پردازنده چهار هسته‌ای Core i7-1165G7 اینتل بار دیگر در بنچمارک 3DMark ظاهر شد

چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
پردازنده‌ی جدید اینتل از سری تایگرلیک، از نظر عملکرد پردازشی برابر با تراشه‌ی پرچم‌دار سری رایزن ۴۰۰۰ شرکت AMD‌ با نام Renoir است.
تبلیغات

درست یک‌هفته پس از اینکه یک پردازنده از سری تایگرلیک (Tiger Lake) اینتل در پایگاه‌داده‌ی بنچمارک 3DMark مشاهده شد، تراشه‌ ۱۰ نانومتری دیگری از همان مدل، یعنی Core i7-1165G7 در بنچمارک یادشده مورد ارزیابی قرار گرفت؛ البته این‌بار درقیاس‌با بار نخست، جهشی قابل ملاحظه در عملکرد مشاهده می‌شود. نتایج بنچمارک این‌بار نه‌تنها بهبود در عملکرد گرافیکی را نشان می‌دهد، بلکه افزایش کارایی پردازنده و مطابقت امتیاز این تراشه‌ی چهارهسته‌ای از سری تایگرلیک اینتل با پردازنده‌ی هشت‌هسته‌ای Renoir شرکت AMD را نمایان می‌سازد.

این لیست را کاربری افشاگر در حوزه‌ی فناوری با نام Rogame پیدا کرده و علاوه‌بر ارائه‌ی نتایج برای پردازنده‌ی Core i7-1165G7 از سری تایگرلیک اینتل، آن را با تراشه‌های سری رایزن ۴۰۰۰ تحت عنوان Renoir مقایسه کرده است. لازم است یادآوری شود که پردازنده‌ی Core i7-1165G7 اینتل با معماری جدید Willow Cove مبتنی بر لیتوگرافی +10nm است. همچنین، در این محصول از پردازنده‌ی گرافیک مجتمع برپایه‌ی کارت گرافیک Xe استفاده شده است؛ در آینده، Xe دربرابر سری وگا از کارت‌های گرافیک ۷ نانومتری AMD به رقابت می‌پردازد. فرکانس پایه در پردازنده‌ی مذکور، ۲٫۸ گیگاهرتز است؛ ولی برخلاف بنچمارک پیشین، سرعت کلاک در بنچمارک جدید به ۴٫۴ گیگاهرتز می‌رسد.

بنچمارک Core i7-1165G7 اینتل

در اصلی‌ترین بحث که بدون‌شک عملکرد پردازنده‌ی Core i7-1165G7 از سری تایگرلیک اینتل است، این تراشه در بنچمارک 3DMark 11 Physics و بخش آزمایش گرافیک بنچمارک 3DMark 11 به‌ترتیب امتیاز ۱۱٫۸۷۹ و ۶٫۸۷۳ و در کل، امتیاز ۷٫۳۷۰ را به‌دست آورده است. در حوزه‌ی عملکرد پردازشی، چنین امتیازی ۵۰ درصد بیشتر از امتیاز ثبت‌شده در بنچمارک پیشین است. به‌همین دلیل، سرعت کلاک ۴٫۷ گیگاهرتزی در نتایج بنچمارک پیشین نادرست است و سرعت‌های کلاک در این مدل به‌خصوص منطقی به‌نظر می‌رسد. در نتایج بنچمارک جدید، تنها عملکرد پردازشی بهتر نبوده و در بخش گرافیک، ۱۰ درصد کارایی بیشتری درقیاس‌با نتایج پیشین مشاهده می‌شود.

به‌نظر می‌رسد که پردازنده‌ی Core i7-1165G7 نسبت‌به نسل پیشین خودش، یعنی Core i7-1065G7، درحدود ۲۵ درصد عملکرد بیشتری از نظر پردازشی داشته و ۵۰ درصد گرافیک بهتری دارد. تراشه‌ی یادشده درقیاس‌با پردازنده‌های حال‌حاضر اینتل، بسیار عالی به‌نظر می‌رسد؛ ولی آیا عملکرد این محصول در برابر تراشه‌های سری رایزن ۴۰۰۰ با نام Renoir چگونه خواهد بود؟

از مقایسه‌ی عملکرد پردازشی در پردازنده‌ی یادشده‌ی اینتل با با تراشه‌ی رایزن 7 4800U که در آزمایش پیشین نیز مورد استفاده قرار گرفته بود، می‌توان نتیجه گرفت که امتیاز آن‌ها تقریبا برابر است. درواقع، پردازنده‌ی Core i7-1165G7 با ۱۱٫۸۷۹ امتیاز، عملکرد تقریبا یکسانی با تراشه‌ی رایزن 7 4800U با امتیاز ۱۱٫۹۱۷ دارد. باتوجه‌به پیکربندی هسته‌ی کاملا متفاوت در این دو محصول، تشابه عملکرد پردازشی بسیار جالب توجه است. پردازنده‌ی جدید اینتل با لیتوگرافی نسل دوم ۱۰ نانومتری (+10nm)، چهار هسته و ۸ رشته‌ی پردازشی دارد و درهمین‌حال، تراشه‌ی رایزن 7 4800U با ۸ هسته و ۱۶ رشته، روی گره ۷ نانومتری ساخته شده است.

از نظر عملکرد گرافیکی، به‌نظر می‌رسد که رایزن 7 4800U با وجود به‌روزرسانیِ موتور گرافیکی ۷ نانومتری وگا، پشت سر معماری گرافیکی Xe اینتل قرار گرفته است؛ در این بخش، پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع اینتل ۱۳ درصد عملکرد بهتری دارد. نکته‌ی اعجاب‌انگیزتر این است که باتوجه‌به امتیاز پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Xe اینتل در عملکرد گرافیکی، این محصول چه‌بسا سریع‌تر از کارت گرافیک اورکلاک‌شده‌ی MX350 انویدیا است.

در رابطه‌با ارقام مربوط به توان طراحی حرارتی (TDP) که بخش مهمی از مقایسه است، پردازنده‌ی Core i7-1165G7 مورد بحث روی ۲۸ وات تنظیم شده بود. هنوز مشخص نیست که رایزن 7 4800U با توان طراحی حرارتی پیش‌فرض ۱۵ واتی بوده یا روی پیکربندی TDP قابل‌تنظیم ۲۵ وات قرار داشته است. انتظار می‌رود که در فصل تابستان، پردازنده‌های ۱۰ نانومتری سری تایگرلیک اینتل به‌صورت گسترده‌ای در لپ‌تاپ‌ و نوت‌بوک‌های جدید مورد استفاده قرار گیرند. حتی درحال‌حاضر، اینتل کمپین تبلیغاتی خود را برای خانواده‌ی جدید نوت‌بوک‌های نسل یازدهمی به‌راه انداخته است و مطمئنا انتظار می‌رود این محصولات به‌زودی روانه‌ی بازار شوند.

مشخصات فنی کامل، بهترین قیمت CPU اینتل در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی محصولات این شرکت با یکدیگر و انواع پردازنده‌ AMD را در بخش محصولات زومیت مشاهده کنید. محصولات متنوعی از سری‌‌ Core i3، Core i5، Core i7 ، محصولات اقتصادی پنتیوم و سلرون، پردازنده‌های سرور Xeon و پرچمداران قدرتمند سری Core i9 در این بخش برای خرید و مقایسه دراختیار کاربران قرار گرفته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات