آیا واقعا به پردازنده Core i9‌ در لپ تاپ نیاز داریم؟

سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
خرید یک لپ‌تاپ مجهز به آخرین مدل پردازنده‌‌ی Core i9 در وهله‌ی اول وسوسه‌انگیز است. اما واقعا به چنین لپ‌تاپی نیاز داریم؟
تبلیغات

شاید با روی کار آمدن سری جدید پردازنده‌های Core i9 از خودتان پرسیده باشید: «لازم است لپ‌تاپ Core i9 بخرم؟» نگران نباشید. در این مطلب به شما کمک خواهیم کرد تا فارغ از هیاهوهای تبلیغاتی و شک و تردید، تصمیم درست بگیرید.

صادقانه می‌توان گفت که نام پردازنده‌ی Core i9 کاربران معمولی را گیج می‌کند. در سیستم‌های دسکتاپ، Core i9 تداعی‌گر پردازنده‌ای ۱۰ تا ۱۸ هسته‌ای است. درحالی‌که در دیگر سیستم‌ها، Core به وجود ۴ تا ۸ هسته اشاره دارد. با این وجود، معنای امروزی Core i9 در سیستم‌های لپ‌تاپ به افزایش سرعت پردازش اشاره دارد و دیگر بحث تعداد هسته مطرح نیست. برای مثال در یک لپ‌تاپ ۶ هسته‌ای ۱۲ ترد با پردازنده‌ی Core i9-8950HK، فرکانس پایه معادل ۲.۹ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۴.۸ گیگاهرتز است. درحالی‌که در لپ‌تاپی با پردازنده‌ی نسل هشتم Core i7-8850H اینتل که همان مشخصات ۶ هسته و ۱۲ ترد را دارد، فرکانس پایه ۲.۶ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۴.۳ گیگاهرتز است.

لپ تاپ core i9

در واقع سؤال اصلی این است: «آیا لازم است یک لپ‌تاپ ۶ هسته‌ای با پردازنده‌ی نسل هشتم اینتل بخرم؟» پاسخ رسمی این است: «بستگی به نیازهای شما دارد.» در ادامه به بیان این شرایط و نیازها خواهیم پرداخت.

اگر با برنامه‌های چندریسمانی سر و کار دارید: بله

چنانچه زمینه‌ی کاری شما با لپ‌تاپ به سرعت پردازنده متکی است پاسخ کوتاه ما «بله» است. یک لپ‌تاپ ۶ هسته‌ای خریداری کنید.

اگر کار شما شامل ویرایش فایل‌های ویدیویی، رندر سه بعدی، یا دیگر فعالیت‌های چندریسمانی می‌شود، یک لپ‌تاپ با پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای تفاوت قابل توجهی با لپ‌تاپ ۴ هسته‌ای خواهد داشت. این افزایش تعداد هسته در زمانی که هم‌زمان با چند برنامه سر و کار دارید، اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. بیشتر بازی‌های رایانه‌ای واقعا از تمام ۶ هسته استفاده نمی‌کنند؛ اما وجود هسته‌های اضافه می‌تواند هنگام انجام هم‌زمان کارهایی مانند ویرایش ویدیو مفید باشد.

پردازنده اینتل core i9

اگر با برنامه‌های تک‌ریسمانی سر و کار دارید: شاید 

همان‌طور که قبلا گفته شد، اکثر بازی‌های رایانه‌ای به صورت چندریسمانی نیستند. آن‌ها در سرعت‌های بالا هم فقط چند هسته‌ی یک پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای را درگیر خود می‌کنند. با این حال، نسل هشتم پردازنده‌های اینتل سرعت پردازش بالاتری نسبت به پیشینیانش دارند. این تفاوت افزایش سرعت در برنامه‌های تک‌ریسمانی به اندازه‌ی برنامه‌های چندریسمانی ملموس نیست؛ اما باز هم وجود خواهد داشت. اگر چندان خواهان این بهبود سرعت نباشید، همان لپ‌تاپ ۶ هسته‌ای با پردازنده‌ی Core i7 کفایت خواهد کردو حتی در این میان لپ‌تاپ‌ ۶ هسته‌ای Core i5-8400H نسبت به بالاترین مدل لپ‌تاپ با پردازنده‌ی Core i7، فقط کمی سرعت پردازش پایین‌تری دارد؛ با این حال این مدل از قابلیت چندریسمانی پشتیبانی نمی‌کند.

اگر حافظه‌ی Optane می‌خواهید: شاید

حافظه اپتان

حافظه‌ی Optane اینتل (با قیمت ۳۸ دلار در آمازون) از جمله فناوری‌های جذاب روز شناخته میشود. این نوع حافظه به‌منظور بهبود عملکرد هارددیسک‌ طراحی شده است. مشکل اصلی این نوع حافظه‌ها این بود که فقط باید در سیستم‌هایی با هارددیسک معمولی مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ درحالی‌که کاربران خواهان این بودند که از آن به همراه SSD هم استفاده کنند. اکنون این امکان برای کاربران فراهم شده است.

پردازنده‌های نسل هشتم اینتل هم با این فناوری همراه شده و به کاربر اجازه می‌دهند از حافظه‌های اپتین به همراه درایوهای ثانویه استفاده کند. به این ترتیب در حافظه‌ی اپتین می‌توانید حجم زیادی از بازی‌ها و برنامه‌های خود را نصب کنید. لپ‌تاپ‌های Core i9 می‌توانند از فناوری حافظه‌های اپتین پشتیبانی کنند؛ اما دیگر لپ‌تاپ‌های مدل‌های پایین‌تر هم قادر به این کار هستند. برای مثال، لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌های ضعیف‌تر مانند Core i5 و Core i7 می‌توانند از حافظه‌های اپتین برخوردار شوند.

اگر می‌خواهید لپ‌تاپ خود را اورکلاک کنید: بله

اورکلاک لپ تاپ

اگر قصد دارید لپ‌تاپ خود را اورکلاک کنید، Core i9-8950HK تنها پردازنده‌ی نسل هشتم کاملا آنلاک است. این محصول از سری Core i9 به شما اجازه می‌دهد کنترل بیشتری برای اورکلاک کردن سیستم خود داشته باشید. البته اینتل پردازنده‌های دیگری مانند پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای Core i7-8850H معرفی کرده است که نیمه‌قفل هستند و می‌توان اورکلاک را به‌صورت جزئی روی لپ‌تاپ انجام داد. با این حال، Core i9 تنها گزینه‌ای است که اجازه می‌دهد لپ‌تاپ خود را بدون هیچ محدودیتی اورکلاک کنید.

اگر یک لپ‌تاپ مدرن مخصوص بازی دارید: خیر

گیمینگ

خیلی از افراد می‌گویند CPU نقش مهمی در اجرای باکیفیت بازی‌های رایانه‌ای دارد؛ اما باز هم GPU در این خصوص حرف اول را می‌زند. درست است که یک پردازنده‌ی نسل هشتم، فریم‌های بیشتری در هر ثانیه نمایش می‌دهد؛ اما اگر لپ‌تاپ فعلی شما مجهز به یک سی‌پی‌یوی ۴ هسته‌ای و کارت گرافیک ماکسول یا پاسکال است، خرید لپ‌تاپ جدید توجیهی ندارد.

اگر تنها اولویت شما بازی است: خیر

پردازنده‌های شش هسته‌ای در رمزگذاری‌های ویدئویی و رندر سه‌بعدی تأثیرگذار هستند؛ اما در خصوص بازی نقش پررنگی ایفا نمی‌کنند. بنابراین اگر لپ‌تاپ فعلی شما مجهز به یک پردازنده‌ی نسل ۷ و کارت گرافیکی GTX 1060 جی‌فورس است، خرید لپ‌تاپ Core i9 تجربه‌ی خاص‌تری برای شما خلق نمی‌کند.

اگر منتظر نسل جدید کارت گرافیک‌ انویدیا هستید: نه هنوز

از آنجا که برای گیمرها GPU اهمیت بیشتری دارد،‌ می‌توان منتظر یک محصول جدیدتر در بازار بود. از ارائه‌ی آخرین کارت گرافیک انویدیا یعنی GTX 10-series نزدیک به ۲ سال گذشته است؛ بنابراین، انتظار می‌رود که پایان سال جاری جایگزین این مدل روانه‌ی بازار شود. برای یک گیمر حرفه‌ای هیچ چیز در دنیا غم‌انگیزتر از آن نیست که یک لپ‌تاپ مجهز به GeForce GTX 1080 خریداری کند و روز بعدش مدل GTX 2080 (و شاید هم GTX 1180) به بازار عرضه شود! پس فعلا با GTX 680M خود ادامه دهید تا کارت گرافیک جدید از راه برسد.

اگر می‌خواهید از ریزپردازنده‌‌ی AMD Ryzen استفاده کنید: شاید

ریزپردازنده ryzen

در بین تمام دلایلی که برای نخریدن لپ‌تاپ گیمینگ Core i9 پیشنهاد داریم، این دلیل غیر منطقی‌ترین دلیل موجود است. ریزپردازنده‌های AMD Ryzen ثابت کرده‌اند که می‌توانند با سیستم‌های دسکتاپ رقابت کنند، اما ای‌ام‌دی نتوانسته است با تراشه‌های قدرتمند سری H اینتل وارد رقابت شود. چنانچه در انتظار یک لپ‌تاپ قدرتمند گیمینگ با استفاده از ریزپردازنده‌ی Ryzen هستید، مدتی دست نگه دارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات