بررسی پردازنده‌های نسل ۱۰ اینتل از نگاه نشریات معتبر جهانی

شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
نسل دهم پردازنده‌های دسکتاپ اینتل با بهبود‌های متعددی به بازار عرضه شده‌اند تا بازار را از سیطره‌ی AMD خارج کنند. در این مطلب زومیت، به بررسی و نظر نشریه‌های معتبر جهانی درباره‌ی آن‌ها نگاهی خواهیم انداخت.
تبلیغات

پس از موفقیت‌های زیاد AMD با پردازنده‌های نسل سوم رایزن، اینتل فشار زیادی از رقیب خود متحمل شد. این موضوع تا جایی پیش رفت که پرفروش‌ترین پردازنده‌های فروشگاه آمازون را عموما محصولات تیم قرمز (لقب AMD) تشکیل می‌دهد. با وجود بهبود‌های چشمگیر پردازنده‌های نسل نهم اینتل، انواع نسل‌دهمی کامت‌لیک با تعداد هسته و فرکانس بیشتر، خود را به‌عنوان رقیبی توانمند برای رایزن‌های معرفی می‌کنند. 

پردازنده‌های کامت‌لیک از فرایند ساخت آشنای ۱۴ نانومتری اینتل بهره می‌برند. با اینکه پیش‌بینی می‌شد سلیکون‌های ۱۴ نانومتری اینتل پیش‌از‌این به پایان راه خود رسیده‌اند و امکان بهبود آن‌ها دردسترس نیست، غول دنیای نیمه‌هادی‌ها همچنان کارشناسان دنیای سخت‌افزار را شگفت‌زده می‌کند. معماری پردازنده‌های نسل دهم اینتل را می‌توان نسخه‌ی به‌روزشده‌ی محصولات نسل ششم اسکای‌لیک دانست که در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه شده بود. درواقع، کامت‌لیک‌ها وظیفه‌ی مقاومت دربرابر رایزن‌های ۷ نانومتری AMD‌ را دارند تا روند مهاجرت اینتل به فرایند ساخت ۱۰ نانومتری کامل‌ شود.

طبق روند همیشگی اینتل، امکان استفاده از پردازنده‌های نسل‌دهمی با مادربرد‌های پیشین وجود ندارد و باید نمونه‌های جدید مخصوص با تراشه‌ی Z490 و سوکت LGA 1200 را بخرید. ازجمله بهبود‌های پردازنده‌های جدید دسکتاپ اینتل می‌توان به استفاده از فناوری Thermal Velocity Boost اشاره کرد که فرکانس کاری پردازنده را درصورت عملکرد بهتر سیستم خنک‌کننده بیش از نمونه‌ی تعیین‌شده‌ی توربوبوست افزایش خواهد داد؛ درست مشابه فناوری XFR به‌کاررفته در محصولات AMD. همچنین برای اولین‌بار در تاریخ پردازنده‌های سری Core i، تمامی اعضای این خانواده از فناوری هایپرترد بهره می‌برند تا هر هسته‌ی فیزیکی به دو ترد پردازشی تقسیم شود و عملکرد چندوظیفگی دستگاه به‌شکل درخورتوجهی افزایش یابد. 

خانواده کامت لیک اینتل / Intel Comet Lake

شاید جذاب‌ترین مشخصه‌ی کامت‌لیک‌ها افزایش تعداد هسته‌های آن‌ها درمقایسه‌با نسل‌های پیشین خود است تا شاهد رقابتی داغ دربرابر موج قدرتمند رایزن‌ها با تعداد‌ هسته‌های زیاد باشیم. Core i9 اکنون از ۱۰ هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد و Core i7 ها نیز مشابه رایزن ۷ به چیدمان ۸ هسته و ۱۶ ترد پردازشی مجهز شده‌اند.

محصولات میان‌رده‌ی Core i5‌ نیز اکنون به‌لطف فناوری هایپرترد، با ۱۲ ترد پردازشی عملیات‌ها را پردازش خواهند کرد. شاید برای بسیاری از کاربران، محصولات پایین‌رده‌ی Core i3 جذاب‌ترین اعضای جدید اینتل باشند؛ چراکه قیمت ارزان و چیدمان ۴ هسته و ۸ ترد (مشابه Core i7-7700K، پرچم‌دار چند سال پیش اینتل) آن‌ها، توان پردازشی گسترده‌ای به پردازنده بخشیده است که برای بسیاری از امور حتی گیمینگ و تولید محتوا، گزینه‌ای ایدئال به‌شمار می‌روند.

نکته‌ی جالب درباره‌ی پردازنده‌های جدید اینتل، بهبود‌های ساختاری اندک، اما مفید در سلیکون‌ها است که به امکان افزایش فرکانس کاری پردازنده‌ها تا ۵/۳ گیگاهرتز منجر شود. طبق سنت همیشگی، پردازنده‌های اینتل با تنوع زیادی وارد بازار خواهند شد تا محصول مناسب برای هر کاربری دردسترس باشد. پردازنده‌های اینتل در چند نوع گوناگون با حروف مختلف در نام به‌بازار عرضه می‌شوند که هریک معنای خاصی دارند و مخصوص کاربری خاصی هستند:

  • بدون حرف در انتهای کد نام: پردازنده‌ی قفل‌شده، فرکانس و عملکرد معمولی ارائه می‌دهد.
  • حرف F در انتهای کد نام: نسخه‌ی عادی پردازنده، اما فاقد واحد گرافیکی داخلی
  • حرف K در انتهای کد نام: پردازنده برای اورکلاک آنلاک شده است و بالاترین سطح عملکرد را ارائه می‌دهد.
  • حرف KF در انتهای کد نام: نسخه‌ی آنلاک‌شده‌ی پردازنده، اما فاقد واحد گرافیک داخلی
  • حرف T در انتهای کد نام: نسخه‌ی کم‌مصرف و ۳۵ واتی پردازنده برای استفاده در کامپیوتر‌های کوچک

مشخصات تراشه‌های نسل‌دهمی کامت لیک اینتل

نام تراشه / پارامتر

تعداد هسته / تعداد ترد

فرکانس پردازشی پایه (گیگاهرتز)

TVB برای تمام هسته‌ها (گیگاهرتز)

توان طراحی حرارتی (وات)

پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع

قیمت

i9-10900K

۱۰ / ۲۰

۳/۷

۴/۹

۱۲۵ 

۶۳۰

۴۸۸ دلار

i9-10900KF

۱۰ / ۲۰

۳/۷

۴/۹

۱۲۵

-

۴۷۲ دلار

i9-10900

۱۰ / ۲۰

۲/۸

۴/۶

۶۵

۶۳۰

۴۳۹ دلار

i9-10900F

۱۰ / ۲۰

۲/۸

۴/۶

۶۵

-

۴۲۲ دلار

i7-10700K

۸ / ۱۶

۳/۸

-

۱۲۵

۶۳۰

۳۷۴ دلار

i7-10700KF

۸ / ۱۶

۳/۸

-

۱۲۵

-

۳۴۹ دلار

i7-10700

۸ / ۱۶

۲/۹

-

۶۵

۶۳۰

۳۲۳ دلار

i7-10700F

۸ / ۱۶

۲/۹

-

۶۵

-

۲۹۸ دلار

i5-10600K

۶ / ۱۲

۴/۱

-

۱۲۵

۶۳۰

۲۶۲ دلار

i5-10600KF

۶ / ۱۲

۴/۱

-

۱۲۵

-

۲۳۷ دلار

i5-10600

۶/ ۱۲

۳/۳

-

۶۵

۶۳۰

۲۱۳ دلار

i5-10500

۶ / ۱۲

۳/۱

-

۶۵

۶۳۰

۱۹۲ دلار

i5-10400

۶ / ۱۲

۲/۹

-

۶۵

۶۳۰

۱۸۲ دلار

i5-10400F

۶ / ۱۲

۲/۹

-

۶۵

-

۱۵۷ دلار

i3-10320

۴ / ۸

۳/۸

-

۶۵

۶۳۰

۱۵۴ دلار

i3-10300

۴ / ۸

۳/۷

-

۶۵

۶۳۰

۱۴۳ دلار

i3-10100

۴ / ۸

۳/۶

-

۶۵

۶۳۰

۱۲۲ دلار

چندی پیش نشریات معتبر جهانی نتایج بررسی خود از پردازنده‌های Core i9-10900K و Core i7-10700K و Core 15-10600K را منتشر کردند که درادامه، نگاهی مختصر به آن‌ها خواهیم انداخت.

ANANDTECH

نکته‌ای که اینتل در سال‌های گذشته و از بهینه‌سازی مداوم ریزمعماری اسکای‌لیک فراگرفته، ارتقا و بهبود کیفیت ساخت تا جایی است که قوانین فیزیک اجازه دهد و درنتیجه دستیابی به پردازنده‌ای توانمند است. اینتل پردازنده‌های کامت‌لیک و فرایند ساخت ۱۴ نانومتری آن را به افق‌های جدید رسانده و در بسیاری از جوانب موفق شده است در آزمون‌های ما به بهترین نتیجه‌ی ممکن دست یابد؛ البته نباید مصرف زیاد توان را نادیده گرفت. نکته‌ای که باید درباره‌ی توان پردازشی کامت‌لیک‌ها در نظر گرفت، این است که اینتل بهترین پردازنده‌ی گیمینگ دنیا را دراختیار دارد؛ اما باید فکری به‌حال میزان مصرف انرژی کند؛ درست مشابه مشکلاتی که AMD‌ در دوران پردازنده‌های ویشرا با آن رو‌به‌رو بود.

در این بررسی، سه محصول i9-10900K و Core i7-10700K و Core i5-10600K را آزمودیم. اینتل Core i9 با ۱۰ هسته‌ی پردازشی و فرکانس توربو ۴/۹ گیگاهرتز درکنار فرکانس حداکثر ۵/۳ گیگاهرتز با مادربرد‌های توانمند و سیستم خنک‌کننده‌ی مؤثر، گزینه‌ی مناسبی برای برخی از کاربران است. این محصول بهترین عملکرد را در دنیای بازی دارد و با رایزن ۹ دوازده‌هسته‌ای AMD در فرکانس‌های پایین‌تر رقابت نزدیکی دارد. درواقع، انتخاب هریک به نوع کاربری و تعداد پردازش‌های در حال انجام در زمان واحد باز می‌گردد. امکان کشیدن ۲۵۴ وات از پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای دسکتاپ امری ستودنی است. 

در دوران پردازنده‌های ویشرا AMD، عرضه‌ی پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای ۵ گیگاهرتزی را شاهد بودیم که توان عملیاتی معادل ۲۲۰ وات داشت. AMD FX-9590 در حداکثر شرایط کاری خود بیش از ۲۷۰ وات مصرف می‌کرد که AMD‌ از این عبارت استفاده کرد: «برخی از مردم که به‌دنبال بهترین هستند، توجه زیادی به قیمت و میزان مصرف انرژی نمی‌کنند».

حال در سال ۲۰۲۰ شاهد تغییر شرایط هستیم که این‌بار اینتل برای رسیدن به عملکرد بهتر توان بیشتری طلب می‌کند. البته تفاوت اندکی در این زمینه وجود دارد و نماینده‌ی اینتل محصولی بسیار توانمند است. نکته‌ای که نباید فراموش کرد، هزینه‌ی بیشتر برای سیستم خنک‌کننده‌ی Core i9 است؛ جایی که پردازنده‌ی AMD با کولر ۱۲۵ واتی به‌راحتی خنک می‌شود، کاربران اینتل باید به‌دنبال راه‌حل ویژه‌ای باشند. 

پردازنده‌ی نسل دهم Core i9 در بسیاری از آزمون‌ها بهترین نمونه‌ی موجود در دنیای دسکتاپ‌ها است؛ اما آیا کاربران توان پردازشی اندکی بهتر را به قیمت سیستم خنک‌کننده‌ی گران‌تر و مصرف بیشتر انرژی ترجیح خواهند داد؟ این نکته را نیز باید افزود Core i9 از PCIe نسل چهارم پشتیبانی نمی‌کند. اگر بهترین پردازنده‌ی اینتلی را می‌خواهید، Core i9 گزینه‌ی اصلی خواهد بود؛ اما رایزن ۹ عملکرد تقریبا مشابهی در پردازش‌های تک‌هسته‌ای، عملکرد بهتری در پردازش‌های سنگین چند‌هسته‌ای، قیمت و مصرف بسیار کمتر انرژی را به‌همراه دارد و درمجموع، گزینه‌ی مناسب‌تری به‌شمار می‌رود.

Core i5 انرژی کمتری در‌مقایسه‌با برادران خود مصرف می‌کند؛ اما در نظر داشته باشید در بخش پردازش‌های چند‌هسته‌ای عملکرد چندان درخشانی ثبت نمی‌کند. با قیمت ۲۶۲ دلاری این پردازنده بسیار گران‌تر از رایزن ۵ ۳۶۰۰ با برچسب ۲۰۰ دلاری است. رایزن درزمینه‌ی IPC (تعداد عملیات در هر سیکل کاری و اصلی‌ترین مؤلفه‌ی پردازنده‌ها) عملکرد بهتری دربرابر رقیب جدید اینتلی خود دارد. در بسیاری از مواقع، Core i5-10600K‌ پیروز میدان می‌شود که البته با‌توجه‌به قیمت بیشتر ۶۰ دلاری، انتظاری جز آن نمی‌رود؛ اما در نظر داشته باشید پشتیبانی از PCIe 4 و مقوله‌ی عملکرد دربرابر قیمت رایزن را گزینه‌ی جذاب‌تری می‌کند. 

Core i7-10700K را می‌توان همان Core i9-9900K دانست. این دو پردازنده میزان مصرف انرژی و عملکرد پردازشی مشابهی دارند و تنها به‌لطف استفاده از نسل سوم فناوری Turbo Boost، پردازنده‌ی i7-10700K فرکانس‌ حداکثر بیشتری به ارمغان می‌آورد. برچسب قیمت ۳۷۴ دلاری این پردازنده آن را بسیار جذاب‌تر از قیمت ۴۸۸ دلاری نسل پیشین Core i9 کرده است. قیمت جدید اینتل Core i7 را بین رایزن ۹ ۴۳۲ دلاری و رایزن ۷ ۳۴۰ دلاری قرار داده است.

TECHSPOT

در بخش گیمینگ، Core i9-10900K حداکثر ۱۸ درصد و میانگین ۷ درصد سریع‌تر از رایزن 9 3900X است که به‌سختی می‌توان تفاوت آن را حس کرد. شایان ‌ذکر است اعداد گفته‌شده به بازی در رزولوشن 1080P باز می‌گردد و در‌صورتی‌که در رزولوشن‌های بیشتر مثل 1440p بازی کنید، این تفاوت حداکثر به ۵ درصد و میانگین ۱ درصد می‌رسد. درزمینه‌ی پردازش‌های سنگین و تولید محتوا نیز، نسل جدید i9 حداکثر ۳۵ درصد و میانگین ۱۵ درصد کند‌تر از رقیب ۱۲ هسته‌ای خود است.

کامت لیک اس اینتل / Intel Comet Lake-S

Core i9-10900K عطش زیادی برای مصرف انرژی دارد. البته اگر از سیستم‌ خنک‌کننده‌ی توانمندی استفاده کنید، این موضوع تا حدی چشم‌پوشیدنی است. 10900K برای آن دسته از کاربران مناسب خواهد بود که به‌دنبال بهترین عملکرد درزمینه‌ی گیمینگ و توان پردازشی بیشتر در بخش رندر‌های ویدئویی و در‌مقایسه‌با 10700K هستند. بااین‌حال، اگر توان پردازشی چشمگیر و اموری مانند رندر ویدئو در اولویت است، رایزن 9 3900X با قیمت ۴۱۰ دلاری گزینه‌ی بهتری به‌شمار می‌رود. این در حالی است که برچسب قیمت ۵۳۰ دلاری اینتل Core i9-10900K خرید آن را برای برخی کاربران دشوار خواهد کرد. کمتر از دو سال پیش اینتل بیش از ۱۰۰۰ دلار برای پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای از مشتریان طلب می‌کرد؛ اما امروز با نصف آن هزینه می‌توانید محصولی با توان پردازشی عالی بخرید. کمی دور از باور است که ۶ ماه پس از عرضه‌ی رایزن 9 3950X با ۱۶ هسته‌ی پردازشی، اینتل هنوز رقیبی برای آن عرضه نکرده است.

اینتل 10700K‌ توانایی رقابت با رقبای AMD خود را درزمینه‌ی پردازش‌های سنگین چند‌هسته‌ای ندارد. این پردازنده یا با رایزن 7 3700X عملکرد برابری دارد (با ۵۰ درصد قیمت بیشتر) یا بسیار کند‌تر از رایزن 9 3900X است؛ اما درزمینه‌ی گیمینگ، نسل جدید i7 ارزش خرید بسیار زیادی دارد و با وجود عملکرد یکسان با Core i9، صد دلار ارزان‌تر است. i5-10600K را که می‌توان همان i7-8700K اورکلاک‌شده دانست، در بخش گیمینگ عملکردش بسیار رضایت‌بخش است و البته با قیمت ۲۸۰ دلاری، ارزش خرید زیادی دارد.

مشکل i7 و i9 استفاده‌نکردن مؤثر بازی‌های حاضر از پردازنده‌هایی با بیشتر از ۶ هسته است؛ پس اگر بازی هدف اصلی شما است، خرید پردازنده‌های i7 و i9 با قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار بیشتر چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. اگر به‌دنبال پردازنده‌ای با ارزش خرید زیاد برای تأمین نیاز‌های پردازشی در بخش گیمینگ و سایر امور هستید، رایزن‌ها ارزش خرید بیشتری دارند.

WCCFTECH

اینتل Core i9-10900K پرچم‌دار فعلی محصولات اینتل است. با وجود تجهیز به ۱۰ هسته و ۲۰ ترد پردازشی نمی‌توانید رقیب AMD را در بخش تعداد هسته‌ها شکست دهید. مشکل اصلی همان معماری قدیمی ۱۴ نانومتری و طراحی مونولیتیک اینتل است که در‌مقایسه‌با چیپلت‌های AMD کمی منسوخ به‌نظر می‌رسد. 

البته i9-10900K با فرکانس ۵/۳ گیگاهرتز (حالت تک‌هسته‌ای) و ۴/۹ گیگاهرتز (تمام هسته‌ها) رقیب خود را در این زمینه به‌سادگی شکست می‌دهد. این پردازنده پادشاه جدید دنیای گیمینگ به‌شمار می‌رود؛ اما مشکل اصلی اینجا است که رقبا یا حتی سایر اعضای نسل‌دهمی اینتل با فاصله‌ای نه‌چندان زیاد در تعقیب آن هستند. در بخش پردازش‌های موازی و چند‌هسته‌ای، بهبود درخورملاحظه‌ای در‌مقایسه‌با i9-9900K حاصل شده و فاصله با رایزن 9 3900X‌ نیز بیش‌ازپیش کاهش یافته است؛ ولی به‌طور‌کلی رقیب ۱۲ هسته‌ای اینتل عملکرد بهتری از خود به‌نمایش می‌گذارد.

در‌این‌بین، نباید مشکل اصلی را فراموش کرد. TDP پرچم‌دار جدید اینتل به‌شکل چشمگیری افزایش یافته است و در حداکثر شرایط کاری، بیش از ۶۰ وات بیشتر از رایزن 9 3900X است؛ به‌همین‌دلیل، به سیستم خنک‌کننده‌ی توانمندی نیاز خواهید داشت.  اگر در بازار به‌دنبال سریع‌ترین پردازنده‌ی موجود برای بازی هستید، Core i9-10900K نمونه‌ی ایدئال خواهد بود. 

خانواده کامت لیک اینتل / Intel Comet Lake

اینتل Core i7-10700K درواقع نسخه‌‌ی مشابه Core i9-9900K به‌شمار می‌رود که در برخی زمینه‌ها عملکرد بهتری دارد. با وجود مصرف ۴۴ درصدی بیشتر نسل جدید i7 از‌ i9 پیشین، این پردازنده توانایی حفظ فرکانس حداکثری خود را برای بازه‌‌ای (۲۸ ثانیه‌ بیشتر) طولانی‌تر دارد که کمک زیادی به بهبود عملکرد پردازشی آن می‌کند. 10700K به‌خوبی فاصله‌ی خود را با رایزن 7 3700X حفظ می‌کند و در بسیاری از مواقع خود را به رایزن 9 3900X نزدیک می‌کند که این موضوع برای پردازنده‌ای ۳۵۰ دلاری ستودنی است. عملکرد گیمینگ این پردازنده نیز در سطح یکسانی با برادر گران‌تر خود است. AMD هنوز ارزان‌ترین پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای بازار را عرضه می‌کند که مصرف انرژی کمتری نیز دارد؛ اما محصول اینتل در بخش توان پردازشی در جایگاه بهتری قرار دارد. به‌اعتقاد ما، i7-10700K جذاب‌ترین عضو کنونی خانواده‌ی نسل دهم اینتل و بهترین پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای دنیای کامپیوتر‌های شخصی است.

i5-10600K با تجهیز به فناوری هایپرترد و فرکانس کاری بیشتر، نسل پیشین خود را به‌راحتی کنار می‌زند. بازهم باید از AMD تشکر کنیم که قیمت پردازنده‌های ۶ هسته‌ای اینتل از بیش از ۴۰۰ دلار به ۲۵۰ دلار کاهش یافته است. دلیل این موضوع آمار فروش فوق‌العاده‌ی سری رایزن‌ ۵ است که درواقع Core i5 اینتل را نابود کرده است. پس درواقع، باید Core i5-10600K را با رایزن 5 3600X مقایسه کنیم. من خشنودم که اعلام کنم پس از آزمون‌های مختلف، Core i5 را به‌عنوان پردازنده‌ای سریع‌تر اعلام کنم. این محصول با وجود قیمت ارزان‌تر، حتی از i7-8700K (چیدمان هسته و ترد یکسان) نیز سریع‌تر است. 10600K برای کاربرانی گزینه‌ی فوق‌العاده‌ای به‌شمار می‌رود که به‌دنبال پردازنده‌ی گیمینگ سریع و ارزان‌تر از ۳۰۰ دلار هستند.

HEXUS

Core i9 برای اولین‌بار در کامپیوتر‌های دسکتاپ خانگی ۱۰ هسته و ۲۰ ترد پردازشی را درکنار فرکانس‌ پردازشی چشمگیر به‌همراه دارد. این پردازنده در بخش امور پردازشی چندهسته‌ای، خود را بین رایزن ۷ و رایزن ۹ قرار می‌دهد؛ اما در امور پردازشی سبک‌تر یا انواع وابسته به هر هسته، هر دو رقیب AMD خود را کنار می‌زند. این پردازنده با قیمت تقریبی ۵۰۰ یورو، ۱۵ درصد گران‌تر از رایزن 9 3900X است که پشتیبانی از PCI.e 4 و مصرف کمتر انرژی سازگاری و مادربرد‌های قدیمی‌تر را نیز به‌عنوان ویژ‌گی‌های مهم به‌همراه دارد. خرید نسل جدید Core i9 برای آن دسته از کاربرانی ارزشمند خواهد بود که به‌دنبال دستیابی به پردازنده‌ای توانمند برای امور پردازشی سنگین و بازی هستند. به‌‌دلیل نیاز به تغییر مادربرد، به‌روزرسانی از Core i9-9900K چندان ارزشمند نیست. 

با مهاجرت Core i5 به چینش ۶ هسته و ۱۲ ترد، 10600K‌ سریع‌تر از 9600K‌ است؛ اما برچسب قیمت ۲۷۰ یورویی آن هنوز بسیار بیشتر از قیمت رایزن 6 3600X است که توان پردازشی نزدیکی ارائه می‌دهد. در‌این‌بین، نباید قیمت سرسام‌آور مادربرد‌های Z490 را نیز فراموش کرد. نسل جدید Core i5 را می‌توان همان Core i7-8700K دانست که کمی اورکلاک شده است. 

EXTREME TECH

Core i9-10900K برای اینتل قدم رو‌به‌جلویی است و پردازنده‌ای به‌مراتب بهتر از i9-9900K به‌شمار می‌رود که به‌خودی خود محصولی بسیار توانمند بود. عملکرد تک‌هسته‌ای این پردازنده عالی است و می‌تواند با حریفان توانمندش رقابت کند. اسکای‌لیک در سال ۲۰۱۵ معماری بسیار موفقی بود و البته همچنان در سال ۲۰۲۰ نیز موفق است. با‌این‌حال برای اولین‌بار از زمان عرضه‌ی رایزن‌ها، اینتل موفق نشده است جایگاه خود را باز پس‌گیرد. انتظار داشتم Core i9-10900K صدر فهرست دنیای پردازنده‌های کامپیوتری و بخش‌هایی را ازآنِ خود کند که همواره درمقایسه‌با رقیب دیرین خود برتری داشت. بااین‌حال به‌طور کلی و در رقابت با پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای AMD، به این امر موفق نشد.

همچنین با اینکه AMD و اینتل هیچ‌یک در خصوص پشتیبانی درازمدت از سوکت‌های پردازنده و مادربرد‌ها سخنی نیاورده‌اند، اگر قرار بود یکی را در این زمینه انتخاب کنید، قطعا پاسخ AMD بود. حتی با درنظرگرفتن پیشرفت گیمینگ پردازنده‌های جدید اینتل، این محصولات تنها برای گروه خاصی از کاربران بهترین گزینه‌ی ممکن خواهند بود. 

به‌طورخلاصه Core ip-10900K پردازنده‌ی سریع و توانمند است و به‌خوبی قابلیت‌‌های معماری اسکای‌لیک و فرایند ساخت ۱۴ نانومتری را نشان می‌دهد. احتمالا در نسل آتی پردازنده‌های اینتل کاربرد معماری جدید و تازه‌نفسی را شاهد باشیم. در‌حال‌حاضر، کامت‌لیک می‌تواند مشکلاتی برای AMD ایجاد کند؛ اما نه به‌عنوان رقیبی توانمند. پردازنده‌های جدید اینتل بهبود چشمگیری به‌همراه داشته‌اند؛ اما همانند i7-8700K و i9-9900K نمی‌توانند نظر کاربران حرفه‌ای و پرچم‌دار را جلب کنند و بخش زیادی از این امر به عرضه‌ی پردازنده‌های توانمند نسل ۳ رایزن باز‌می‌گردد.

مشخصات فنی کامل و قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید. در این بخش، امکان مقایسه‌ و خرید انواع CPU اینتل ازجمله سری‌ Core i3 و Core i5 و Core i7 و پردازنده‌ مرکزی AMD رایزن (Ryzen) دردسترس شما قرار دارد. 

دیدگاه شما درباره‌ی پردازنده‌های نسل دهم کامت لیک اینتل چیست؟ آیا آن‌ها را به پردازنده‌های رایزن ۳۰۰۰ شرکت AMD ترجیح می‌دهید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات