اینتل حافظه SSD اپتان 800P برای کاربران عادی رونمایی کرد

چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اینتل در جریان رویداد CES امسال از حافظه‌ی SSD اپتان با مدل 800P برای کاربران عادی رونمایی کرد.
تبلیغات

سرانجام انتظارها به پایان رسید و اینتل طی نمایشگاه CES 2018، مدل 800P از حافظه‌های اس‌اس‌دی Optane خود را برای مصارف عادی رونمایی کرد. طبق اعلام اینتل، این حافظه در فُرم M.2 و دو ظرفیت ۵۸ و ۱۱۸ گیگابایتی روانه‌ی بازار خواهد شد. هر دو مدل Bootable خواهند بود و با پیکربندی دو کاناله‌ی PCIe عرضه خواهند شد. طبق اعلام اینتل، هر دو حافظه از نوشتن روزانه‌ی ۲۰۰ گیگابایت داده پشتیبانی خواهند کرد.

800P، سومین مدل از حافظه‌های مورد انتظار Optane اینتل محسوب می‌شود. نخستین مدل از این سری که با نام Optane Memory عرضه شد، از یک حافظه‌ی ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی در کنار یک درایو مکانیکی به عنوان کش استفاده می‌کرد و برای کاربری‌‌های عادی عرضه شده بود؛ اما مدل دوم با کد 900P و ظرفیت ۲۸۰ یا ۴۸۰ گیگابایتی، یک درایو پرسرعت PCIe بود که با برچسب قیمتی ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلاری برای کاربری‌های خاص عرضه شد.

اما هنگامی که درایو جدید اینتل، طی چند ماه آینده، روانه‌ی بازار شد، نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب خواهد کرد؛ با این حال، ظرفیت آن، ممکن است برخی را دچار تردید کند، چرا که ظرفیت ۵۸ و ۱۱۸ گیگابایتی، حافظه‌ی 800P را به گزینه‌ای مناسب برای لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌هایی با حافظه‌ی دوم بدل می‌کند. اینتل حافظه‌ی 800P را گزینه‌‌ای ایده‌آل برای اجرای سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای حیاتی می‌داند؛ در این وضعیت، حافظه‌ی حجیم دوم شما، وظیفه‌ی ذخیره‌سازی فایل‌ها و نرم‌افزارهای عادی را برعهده خواهد داشت. 

اینتل اطلاعاتی را در خصوص عملکرد حافظه‌ی 800P منتشر نکرده است؛ اما احتمالا این حافظه نیز ویژگی‌هایی نظیر سرعت خواندن ترتیبی متوسط در کنار تأخیر بسیار کم و عملکرد Queue Depth پایین (تعداد درخواست‌های مربوط به ورودی و خروجی در وضعیت انتظار) را به نمایش می‌گذارد.

طبق اعلام اینتل، پیکربندی دو کاناله‌ی PCIe به جای نوع چهارکاناله‌ای که بسیاری از حافظه‌‌های SSD پرسرعت از آن بهره می‌برند، با هدف شناور ساختن میزان تاخیر حافظه انتخاب شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات