲ میلیارد دلار را برای خرید پردازنده‌های اینتل برای ۱۴ میلیون رایانه‌ی مک صرف کرده است؛ درحالی‌که تخمین زده می‌شود که این هزینه برای پردازنده‌های M1 به‌جز درنظرگرفتن مک مینی، درحدود ۶۹۷ میلیون دلار باشد.

مسلما صحبت‌های گفته‌شده فقط یک برآورد است؛ اما به‌گفته‌ی کاتی هوبرتی، تحلیلگر مورگان استنلی، مک‌های رده‌پایین ۹۱ درصد از کل محموله‌های مک را در دوازده ماه گذشته تشکیل داده‌اند که می‌تواند یکی از دلایل شروع مهاجرت اپل با رایانه‌های مک‌ پایین‌رده باشد.

سیستم روی چیپ M1 اپل

درحال‌حاضر آنچه با قطعیت می‌توان گفت، این است که اپل رایانه‌های مک را به‌جز مک مینی جدید (با قیمت ۱۰۰ دلار کمتر از نسل گذشته) ارزان‌تر نخواهد کرد. این امر زمانی مشخص شد که غول فناوری توضیح داد رایانه‌های جدید مک مجهز به پردازنده‌ی M1 با طراحی و برچسب قیمتی یکسان با گذشته عرضه می‌شوند؛ حتی اگر دستگاه‌های جدید فقط با پیکربندی ۸ یا ۱۶ گیگابایت رم دردسترس باشند.

ناگفته نماند مدتی طول خواهد کشید تا اپل به سوددهی کامل در بخش پردازنده‌ها دست‌ یابد؛ زیرا پردازنده‌های M1 با استفاده از فرایند ساخت ۵ نانومتری TSMC تولید می‌شوند که هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و تولید انبوه آن برای شرکت‌های دیگر شروع نشده است. اپل، تنها مشتری این نوع پردازنده‌های TSMC به‌حساب می‌آید و طبیعتا درحال‌حاضر هزینه‌ی تولید این نوع از پردازنده‌ها گران‌تر خواهد بود.

بااین‌اوصاف، پردازنده‌یM1 می‌تواند بسیار گران‌تر از برآورد ۴۰ تا ۵۰ دلاری باشد که کاتی بوهرتی ارائه داده و حتی ممکن است قیمتش بیش از ۱۰۰ دلار باشد. افزون‌براین، در سپتامبر (شهریور) مشخص شد که هزینه‌ی تولید هر ویفر ۵ نانومتری شرکت TSMC ممکن است ۱۷ هزار دلار باشد. این مبلغ بیشتر از هزینه‌های تولید هر ویفر ۷ نانومتری است که درحال‌حاضر شرکت‌هایی ازجمله AMD و کوالکام و حتی خود اپل از آن استفاده می‌کنند.

طبق ادعای TSMC، پردازنده‌های ۵ نانومتری ازلحاظ پردازشی و بهره‌وری انرژی عملکرد بهتری از فرایند ساخت ۷ نانومتری به‌ارمغان می‌آورند؛ اما تاکنون مشخص نشده است که با افزایش تقاضا برای این نوع پردازنده‌ها قیمت‌ها نیز کاسته می‌شود یا خیر.

براساس بررسی‌ها و برداشت‌های اولیه، مک‌های جدی مبتنی‌بر پردازنده‌ی M1 درمقایسه‌با رایانه‌های نسل قبلی اینتل با قیمت گران‌تر و عمر باتری کمتر عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. این یعنی مک‌های ضعیف‌تر همچون مک‌بوک ایر مجهز به پردازنده‌ی M1 می‌توانند مک‌بوک‌هایی با سه برابر قیمت و پیشرفته‌تری همچون مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی رقابت کنند و حتی در برخی مواقع، از آن‌ها پیشی بگیرند.

در مصاحبه‌‌ی جدید Om Malik با سه ‌تن از مدیران شرکت اپل، ازجمله کریگ فدریگی، رئیس مهندسی نرم‌افزار اپل و جانی سروجی، رئیس فناوری سخت‌افزار و گرگ جوسویاک، رئیس بازاریابی، هر سه توضیح می‌دهند که وقتی از پردازنده‌ی M1 صحبت می‌شود، این پردازنده روی گیگاهرتز و مگاهرتز متمرکز نیست؛ بلکه تمرکز آن‌ها روی استفاده‌ی مشتریان از قدرت و توان آن است و به‌نوعی هدف آنا ارائه‌ی قدرت واقعی در تجربه‌ی واقعی کاربر است، نه ارائه‌ی برخی آمار و ارقام که با واقعیت فاصله دارد.

درادامه فدریکی می‌گوید:

مشخصات روی کاغذ پردازنده‌ها مدت‌ها است که پیش‌بینی‌کننده‌های مناسبی برای عملکرد واقعی وظایف نیستند. برای مثال از‌نظر معماری، چند جریان فیلم 4k یا 8k را می‌توانید هم‌زمان با انجام جلوه‌های خاص پردازش کنید؟ این سؤالی است که متخصصان ویدئو می‌خواهند جوابش را بدانند؛ اما هیچ مشخصاتی درباره‌ی تراشه نمی‌تواند به این پرسش آن‌ها پاسخ دهد.

بدون شک افراد حرفه‌ای کنجکاوند که ببینند اپل برای افزایش عملکرد پردازنده‌های اختصاصی برای رایانه‌های حرفه‌ای‌تر خود ازجمله، مک‌پرو و مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی چه میزان قدرت می‌تواند ارائه دهد. 

فدریگی در‌این‌باره می‌گوید:

آن روز فرا خواهد رسید؛ اما درحال‌حاضر، سیستم‌هایی که در حال ساختشان هستیم، از هرلحاظ برتر از سیستم‌هایی هستند که جایگزین شده‌اند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی تأثیر پردازنده‌های اپل سیلیکون روی صرفه‌جویی و درعین‌حال عملکرد آن‌ها در رایانه‌های جدید مک چیست؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات