انویدیا در سیستم DGX-A100 از پردازنده AMD EPYC استفاده می‌کند

شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
انویدیا در اطلاعیه‌ای غیرمنتظره اعلام کرده است قصد دارد در نسل جدید سیستم DGX مبتنی‌بر معماری امپر به‌جای پردازنده‌های زئون اینتل از پردازنده‌های اپیک AMD استفاده کند.
تبلیغات

انویدیا پس از مدت‌ها انتظار سرانجام در جریان برگزاری مراسم GTC 2020 به‌صورت رسمی از معماری امپر برای نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی خود پرده‌برداری کرد. نخستین مدل از پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری امپر فعلا به‌‌صورت ویژه برای بازار محصولات رایانشی قدرتمند (HPC) نظیر سرورها، حافظه‌های ذخیره‌سازی عمده و موارد مشابه ساخته شده است؛ بااین‌حال انویدیا احتمالا در آینده‌ای نه‌چندان دور معماری امپر را به کارت ‌های گرافیک عادی نیز خواهد آورد. انویدیا درکنار رونمایی معماری امپر، سیستم گرافیکی ویژه‌ی جدید سری DGX را نیز با نام DGX-A100 معرفی کرد.

طبق اعلام رسمی، سیستم گرافیکی DGX-A100 می‌تواند به‌لطف داشتن ۸ پردازنده‌ Tesla A100 مبتنی‌بر معماری امپر، حداکثر ۵ پتافلاپس قدرت پردازشی ارائه دهد. گفته می‌شود این سیستم به‌میزان ۲۰ برابر سریع‌تر از نسل پیش است که از پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری Volta استفاده می‌کرد. سیستم مبتنی‌بر امپر DGX-A100 انویدیا از روز گذشته با قیمت پایه‌ی ۱۹۹٬۰۰۰ دلار روانه‌ی بازار شده است. 

انویدیا در خبری غیرمنتظره اعلام کرد قصد ندارد در سیستم موردبحث به استفاده از پردازنده‌ی مرکزی سری زئون اینتل (Intel Xeon) روی بیاورد. در همین راستا تیم سبز از همکاری نزدیک با AMD به‌منظور استفاده از پردازنده‌های قدرتمند سری اپیک روم (EPYC Rome) در سیستم DGX خبر می‌دهد. بدین ترتیب DGX به‌نخستین سیستمی تبدیل می‌شود که در آن دو محصول سرورمحور مبتنی‌بر لیتوگرافی ۷ نانومتری جای گرفته‌اند. استفاده از این رویکرد طراحی باعث می‌شود سیستم DGX نسل بعد بتواند قدرت پردازشی دیوانه‌واری ارائه دهد. 

ای ام دی اپیک روم / AMD EPYC Rome

اطلاعیه‌ی جدید انویدیا برای همکاری با AMD درحالی منتشر می‌شود که تیم سبز اخیرا به‌صورت رسمی از بزرگ‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی ۷ نانومتری دنیا که متعلق‌به خانواده‌ی امپر است پرده‌برداری کرده است. طبق اطلاعات رسمی، پردازنده‌ی گرافیکی موردبحث که با نام NVIDIA Ampere GA100 از آن یاد می‌شود میزبان بیش از ۵۴ میلیارد ترانزیستور است و شمار درخورتوجهی از هسته‌های کودا (CUDA) را یدک می‌کشد. انویدیا در جریان برگزاری GTC 2020 اطلاعات فنی کامل مربوط‌به پردازنده‌ی گرافیکی یادشده را با رسانه‌ها در میان گذاشت که پیش‌تر در زومیت به‌طور مفصل به آن‌ پرداختیم.

انویدیا همچنین جزئیات مربوط‌به سیستم DGX-A100 را منتشر کرده است تا به‌خوبی ما را با میزان قدرت پردازشی آن آشنا کند. براساس گفته‌های انویدیا سیستم ویژه‌ی DGX قرار است مجهزبه پردازنده‌ی گرافیکی ۷ نانومتری امپر و پردازنده‌ی مرکزی ۷ نانومتری اپیک روم باشد. این نخستین بار است که تیم سبز به استفاده از تراشه‌های سرور AMD در سیستم‌های رده‌بالای مختص‌به بازار HPC می‌پردازد؛ از همین‌رو DGX-A100 از جوانب زیادی اهمیت پیدا می‌کند.

دکتر لیزا سو، مدیرعامل AMD، در توئیتی جدید می‌نویسد:

مفتخر هستیم اعلام کنیم پردازنده‌های مرکزی سری اپیک روم AMD قرار است در سیستم‌های سرور جدید DGX مورداستفاده قرار گیرند. به انویدیا برای معرفی پردازنده‌ی گرافیکی جدید A100 تبریک می‌گویم و از این شرکت بابت انتخاب AMD به‌عنوان شریک تجاری، تشکر می‌کنم.

همان‌طور که اشاره کردیم سیستم DGX-A100 انویدیا قرار است میزبان ۸ هسته‌ی گرافیکی تنسور Tesla A100 مبتنی‌بر معماری امپر باشد که قدرت پردازشی بالایی را ارائه می‌دهند. این پلتفرم درمجموع شامل ۳۲۰ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی خواهد بود. اگر مقاله‌ی معرفی معماری امپر را مطالعه کرده باشید قطعا می‌دانید پردازنده‌ی Tesla A100 که بر پایه‌ی Ampere GA100 ساخته شده است ۴۰ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی دارد؛ استفاده از ۸ هسته‌ی Tesla A100 درنهایت به ۳۲۰ گیگابایت حافظه ختم می‌شود که در نگاه اول فک‌انداز است.

همچنین حداکثر قدرت پردازشی سیستم انویدیا ۵ پتافلاپس برای پردازش‌های هوش مصنوعی و ۱۰ پتاآپس (PetaOPs) برای کمیت INT8 اعلام شده است. همچنین گفته می‌شود سیستم DGX-A100 میزبان مجموعا ۶ عدد NVSwitch است که همگی دارای هیت‌سینک قدرتمند برای انتقال گرما هستند.

آن‌طور که انویدیا در بیانیه‌ی مطبوعاتی جدیدش می‌گوید سیستم DGX-A100 قرار است میزبان دو پردازنده‌ی مرکزی AMD EPYC 7742 Rome باشد که براساس لیتوگرافی ۷ نانومتری شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان (TSMC) ساخته شده‌اند. هر یک از پردازنده‌ها‌‌ی مرکزی موردبحث مجهزبه ۶۴ هسته و ۱۲۸ ترد هستند و در کنار یکدیگر باعث می‌شوند سیستم DGX-A100 دارای مجموعا ۱۲۸ هسته و ۲۵۶ ترد باشد.

دو پردازنده‌ی اپیک روم وظایف سنگین را با فرکانس پردازشی پایه‌ی ۲/۲۵ گیگاهرتز و فرکانس پردازشی تقویت‌شده (بوست) ۳/۴ گیگاهرتز پردازش می‌کنند. براساس اطلاعات رسمی، خود سیستم مجهزبه یک ترابایت حافظه‌ی DDR4 است و حداکثر ۱۵ ترابایت واحد U.2 دارد. همچنین در این سیستم از دو درایو ۱/۹۲ ترابایتی NVMe SSD در کنار ۸ رابط ملناکس (Mellanox) تک درگاهی با نرخ ۲۰۰ گیگابیت‌بر‌ثانیه استفاده شده است. در کنار این موارد در DGX-A100 شاهد استفاده از یک سوئیچ دو درگاهی ملناکس هستیم. عرضه‌ی این سیستم با قیمت ۱۹۹ هزار دلار آغاز شده است. 

انتخاب AMD به‌عنوان شریک تجاری انویدیا، اتفاقی غیرمنتظره بود. این رخداد به‌هیچ‌وجه به‌مذاق اینتل خوش نخواهد آمد. بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند انویدیا بخواهد در سیستم جدیدش به استفاده از پردازنده‌های اینتل سری زئون بپردازد؛ اما این اتفاق درنهایت رنگ حقیقت به‌خود نگرفت. این موضوع همچنین به‌خوبی نشان می‌دهد که AMD توانسته با پردازنده‌های سری اپیک روم به قلب محصولات بازار HPC نفوذ کند. به‌زودی جزئیاتی بیشتر دررابطه‌با سیستم NVIDIA DGX-A100 Ampere منتشر خواهد شد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد تصمیم اخیر انویدیا برای استفاده از پردازنده‌ AMD اپیک روم دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات