پردازنده سری Ice Lake-SP اینتل برای اولین‌بار در سیستم‌های سرور Inspur ظاهر شد

پنج‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت چینی Inspur از سیستم‌‌های سروِری پرده برداشت که در آن‌ها از پردازنده‌‌های زئون سری Ice Lake-SP اینتل و تراشه‌ها‌ی گرافیکی A100 انویدیا استفاده شده است.
تبلیغات

شرکت چینی Inspur از سیستم‌‌های سروِری پرده برداشت که در آن‌ها، برای اولین‌بار از پردازنده‌‌های زئون سری Ice Lake-SP اینتل استفاده شده است. این سیستم‌ها علاوه‌بر پردازنده‌های زئون یادشده، از ۱۶ تراشه‌ی گرافیکی A100 انویدیا پشتیبانی می‌کنند. کارت گرافیک A100 انویدیا، مبتنی‌بر معماری آمپر و برای سیستم‌های محاسباتی بالارده (HPC) است. باتوجه‌به اینکه AMD به‌خاطر استفاده از پردازنده‌های اپیک Rome این شرکت در سیستم سرور DGX A100 انویدیا، رقابت با اینتل بر سر استفاده‌ی رسمی و نخستین طراحی با پردازنده‌های سرور نسل جدید را برنده شده بود، استفاده‌ی Inspur از پردازنده‌های زئون سبب می‌شود تا اینتل، در جایگاهی برابر با AMD قرار بگیرد.

ناگفته نماند که دلیل اصلی انویدیا برای استفاده از پردازنده‌های اپیک Rome، پشتیبانی آن‌ها از استاندارد نسل چهارم PCIe است. اینتل پیشتیبانی از استاندارد یادشده را اواخر امسال، با پردازنده‌های زئون سری Ice Lake به‌ارمغان می‌آورد. با اینکه در طراحی مرجع سیستم DGX A100 به‌صورت رسمی از پردازنده‌های اپیک Rome استفاده شده است، سازندگانِ مختلفِ دیگر، درحال طراحی سرورهای A100 خودشان با هر دو پلتفرم اپیک AMD و زئون اینتل هستند. Inspur که تولیدکننده‌ی مرکز داده و سرورهای محاسبات ابری است، سرورهای هوش مصنوعی جدید خودش را که از پردازنده‌های گرافیکی A100 Tensor Core انویدیا استفاده می‌کنند، فهرست‌بندی کرده است .

سیستم سرور Inspur

در هر سه سیستم سرور، از پلتفرم Whitley اینتل استفاده شده است که برای پشتیبانی از دو پردازنده‌ زئون سری Ice Lake-SP اینتل، به پلتفرم Whitley این شرکت مجهز شده‌اند. هر سه سیستم از نظر پیکربندی بسیار متفاوت هستند. سیستم سرور نوع بالارده که تحت مدل NF5888M6 عرضه می‌شود، متمرکز بر عملکرد قدرتمند تا ۴۰ پتاعملیات (۱۰۱۵) است. این سرور، امکان استفاده از دو پردازنده‌ی زئون سری Ice Lake-SP اینتل و دو برد HGX A100 را فراهم می‌کند. هر برد HGX A100 هشت پردازنده‌ی گرافیکی A100 Tensor Core و سرور NF5888M6، مجموعا ۱۶ شتاب‌دهنده‌ی A100 را در خود جای می‌دهد.

این سرور دارای ۳۲ درگاه DIMM برای حافظه‌ی نوع DDR4 با ظرفیت حداکثر چهار ترابایت است. قابلیت‌های دیگر در حوزه‌ی ذخیره‌سازی شامل ۸ درگاه ۲٫۵ اینچی درایو و دو درگاه M.2 NVMe است. نسل سوم درگاه‌های OCP و ۸ درگاه با ظرفیت ۲۰۰ گیگابایت اترنت تحت استاندارد Infiniband وظیفه‌ی اتصالات داخلی را برعهده دارند. کل این پیکربندی، ۱۲ کیلووات برق مصرف می‌کند.

سیستم سرور دوم که کاملا مقیاس‌پذیر است، تحت مدل NF5688M6 عرضه خواهد شد و از همان پیکربندی پردازنده‌ی زئون سری Ice Lake-SP روی پلتفرم Whitley بهره می‌برد؛ ولی تنها یک برد HGX A100 با هشت پردازنده‌ی گرافیکی A100 Tensor Core دارد. قابلیت‌ها در حوزه‌ی ذخیره‌سازی در این سیستم سرور مشابه با مدل بالارده است. ۱۶ درگاه ۲٫۵ اینچی درایو و ۱۶ درگاه با ظرفیت ۲۰۰ گیگابایت اترنت در این دستگاه گنجانده شده است. کل این پیکربندی، ۹ کیلووات برق مصرف می‌کند.

آخرین مدل، سیستم سروری شدیدا بهینه‌سازی‌شده است که شامل دو پردازنده‌ی زئون سری Ice Lake-SP اینتل و مجموعا هشت شتاب‌دهنده‌ی A100 انویدیا در فرم‌فاکتور SXM4 می‌شود. در این طراحی از برد HGX خبری نیست، ولی مشخصات حافظه و ذخیره‌سازی مشابه با مدل بالارده است. در مدل مذکور، نسل سوم درگاه‌های OCP و ۴ درگاه با ظرفیت ۲۰۰ گیگابایت اترنت تحت استاندارد Infiniband وظیفه‌ی اتصالات داخلی را برعهده دارند. کل مصرف برق این مدل، ۹ کیلووات است.

پردازنده‌‌های زئون سری Ice Lake-SP اینتل از سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۰ میلادی دردسترس خواهند بود. این تراشه‌ها با لیتوگرافی +10nm، در مدل‌های بالارده ۳۸ هسته و ۷۲ رشته به‌ازای هر سوکت دارند. ویژگی اصلی محصول مذکور، پشتیبانی از نسل چهارم استاندارد PCIe و حافظه‌ی هشت‌کاناله‌ی DDR4 با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز است. سری Ice Lake-SP مبتنی‌بر معماری هسته‌ی Sunny Cove هستند. در این معماری، تعداد دستورالعمل‌های اجراپذیر در هسته‌های پردازنده در هر سیکل کلاک (IPC) درقیاس‌با معماری Skylake سال ۲۰۱۵، هجده درصد بهبود یافته است.

پردازنده‌های سری Ice Lake-SP اینتل، مستقیما با تراشه‌های نسل جدید ۷ نانومتری AMD، یعنی سری اپیک میلان رقابت خواهند کرد. به‌گفته‌ی تیم قرمز، معماری سری اپیک میلان، Zen 3، بزرگ‌ترین به‌روزرسانی از زمان معماری هسته‌ی Zen است. انتظار می‌رود تا سیستم‌های سرور بیشتری با پردازنده‌های اینتل و AMD در ماه‌های آینده روانه‌ی بازار شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات