AMD باز هم تعداد هسته پردازنده‌های رایزن را افزایش می‌دهد

یک‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
AMD به‌لطف رایزن هنوز به یکه‌تازی در بازار پردازنده ادامه می‌دهد. آن‌ها در پردازنده‌های پرچم‌دار بعدی از ۳۲ هسته استفاده خواهند کرد.
تبلیغات

چه تعداد هسته در یک پردازنده کافی خواهد بود؟ چنین سؤال پیچیده‌ای هیچ‌گاه پاسخ مثبتی به‌همراه ندارد. به‌هرحال AMD بدون توجه به پاسخ احتمالی این پاسخ، به اضافه کردن هسته‌های پردازشی در محصولات رایزن ادامه می‌دهد. مارک پیپرمستر، مدیر فناوری AMD در مصاحبه‌ای با تامز هاردور از تصمیم شرکتش برای افزایش تعداد هسته‌های پردازشی در سری رایزن خبر داد.

AMD در پردازنده‌ی Ryzen 9 3950X تعداد هسته‌های پردازشی را به ۱۶ عدد رساند. هرچند چنین پردازنده‌ای تنها برای کاربران حرفه‌ای دنیای فناوری مفید خواهد بود. به‌هرحال امروز کارشناسان می‌پرسند که آیا ۱۶ هسته برای یک پردازنده کافی نیست؟ آیا دوبرابر کردن این تعداد هسته‌های پردازشی تنها با هدف ادعای بیشتر بودن هسته‌ها و در مسیر بازاریابی و فروش بهتر تراشه‌ها نیست؟ درواقع این سؤال مطرح است که افزایش هسته‌های پردازنده چه کاربردی برای مصرف‌کننده‌ی عادی کامپیوتر شخصی دارد؟

مدیران AMD در پاسخ به سؤال‌های بالا اعتقادی خلاف مسیر کارشناسان دارند. پیپرمستر در پاسخ به خبرنگار تامز هاردور که منطق عرضه‌ی پردازنده‌ی رایزن با ۳۲ هسته‌ی پردازشی را مورد سؤال قرار داده بود، گفت:

من هیچ مانعی بر سر راه توسعه‌ی محصولات در دسته‌ی مصرف‌کننده‌ها نمی‌بینم و این دلیل را دارم: اکنون زمان آن فرا رسیده است که نرم‌افزارها برای بهره‌برداری از توانایی‌های چندهسته‌ی پردازنده‌ها، خود را تقویت کنند. البته ما تا حدودی از موانع نرم‌افزاری عبور کرده‌ایم و بسیاری از اپلیکیشن‌ها توانایی بهره‌برداری از ظرفیت‌های چندهسته‌ای و چندرشته‌ای را دارند.تصور نمی‌کنم که در آینده‌ی نزدیک شاهد نقطه‌ی اشباعی برای تعداد هسته‌ها باشیم. البته در زمان اضافه کردن هسته‌ها باید تفکر عمیقی داشت. درواقع نباید پیش از افزایش توانایی و ظرفیت اپلیکیشن‌ها چنین رویکردی را در پیش بگیریم. تا زمانی‌که تعادل مذکور رعایت شود، هیچ مشکلی با افزایش هسته‌ها نخواهیم داشت.

همان‌طور که دیدی پیپرمستر می‌گوید، در آینده‌ی نزدیک شاهد نقطه‌ی اشباعی برای تعداد هسته‌ها نخواهیم بود. البته حفظ تعادل بین نیازهای نرم‌افزاری و قابلیت‌های سخت‌افزاری باید انجام شود. باتوجه به همین اظهارنظرها می‌توان پیش‌بینی کرد که پردازنده‌های ۳۲ هسته‌ای برای کاربران عادی به‌زودی توسط AMD به بازار عرضه شوند. فراموش نکنید که شرکت در پردازنده‌های سرور Epyc، به ظرفیت ۶۴ هسته‌ای رسیده است.

Ryzen 9 3950X

تعداد هسته‌های پردازشی مورد نیاز یک کاربر، به نحوه‌ی کاربری او از کامپیوتر شخصی و اپلیکیشن‌های مورد استفاده‌ وابسته است. به‌هرحال برای بهبود کارایی پردازنده‌های جدید مجهز به هسته‌های پردازشی زیاد، باید اپلیکیشن‌هایی با ظرفیت بهره‌برداری از هسته‌ها توسعه یابند. ازطرفی تا پیش از عرضه‌ی نهایی محصولات سخت‌افزاری مذکور، امکان توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها وجود ندارد؛ درنتیجه به وضعیتی شبیه به مرغ و تخم‌ مرغ رسیده‌ایم! به‌همین دلیل رویکرد AMD در عرضه‌ی پردازنده‌هایی با هسته‌های پردازشی زیاد، از جهاتی مثبت تصور می‌شود. باتوجه به نتیجه‌گیری بالا، عرضه‌ی چنین پردازنده‌هایی، توسعه‌دهنده‌ها را به ساخت اپلیکیشن‌های بهتر برای آن‌ها تشویق می‌کند.

شاید افزایش هسته‌های پردازشی توسعه‌دهنده‌ها را به ساخت اپلیکیشن‌های حرفه‌ای‌تر تشویق کند

با وجود مزایای پردازنده‌ی ۳۲ هسته‌ای احتمالی AMD، هنوز این سؤال وجود دارد که آیا کاربر عادی برای نرم‌افزارها و بازی‌های خود به ۳۲ هسته‌ی پردازشی نیاز خواهد داشت؟ احتمالا پاسخ منفی خواهد بود، اما با عرضه‌ی هرچه بیشتر پردازنده‌ها، توسعه‌دهنده‌های بازی نیز به بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت‌ها تشویق می‌شوند. در ادامه، افرادی که بازی یا استریم یا وظایف سنگین پردازشی دیگر انجام می‌دهند، می‌توانند از ظرفیت پردازنده‌های بسیار قدرتمند بهره ببرند.

اینتل به‌عنوان رقیب دیرینه‌ی AMD نظری مخالف با مدیران این شرکت دارد. غول دنیای پردازش اعتقاد دارد نیازی به افزایش بیش‌ازحد هسته‌های پردازشی حتی با کاربری‌های گیمینگ نیست. رایان شروت، استراتژیست ارشد بهره‌وری محصولات اینتل می‌گوید هشت هسته، تعداد بهینه‌ای برای دنیای بازی با کامپیوتر شخصی محسوب می‌شود. از نظر او سرعت کلاک در برطرف کردن نیاز پردازشی گیمرها اهمیت و کاربر بیشتری دارد.

برخی شایعه‌های دنیای سخت‌افزار ادعا می‌کنند که اینتل در بحث تعداد هسته‌های پردازشی در مسیری خلاف AMD حرکت می‌کند. آن‌‌ها برای نسل یازدهم پردازنده‌های راکت‌لیک اس از هشت هسته‌ استفاده خواهند کرد که نسبت به پردازنده‌های نسل دهم کومت‌لیک با ۱۰ هسته، یک عقب‌گرد محسوب می‌شود.

راکت‌لیک آخرین پردازنده‌ای خواهد بود که با معماری کنونی ۱۴ نانومتری اینتل تولید می‌شود. غول پردازنده سپس به معماری هفت نانومتری رجوع می‌کند. فراموش نکنید که تا آن زمان احتمالا AMD پردازنده‌های خود را با معماری پنج نانومتری به بازار عرضه خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات