انویدیا ویدیویی از سیستم DGX A100 مجهز به پردازنده گرافیکی امپر منتشر کرد

چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
انویدیا یک روز پیش از مراسم GTC 2020، اطلاعاتی کلی از سیستم گرافیکی جدید خود مبتنی‌بر پردازنده‌ی گرافیکی امپر منتشر کرد.
تبلیغات

انویدیا با انتشار ویدئویی در یوتیوب، یک روز پیش از رویداد GTC 2020 اطلاعاتی کلی از سیستم DGX A100 منتشر کرد. این سیستم به نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا موسوم به امپر مجهز خواهد بود. اطلاعات اولیه از آن، هفته‌ی پیش در رسانه‌ها منتشر شد؛ اما انتشار ویدئو نشان می‌دهد انویدیا قطعا به‌زودی سیستم پردازش گرافیکی قدرتمندی در دسته‌ی HPC معرفی خواهد کرد.

سیستم جدید انویدیا به‌نام DGX A100 شناخته می‌شود که کاربردها و بازار هدف آن را به‌خوبی نشان می‌دهد. سیستم DGX به‌صورت اختصاصی برای کارایی‌های یادگیری عمیق و پردازش بسیار قدرتمند استفاده می‌شوند. این سیستم با بهره‌مندی از ظرفیت‌های متعدد ابرپردازشی خود، قابلیت‌های بی‌شماری در فرم‌فاکتور ورک‌استیشن ارائه می‌کند. انویدیا قبلا راهکارهای DGX را با استفاده از پردازنده‌های گرافیکی پاسکال و ولتا عرضه کرده بود؛ اما رویکرد جدید و عرضه‌ی محصول مبتنی‌بر امپر، دستاورد مهمی در مسیر فعالیت‌های شرکت محسوب می‌شود.

در ویدیوئی که انویدیا منتشر کرده، مدیرعامل شرکت، جنسن هوانگ، دیده می‌شود که مین‌برد DGX A100 را از فر آشپزخانه خارج می‌کند. این ویدئو با عنوان «جنسن چه می‌پزد؟» منتشر شد و در بخش توضیحات آن هم می‌خوانیم: «بزرگ‌‌ترین کارت گرافیک جهان تازه از فر درآمده».

سیستم‌های DGX مبتنی‌بر ولتا با هدف ارائه‌ی خدمات و گزینه‌های متعدد بیشتر به کاربران دسته‌ی HPC معرفی شدند. از آن دسته از محصولات، می‌توان به DGX Station اشاره کرد که از چهار پردازنده‌ی گرافیکی V100 بهره می‌برد. محصول دیگر DGX-2 بود که با بهره‌مندی از ۱۶ پردازنده‌ی گرافیکی Tesla V100 به‌نام بزرگ‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی جهان معرفی شد.

همان‌طورکه گفته شد، انویدیا سیستم جدید DGX A100 را مبتنی‌بر پردازنده‌های امپر تولید و عرضه می‌کند. نام‌گذاری سیستم نیز به‌خوبی نشان می‌دهد از پردازنده‌های گرافیکی GA100 در این سیستم استفاده می‌شود. GA100 را می‌توان بزرگ‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی در خانواده‌ی Ampere دانست که از پیکربرندی پرچم‌دار 128SM بهره می‌برد.

سیستم DGX که در ویدئو شاهدش هستیم، از هشت پردازنده‌ی گرافیکی امپر بهره می‌برد و هیت‌سینک‌های عظیمی درکنار آن دیده می‌شود. فراموش نکنید سیستم‌های DGX A100 برای کاربردهای سرور و HPC طراحی شده‌اند؛ به‌همین‌دلیل، از خنک‌کننده‌ی پسیو استفاده می‌کنند. ۶ هیت‌سینک درکنار پردازنده‌های گرافیکی در این سیستم دیده می‌شود. پردازنده‌ها احتمالا با سوئیچ‌های اینترکانکت GPU-to-GPU و GPU-to-CPU به‌هم متصل می‌شوند.

به‌هرحال، اطلاعات بیشتری از این سیستم در دست نیست و تا انتشار اطلاعات تکمیلی چند روزی باید منتظر بمانیم. پردازنده‌های گرافیکی امپر به‌طور‌حتم تحول‌های عظیمی در بازار HPC ایجاد می‌کنند. تاکنون، اطلاعات متعددی از آن‌ها فاش شده است که عملکرد قدرتمند ۳۰ ترافلاپس را برای برخی از نمونه‌ها نشان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات