ارزش بازار AMD از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD در دستاوردی بسیار مهم توانسته به ارزش بازار بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار دست پیدا کند. تحلیلگران می‌گویند مشکلات ایجادشده برای اینتل، مسیر پیشرفت AMD را هموارتر کرده است.
تبلیغات

AMD، یکی از شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه‌ی تجهیزات نیمه‌هادی، وارد عصری جدید از فعالیت‌هایش شده و در بازار سهام با قدرت به‌ جلو پیش می‌رود. هشتم مرداد، AMD گزارش عملکرد خود در سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۰ را منتشر کرد و به‌دلیل عملکرد بسیار موفق،‌ افزایش ارزش سهام شرکت را شاهد بودیم. مدتی پیش، اینتل در اطلاعیه‌ای غیرمنتظره اعلام کرد محصولات مبتنی‌بر لیتوگرافی هفت‌نانومتری دیرتر از زمان وعده‌شده روانه‌ی بازار خواهند شد. این خبر ارزش سهام اینتل را کاهش داد و توجهات را معطوف AMD کرد. 

از مدت‌ها پیش، AMD با شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) قرارداد تجاری امضا کرده و محصولات تیم قرمز با اتکا بر لیتوگرافی TSMC ساخته می‌شوند. درحالی‌که اینتل هنوز نتوانسته محصولات مبتنی‌بر لیتوگرافی هفت‌نانومتری را به تولید انبوه برساند، AMD عرضه‌ی این محصولات را آغاز کرده و توانسته چند قدم از اینتل در بازار جلو بیفتد. البته نکته‌ی مهمی که باید در نظر گرفت، این است که لیتوگرافی هفت‌نانومتری TSMC با لیتوگرافی هفت‌نانومتری اینتل ازلحاظ تراکم ترانزیستورها تفاوت‌هایی محسوس دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش بازار AMD مرز ۱۰۰ میلیارد دلار را رد کرده تا دستاوردی جدید برای این شرکت ثبت شود. طبق نوشته‌ی Wccftech، ارزش هر سهم از سهام AMD به ۸۵٫۸۰ دلار رسیده است. شرکت تحقیقاتی Jefferies می‌گوید تأخیر در عرضه‌ی پردازنده‌های هفت‌نانومتری اینتل نشان می‌دهد تیم آبی برای ساخت این نوع تراشه‌ها به مشکلات بسیار جدی برخورده و باید تدابیری مهم بیندیشد. تحلیلگر این شرکت می‌گوید هرچه زمان می‌گذرد AMD می‌تواند سهم بیشتری از بازار پردازنده‌ها را ازآنِ خود کند.

این تحلیلگر ادعا می‌کند AMD در بهترین حالت ممکن می‌تواند در ۱۲ ماه آینده به سهم ۵۰ درصد از بازار دست پیدا کند. درصورتی‌که AMD بتواند ۵۰ درصد از سهم بازار را دراختیار بگیرد، پیش‌بینی می‌شود میزان سود شرکت به‌ازای هر سهم (EPS) به ۶٫۷۵ دلار افزایش پیدا کند. آمار رسمی نشان می‌دهند AMD در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ به‌ازای هر سهم،‌ سود رقیق‌شده‌ی ۰٫۱۳ دلار را کسب کرده است. 

روز گذشته با رسیدن ارزش هر سهم AMD به ۸۴ دلار، ارزش کلی سهام شرکت در بازار بیش از ۹ درصد افزایش پیدا کرد که بیشتر از پیش‌بینی تحلیلگران بود. AMD قصد دارد تا پیش از پایان سال جاری میلادی، پردازنده‌های دسکتاپ سری رایزن ۴۰۰۰ را به‌همراه کارت‌های گرافیک خانواده‌ی بیگ نوی دردسترس مصرف‌کنندگان قرار دهد. رایزن ۴۰۰۰ برپایه‌ی معماری ذن ۳ ساخته شده است؛ البته معماری ذن ۳ از نسل قبل IPC (دستورالعمل در هر سیکل) بهتری دارد و تعداد هسته‌ی بیشتری ارائه می‌دهد و سرعت کلاک آن نیز افزایش پیدا کرده است. کارت‌های گرافیک خانواده‌ی بیگ نوی برپایه‌ی معماری RDNA 2 تولید می‌شوند که بهبودهای عمده‌ای درمقایسه‌با نسل قبل به‌خود دیده است. 

اپل امروز مدل جدید رایانه‌های آل‌این‌وان سری آی‌مک را با کارت گرافیک سری Radeon Pro 5000 معرفی کرد. این اتفاق برای AMD از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند به افزایش درآمدهای شرکت منتهی شود. ناگفته نماند دو شرکت مایکروسافت و سونی در کنسول‌های بازی نسل‌نهمی خود از پردازنده‌ AMD استفاده کرده‌اند. این کنسول‌ها که در فصل تعطیلات سال میلادی عرضه می‌شوند، قطعا روی افزایش درآمد AMD تأثیر بسزایی خواهند گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات