ارتقای اولین نسل از پردازنده‌های رایزن به لیتوگرافی ۱۲ نانومتری

چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
مطالعه 4 دقیقه
به‌نظر می‌رسد AMD هم‌زمان با ارتقاء معماری در پردازنده‌ی رایزن 5 1600 از Zen به +Zen، لیتوگرافی این محصول را نیز به‌روزرسانی کرده است.
تبلیغات

اولین عضو از نسل اول پردازنده‌های سری رایزن AMD، تحت عنوان Ryzen 5 1600 با ۶ هسته و ۱۲ رشته‌ی پردازشی در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. این پردازنده با بهره‌گیری از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری بر پایه‌ی معماری Zen ساخته شده بود. اما حالا به‌نظر می‌رسد نسخه‌ی جدیدی از پردازنده‌ی مذکور با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری و معماری هسته‌ی +Zen در بازار رویت شده است.

اولین راه برای تشخیص تفاوت مدل جدید و مدل قدیمی این پردازنده، توجه به شماره‌ی سریالی است که روی IHS پردازنده نوشته شده است. IHS یا integrated heat spreader، سیستم پخش‌کنننده‌ی گرمای مجتمع روی پردازنده است. شماره‌ی سریال روی IHS در نسخه‌ی ۲۰۱۷ این تراشه YD1600BBAE است، درحالی‌که نسخه‌ی جدیدتر رایزن 5 1600 با کد YD1600BBM6IAF روانه‌ی بازار می‌شود. ابتدا در ماه سپتامبر نسخه‌ی جدید پردازنده که براساس کاراکترهای آخر مدل خود، AF نیز نام‌گذاری شده است، در برخی خرده‌فروشی‌های اینترنتی مشاهده شد. ابزارهای تشخیص سخت‌افزار از جمله CPU-Z و HWInfo نیز مدل AF‌ را به‌عنوان پردازنده‌ای با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری تشخیص دادند. AMD تا با حال هیچ چیزی را در این باره تأیید نکرده است. درنتیجه ضمانتی برای اعتبار گزارش‌ها وجود ندارد.

براساس گزارش‌ها پردازنده‌ی رایزن 5 1600 اکنون با معماری +Zen تولید شده و در مقایسه با هسته‌های قدیمی نوع Zen در حدود ۳ تا ۵ درصد IPC بهتری داشته و برخی پیشرفت‌ها را در زمینه‌ی اورکلاک به خود دیده‌ است. IPC مخفف عبارت Instruction per Clock است که مفهوم آن میانگین تعداد دستورالعمل‌های قابل‌اجرا در هسته‌های پردازنده در هر سیکل کلاک است.

amd ryzen

به‌کارگیری ریزمعماری +Zen از ابتدا در پردازنده‌ی رایزن 5 2600 سبب شده تا این تراشه در مقایسه با نسخه‌ی قدیمی از رایزن 5 1600 پیشرفت‌های عظیمی را نشان دهد. با اینکه تفاوت ریزمعماری موجب شده تا پردازنده‌ی رایزن 5 1600 عملکردی به اندازه‌ی نسل دوم از پردازنده‌های رایزن نداشته باشد، جهش قابل ملاحظه در عملکرد نسخه‌ی AF این پردازنده غیر قابل انکار است. در نهایت تراشه‌ی رایزن 5 2600 سرعت کلاک و بوست بالاتری نسبت به پردازنده‌ی رایزن 5 1600 داشته و استفاده از معماری +Zen سبب نشده تا فرکانس پردازشی و بوست در مدل AF به‌صورت چشم‌گیری افزایش یابد، با این حال به‌نظر می‌رسد فناوری PBO (بوست خیلی دقیق) تأثیر مثبت بیشتری روی نوع AF داشته است.

در ابتدا تصور می‌شد شناسه‌ی AF برای طبقه‌بندی تراشه‌ها بین دو استپ متفاوت از دای‌های ۱۴ نانومتری است. شرکت‌های تولیدکننده‌ی تراشه محصولات خود را با کدهایی با عنوان استپ و براساس به‌روز‌رسانی‌های اعمال‌شده در ساختار تراشه طبقه‌بندی می‌کنند. اما اخیرا کاربری در وب‌سایت حوزه‌ی فناوری، Reddit، نسخه‌ی AF از پردازنده‌ی رایزن 5 1600 را دریافت کرده است. تجدید ریزمعماری در این تراشه باعث افزایش اندک فرکانس بوست شده است. سرعت بوست در مدل AF در حدود ۳٫۷ گیگاهرتز بوده و ۱۰۰ مگاهرتز بالاتر از پردازنده‌ی مرجع با فرکانس بوست ۳٫۶ گیگاهرتزی است. اما این مقدار چندان هم چشم‌گیر نیست. کاربر ردیت در مورد فرکانس بوست نسخه‌ی AF اظهار داشت:

سرعت بوست پردازنده‌ی اصلی رایزن 5 1600 پس از اینکه یک تا دو بار هسته‌ها بارگذاری شدند، تا ۳٫۴ گیگاهرتز کاهش می‌یابد. این در حالی است که نسخه‌ی AF این پردازنده به مدت طولانی‌تری سرعت بوست ۳٫۷ گیگاهرتزی خود را حفظ می‌کند. فرکانس بوست نسخه‌ی AF تنها ۲۰۰ مگاهرتز پایین‌تر از پردازنده‌ی رایزن 5 2600 است.
amd ryzen

در این لحظه دلیل استفاده از دای ۱۲ نانومتری در پردازنده‌ی یادشده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. شاید تنها اشتباهی در ریزکدهای تراشه صورت گرفته است و شاید AMD دای‌های قابل استفاده‌ای از پردازنده‌ی رایزن 5 2600 داشته و تصمیم گرفته آن‌ها را در نسخه‌ی AF به کار گیرد. این احتمال نیز وجود دارد که GlobalFoundries که تولیدکننده‌ی دای‌های ۱۴ نانومتری برای AMD است، بنا به دلایلی بخش مربوط به لیتوگرافی مذکور را تعطیل کرده باشد. در هر صورت مصرف‌کنندگان مجبورند به‌جای نسخه‌ی AE، نسخه‌ی AF این پردازنده را بخرند.

مدل AE در فروشگاه اینترنتی آمازون با قیمت ۱۲۰ دلار فروخته می‌شود. قیمت پردازنده‌ی رایزن 5 2600 نیز ۱۲۰ دلار است. بنابراین اگر می‌خواهید ۱۲۰ دلار برای خرید پردازنده هزینه کنید، باتوجه به برتری‌های پردازنده‌ی رایزن 5 2600 در عملکرد، بهتر است این تراشه را بخرید. در همین حال نسخه‌ی AF که به‌صورت بالقوه‌ای عملکرد بهتری نسبت به نسخه‌ی AE دارد، با قیمت ۸۵ دلار به فروش می‌رسد. نسخه‌ی AF پردازنده همراه‌با خنک‌کننده‌ی نوع Wraith Stealth فروخته می‌شود؛ درحالی‌که پردازنده‌ی اصلی رایزن 5 1600 با خنک‌کننده‌ی ضعیف‌تر Wraith Spire عرضه می‌شود. آزمایش‌ها نشان می‌دهد نسخه‌ی AF هنگام گیمینگ، ۵ درجه‌ی سانتی‌گراد دمای بیشتری نسبت به مدل مرجع دارد، درنتیجه تعبیه‌ی خنک‌کننده‌ای قدرتمند‌تر ارزش خرید بیشتری را به نسخه‌ی AF می‌بخشد.

مشخصات فنی کامل، بهترین قیمت پردازنده AMD در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی محصولات این شرکت با یکدیگر و CPU اینتل را در بخش محصولات زومیت مشاهده کنید. محصولات متنوعی از سری‌‌ Core i3، Core i5، Core i7 ، محصولات اقتصادی پنتیوم و سلرون، پردازنده‌های سرور Xeon و پرچمداران قدرتمند سری Core i9 در این بخش برای خرید و مقایسه در اختیار کاربران قرار گرفته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات