سهم AMD از بازار نوت بوک‌ها به بالاترین حد در تاریخ رسید

پنج‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بررسی‌های مؤسسه‌ای تحقیقاتی نشان می‌دهد سهم پردازنده‌های AMD از بازار نوت‌بوک‌ها به بالاترین حد خود در تاریخ رسیده (۱۹٫۹ درصد) است. هرچه زمان می‌گذرد،‌ AMD سهم بیشتری از چنگ اینتل درمی‌آورد.
تبلیغات

AMD به‌تازگی در اطلاعیه‌ای از افزایش سهمش در بازار نوت‌بوک‌ها خبر داده است. براساس آمار، سهم AMD از بازار رایانه‌های شخصی نوت‌بوک به بیشترین حد خود در تاریخ رسیده تا تیم قرمز امروزه تقریباً ۲۰ درصد از سهم را دراختیار داشته باشد. AMD به‌نقل از گزارش سه‌شنبه‌ی گذشته شرکت تحقیقاتی معتبر Mercury Research می‌گوید هیچ‌گاه سابقه نداشته سهمش از بازار نوت‌بوک‌های x86 تا این حد زیاد باشد (۱۹٫۹ درصد). رسانه‌های مختلف تلاش کرده‌اند به گزارش Mercury Research دسترسی پیدا کنند؛ اما تاکنون موفق نشده‌اند. رسانه‌ی پی‌سی‌ورلد می‌نویسد دین مک‌کارن، تحلیلگر Mercury Research و نویسنده‌ی گزارش یادشده، در ایمیلی ادعاهای AMD را تأیید کرده است.

فعلاً AMD و Mercury ترجیح داده‌اند نگویند دلایل حضور قوی‌تر تیم قرمز در بازار نوت‌بوک‌ها چیست و دقیقاً چرا سهم شرکت تا این حد افزایش پیدا کرده است؛ بااین‌حال احتمال می‌دهیم دلیل این اتفاق تا حد بسیار زیادی به پردازنده‌ موبایلی (مخصوص دستگاه‌های قابل‌حمل) سری رایزن ۴۰۰۰ مربوط باشد. جدیدترین نسل از تراشه‌های موبایلی AMD قدرت پردازشی چشمگیری دارد و توانسته توجه کاربران را جلب کند. بهره‌مندی از لیتوگرافی مناسب و کم‌مصرف‌بودن و ارائه‌ی قدرت عالی جزو ویژگی‌هایی هستند که باعث می‌شوند سری رایزن ۴۰۰۰ از رقبای هم‌رده‌‌ی اینتلی‌اش عملکرد بسیار بهتری داشته باشند. بنچمارک‌ها نشان می‌دهند سری رایزن ۴۰۰۰ ازلحاظ عملکرد پردازشی بسیار بهتر از محصولات اینتل عمل می‌کنند.

ادعاهای AMD به‌نقل از داده‌های Mercury Research مطرح شده‌اند

در سه‌ماهه‌ی گذشته‌ی میلادی، میزان خرید نوت‌بوک‌های مجهز به تراشه‌ی AMD دوبرابر شده است. این موضوع تا حد زیادی به دنیاگیری ویروس کرونا ربط دارد؛ زیرا افراد زیادی را خانه‌نشین کرده تا به دورکاری مجبور شوند. برای دورکاری به تجهیزاتی نظیر نوت‌بوک‌ها نیاز است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تراشه‌های موبایلی سری رایزن AMD اکنون قدرت پردازشی موردنیاز ۵۴ نوت‌بوک را تأمین می‌کنند. لیزا سو، مدیرعامل AMD، گفته است ۳۰ لپ‌ تاپ دیگر با این تراشه‌ها در راه هستند.

در همین حین، گزارش‌ها می‌گویند سهم AMD از بازار رایانه‌های شخصی دسکتاپ x86 همچون بازار نوت‌بوک‌ها افزایش یافته و AMD اکنون ۱۹٫۲ درصد از سهم بازار را ازآنِ خود کرده است. از سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۴ تاکنون، این نخستین‌بار است که سهم AMD از بازار رایانه‌های دسکتاپ تا این حد افزایش پیدا می‌کند. در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۱۴، AMD تراشه‌هایی عرضه می‌کرد که بر پایه‌ی معماری جگوار (Jaguar) ساخته شده بودند.

آمار نشان می‌دهند سهم کلی AMD در بازار محصولات x86 (به‌غیر از محصولات دسته‌ی اینترنت اشیاء) به ۱۹٫۷ درصد رسیده است که بیشترین سهم از سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۱۲ تاکنون به‌حساب می‌آید. به‌علاوه با احتساب تمامی محصولات موجود در بازار، سهم کلی AMD از بازار x86 درحدود ۱۸٫۳ درصد است. تمامی این اعداد را خود AMD به‌نقل از Mercury اعلام کرده است.

تحلیلگر مؤسسه‌ی Mercury ایمیلی برای رسانه‌ی پی‌سی‌ورلد فرستاده و در آن نوشته است:

درآمد تراشه‌های موبایلی AMD در سه‌ماهه‌ی گذشته رکورد جدیدی ثبت کرده است؛ اما این رکورد به تعداد محصولات فروخته‌شده ربط ندارد. افزایش میانگین قیمت محصولات باعث شده رکورد جدیدی در درآمد AMD ثبت شود. تراشه‌های موبایلی همواره به افزایش سهمشان در بازار تراشه‌ها ادامه می‌دهند. در رکوردی جدید، امروزه تراشه‌های موبایلی بیش از ۶۰ درصد کل پردازنده‌های فروخته‌شده را ازآنِ خود کرده‌اند. این در حالی است که سهم بازار پردازنده‌های دسکتاپ روندی نزولی طی می‌کند. تعداد پردازنده‌های دستکاپ فروخته‌شده در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ به ‌کمترین حد خود در ۲۴ سال اخیر رسیده که اتفاقی مهم است.

دین مک‌کارن درادامه‌ی سخنانش اضافه کرد:

به‌لطف رشد محسوس استفاده از تراشه‌های AMD در کنسول‌های گیمینگ، این شرکت توانسته است سهم خود را در تمامی دسته‌ها و فروش کلی پردازنده‌های مرکزی افزایش دهد. سهم تراشه‌های موبایلی AMD رکورد جدیدی ثبت کرده و به بیشترین حد خود در تاریخ، یعنی ۱۹٫۹ درصد، رسیده است. به‌طور دقیق‌تر، رشد پردازنده‌های خانواده‌ی رایزن ۴۰۰۰ در سه‌ماهه‌ی گذشته محسوس بوده است.

سال‌ها است که بازار پردازنده‌ها دوقطبی شده و دراختیار اینتل و AMD قرار دارد. اینتل سال‌ها است که در این بازار فعالیت می‌کند و سهم بسیار زیادی را دراختیار دارد؛ اما AMD در چند سال اخیر توانسته با تزریق قدرت بیشتر به پردازنده‌هایش و البته عرضه‌ی آن‌ها با قیمت مناسب، کم‌کم سهم خود را از بازار افزایش دهد. هرچه سهم AMD افزایش پیدا کند، کاهش سهم اینتل از بازار را شاهد خواهیم بود. داده‌هایی که چهارشنبه Mercury منتشر کرد، به‌وضوح این موضوع را اعلام می‌کنند.

ظاهراً سهم اینتل از بازار نوت‌بوک‌ها افت سالانه‌ی ۵٫۸ درصدی تجربه کرده است. به‌علاوه، میزان افت سهم اینتل از بازار رایانه‌های دسکتاپ ۲٫۱ درصد بوده است. اینتل اکنون ۸۰٫۱ درصد از سهم بازار نوت‌بوک‌ها و ۸۰٫۷ درصد از سهم بازار رایانه‌های دسکتاپ را دراختیار دارد و عملا بازار را قبضه کرده است. به‌طورکلی، اینتل ۸۱٫۷ درصد از کل سهم بازار محصولات x86 را دراختیار دارد و سهم این شرکت از کل رایانه‌های x86 به ۸۰٫۳ درصد می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات