مایکروسافت آینده سازمان‌ها را در گرو فضای کار هیبریدی و ویندوز ۱۱ می‌بیند

چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
مایکروسافت ۶ ماه پس از انتشار ویندوز ۱۱ و میزان بسیار اندک مهاجرت به آن، در رویدادی تلاش کرد با رونمایی چندین قابلیت‌ کاربردی، سیستم‌عامل جدید خود را بهترین و امن‌ترین گزینه برای سازمان‌ها معرفی کند.
تبلیغات

با اینکه شش ماه از انتشار ویندوز ۱۱ می‌گذرد، آمار از میزان بسیار ناچیز مهاجرت کاربران ویندوزی به جدیدترین سیستم‌عامل مایکروسافت خبر می‌دهند. درحالی‌که کاربران عادی معمولاً با خرید پی‌سی‌های جدید به‌طور طبیعی به‌سمت ویندوز ۱۱ کشیده می‌شوند، سازمان‌ها و کسب‌وکارها دربرابر مهاجرت به این سیستم‌عامل نوپا بسیار مردد هستند و به‌نظر تحلیلگران، روی‌آوردن اکثریت آن‌ها به ویندوز ۱۱ به‌احتمال زیاد تا سال ۲۰۲۳ طول خواهد کشید.

بااین‌حال، ردموندی‌ها تصمیم گرفتند کنترل اوضاع را به‌دست بگیرند و به‌جای منتظرماندن تا سال دیگر، از همین‌حالا ویندوز ۱۱ را به‌عنوان بهترین گزینه برای سازمان‌ها معرفی کنند. برای این منظور، مایکروسافت در رویداد ۱۶ فروردین که با شعار «ویندوز در خدمت آینده‌ی کار هیبریدی» به‌طور مجازی از وب‌سایت رسمی این شرکت برگزار شد، قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی برای ویندوز ۱۱ معرفی کرد که به‌طور خاص بر چهار حوزه‌ی امنیت، بهره‌وری، دسترسی‌پذیری و فضای ابری متمرکز بودند.

البته تمام این تغییرات نیز مناسب با شعار رویداد، در خدمت هرچه محبوب‌ترکردن سیستم‌عامل ویندوز برای کسب‌وکارها و کاربری سازمانی معرفی شدند. پانوس پانای، مدیر کاریزماتیک بخش ویندوز، رویداد مایکروسافت را با این جمله آغاز کرد:

پی‌سی این روزها بیش از هر زمان دیگر نقش پررنگی را در زندگی ما ایفا می‌کند؛ با‌این‌حال، اولویت‌های ما دیگر مانند پیش از همه‌گیری نیستند. انعطاف‌پذیری برای کارمندان سراسر دنیا به‌طرز چشمگیری اهمیت پیدا کرده است.

از این جمله می‌شد حدس زد قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۱ که قرار بود در رویداد معرفی شوند، بیشتر کدام جامعه از کاربران ویندوز را هدف گرفته‌اند؛ البته مایکروسافت در معرفی این قابلیت‌ها خساست و تواضعی به‌خرج نداد و حین رویداد، مجموعه بزرگی از خدمات و ویژگی‌هایی را رونمایی کرد که دامنه‌ی گسترده‌ای از امنیت و مدیریت دستگاه گرفته تا بهره‌وری و تماس ویدئویی و سیستم‌عامل ابری ویندوز ۳۶۵ را شامل می‌شد.

در بین این قابلیت‌ها که در‌ادامه آن‌ها را کاملاً توضیح خواهیم داد، قابلیت بازکردن تب در فایل اکسپلورر و اضافه‌شدن گزینه‌های کاهش سروصدای محیط و بهبود تماس چشمی به خود محیط ویندوز برای بهبود تماس‌های ویدئویی بیش از قابلیت‌های دیگر جلب‌توجه کرد. مایکروسافت بسیار مشتاق بود ویندوز ۱۱ را به‌عنوان «امن‌ترین سیستم‌عامل» دنیا برای سازمان‌ها معرفی کند و برای متقاعد‌کردن مخاطبان، قابلیت‌های جدید تکنولوژی امنیتی‌اش موسوم به «مایکروسافت پلوتون» را توصیف کرد. این تکنولوژی در سال ۲۰۲۰ معرفی شده؛ اما هنوز بین سازندگان کامپیوترهای شخصی جا نیفتاده است.

مایکروسافت همواره برای دسترس‌پذیرترکردن سیستم‌عامل خود برای افراد کم‌توان تلاش کرده است؛ ازاین‌رو، بخش مهمی از این رویداد نیز به معرفی قابلیت‌های جدید برای بهبود هرچه‌‌بیشتر سطح دسترسی‌پذیری ویندوز ۱۱ اختصاص داشت. سپس ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، پا به صحنه گذاشت و سخنرانی خود را با برجسته‌کردن نقش کلاد و فضای ابری شروع کرد:

مرز بین کامپیوترهای شخصی و فضای ابری در حال محو‌شدن است. هدف و آرزوی ما توسعه‌ی سیستم‌عاملی است که بتواند خود را با نیازهای کاربر مطابقت دهد، نه سیستم‌عاملی که کاربر را به مطابقت با خودش مجبور کند.

این رویداد را شاید بتوان اولین تلاش جدی مایکروسافت برای متقاعد‌کردن کاربران، به‌ویژه کاربران سازمانی، به مهاجرت به ویندوز ۱۱ دانست. احتمالاً ردموندی‌ها در فصل پاییز و پس از انتشار اولین به‌روزرسانی بزرگ سیستم‌عامل خود، تلاش‌های بیشتری برای ترغیب کاربران ویندوز 10 به روی‌آوردن به جدیدترین نسخه‌ی ویندوز خواهد کرد.

در رویداد «ویندوز در خدمت آینده‌ی کار هیبریدی» چه قابلیت‌هایی معرفی شد؟

در این رویداد، مایکروسافت چندین قابلیت‌ جدید با تمرکز بر کار هیبریدی یا همان ترکیب کار حضوری و دورکاری رونمایی کرد که همگی بر امنیت بیشتر و بهره‌وری بهتر و مدیریت کارآمدتر تأکید می‌کردند. درحالی‌که انتظار می‌رفت این قابلیت‌ها مرورگر اج و اپلیکیشن مایکروسافت تیمز را هدف بگیرند (دو محصول مایکروسافت در محیط ویندوز که ردموندی‌ها بیشتر از هر چیز دیگری به آن افتخار و حسابی برایش تبلیغ می‌کنند)، این رویداد بیشتر بر خود ویندوز ۱۱ متمرکز بود.

به‌روزرسانی فایل اکسپلورر با پشتیبانی از تب‌ها و علاقه‌مندی‌ها و صفحه‌ی ‌هوم جدید

تب‌ها در فایل اکسپلورر

مایکروسافت در جدیدترین رویداد خود از طراحی تازه‌ فایل اکسپلورر پرده برداشت که ماه گذشته در نسخه‌های آزمایشی ویندوز ۱۱ مشاهده شده بود. قابلیت بازکردن تب در پنجره‌ی فایل اکسپلورر که کاربران بسیاری خواستار آن بودند، به‌همراه صفحه‌ی اصلی جدیدی که پوشه‌های دسترسی سریع و اسناد اخیر و گزینه‌ی دلخواه را شامل می‌شود، قرار است کارکردن در محیط ویندوز و دسترسی سریع‌ به پوشه‌ها یا یافتن فایل‌های دلخواه را آسان‌تر کند.

به‌لطف طراحی جدید فایل اکسپلورر، کاربران ویندوز ۱۱ به‌زودی می‌توانند روی فایلی کلیک‌راست کنند تا به موارد دلخواه اضافه و در صفحه‌‌ی اصلی فایل اکسپلورر به‌صورت پین‌شده ظاهر شود. گزینه‌های اشتراک‌گذاری بهبود‌یافته‌ای نیز برای فایل‌ها وجود دارد. اگرچه مایکروسافت تاریخ دقیقی برای دردسترس قرارگرفتن این به‌روزرسانی اعلام نکرد، احتمال می‌دهیم این قابلیت را در به‌روزرسانی ماهانه‌ای و زودتر از عرضه‌ی آپدیت 22H2 شاهد باشیم.

علاوه‌براین، مایکروسافت در این رویداد بازگشت قابلیت پوشه‌بندی در منو استارت را رونمایی کرد که در تمام نسخه‌های ویندوز غیر از ویندوز ۱۱ حضور داشت. این قابلیت ظاهراً از همین‌حالا برای برخی از پی‌سی‌‌ها دردسترس است و کاربران دیگر می‌توانند در روزهای آینده این به‌روزرسانی را دریافت کنند. این‌طورکه به‌نظر می‌رسد، مایکروسافت در حال انتشار بسیاری از قابلیت‌های هیجان‌انگیز ویندوز ۱۱ پیش از به‌روزرسانی اصلی 22H2 است که این موضوع ما را برای به‌روزرسانی بزرگ در اواسط امسال هیجان‌زده‌تر می‌کند.

هوشمندترشدن ویندوز ۱۱ برای بهبود کیفیت جلسات آنلاین

قابلیت‌های جدید ویندوز 11 برای بهبود تماس‌های ویدئویی

مایکروسافت در اقدامی دیگر برای ترغیب سازمان‌ها به استفاده از ویندوز ۱۱، به‌طور هوشمندانه‌ای از اپلیکیشن دردسرساز تیمز که برای کار هیبردی و هماهنگی‌های تیمی طراحی شده و کاربران ناراضی زیادی دارد، فاصله گرفت و اعلام کرد قابلیت‌های مخصوص جلسات آنلاین برای خود سیستم‌عامل در نظر گرفته شده‌اند و در تمام برنامه‌های مخصوص تماس ویدئویی و قابل‌اجرا در ویندوز اعمال می‌شوند.

این قابلیت‌های هوشمند شامل گزینه‌ حذف سروصدای محیط (Voice Focus)، بهبود تماس چشمی‌ (Eye Contact)، قاب‌بندی خودکار (Automatic Framing) و محوکردن پس‌زمینه‌ی پرتره (Portrait Background Blur) است و چون به واحد پردازش عصبی نیاز دارند، در ابتدا فقط برای دستگاه‌های مبتنی‌بر پردازنده‌‌های کوالکام، ازجمله سری جدید ThinkPad X13 لنوو مجهز به پردازنده‌ اسنپدراگون 8CX نسل سوم، فعال خواهند شد.

به‌گفته‌ی پُل بار، مدیر محصول گروه مایکروسافت، این قابلیت‌های هوشمند چون به‌طور محلی در دستگاه اجرا می‌شوند، کمترین فشار را بر عملکرد سیستم یا مصرف باتری وارد می‌کنند و از حریم شخصی کاربران محافظت خواهند کرد. به‌احتمال زیاد، قابلیت Eye Contact توجه بسیاری از کاربران را به‌ خود جلب خواهد کرد؛ چراکه به آن‌ها امکان می‌دهد هنگام شرکت در جلسات به یادداشت‌های خود نگاه کنند؛ درحالی‌که جهت نگاه آن‌ها در تصویر همواره به‌سمت دوربین تنظیم می‌شود.

یکپارچه‌سازی سیستم‌عامل ابری ویندوز ۳۶۵ با ویندوز

تابستان گذشته، مایکروسافت سیستم‌عامل ابری خود به‌ نام Windows 365 را برای کاربران سازمانی عرضه کرد که به کسب‌و‌کارها اجازه می‌دهد تنها ازطریق یک مرورگر از هر دستگاهی به ویندوز خود متصل شوند. حالا این سیستم‌عامل با ویندوز ۱۱ یکپارچه و به سه قابلیت جدید از جمله Boot و Swtich و ویندوز ۳۶۵ آفلاین مجهز شده است.

ویژگی Windows 365 Boot به کارمندان امکان می‌دهد از دستگاه شخصی خود برای مقاصد کاری نیز استفاده کنند و فایل‌های کاری را در بخشی محافظت‌شده و جدا از ویندوز محلی نگه‌داری کنند. ویژگی Windows 365 Switch‌ نیز همان‌طورکه از نامش پیدا است، برای جا‌به‌جایی بین ویندوز ۳۶۵ کلاد و ویندوز ۱۱ محلی کاربرد دارد.

همچنین، مایکروسافت در حال کار روی ویندوز ۳۶۵ آفلاین (Windows 365 Offline) است که به کاربران امکان می‌دهد درصورت قطع‌شدن اینترنت در زمان استفاده از ویندوز کلاد، همچنان به ویندوز به‌صورت آفلاین دسترسی داشته باشند تا پس از اتصال مجدد، تمامی موارد تغییریافته با ویندوز کلاد همگام‌سازی شوند.

در آخر باید به اپلیکیشن اختصاصی ویندوز ۳۶۵ اشاره کرد که به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به بازکردن مرورگر به‌طور مستقیم از نواروظیفه یا منو استارت به ویندوز ابری خود دسترسی داشته باشند.

ابزارهای جدید برای افزایش بهره‌وری و دسترسی‌پذیری

قابلیت بهبودیافته لایو کپشن در ویندوز ۱۱

در این رویداد، مایکروسافت چندین ابزار جدید برای افزایش بهره‌وری و دسترسی‌پذیری و بهبود تجربه لمسی را رونمایی کرد که بسیاری از‌ آن‌ها را قبلاً کاربران بتا در برنامه‌ی Windows Insider آزمایش کرده بودند؛ اما اکنون رسماً ازطریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری دردسترس عموم قرار خواهند گرفت.

این قابلیت‌های جدید شامل Focus Timer ،Do Not Disturb ،Live Captions و Touch Snap Layouts است. قابلیت Live Captions درواقع نوعی زیرنویس خودکار است و به‌خصوص برای افراد ناشنوا و زبان‌آموزان کاربرد دارد. قابلیت‌های Focus و Do Not Disturb نیز به کاربران کمک می‌کند در محیطی عاری از هرگونه حوا‌س‌پرتی روی کار خود متمرکز شوند. علاوه‌بر‌این، Focus به ابزار شمارش معکوس مجهز شده است که به کاربر امکان زمان‌بندی می‌دهد.

چیدمان Snap نیز قابلیت چندوظیفگی جدیدی بود که در ویندوز ۱۱ معرفی شد و امکان اجرای هم‌زمان چهار پروژه مختلف را فراهم می‌کرد. اکنون می‌توانید در دستگاه‌های دارای صفحه‌ی لمسی با استفاده از انگشت خود پنجره‌های مرتبط را به‌هم بچسبانید که این امر باعث آسان‌ترشدن ناوبری در دستگاه‌های بدون صفحه‌کلید یا ماوس خواهد شد.

افزایش امنیت ویندوز ۱۱؛ تکنولوژی مایکروسافت پلوتون

افزایش امنیت ویندوز 11

از هرچه بگذریم، سخن از امنیت خوش‌تر است. مایکروسافت در این رویداد نشان داد قصد دارد امنیت پی‌سی‌های ویندوزی را با کمک بهبودهای سخت‌افزاری و کلاد و بهره‌برداری از هوش مصنوعی افزایش دهد و از کاربران بیش‌از‌پیش دربرابر حملات بدافزاری و فیشینگ محافظت کند. این شرکت علاوه‌بر صحبت درباره‌ی قابلیت‌هایی که قرار است در آینده از راه برسند، اطلاعاتی درباره‌ی قابلیت‌های امنیتی موجود ازجمله Microsoft Pluton به‌اشتراک گذاشت.

پلوتون به قابلیت‌های امنیتی متعددی همچون TPM 2.0، فرم‌ور و حفاظت از هویت، دسترسی مستقیم به حافظه و حفاظت از حافظه دربرابر دست‌کاری سورس کدها در ویندوز ۱۱ متکی است. ازآن‌‌‌جا‌که این مکانیزم امنیتی در سال ۲۰۲۰ معرفی شده است، طول می‌کشد به‌طور گسترده استفاده شود.

در‌حال‌حاضر، برخی سازندگان ازجمله دل و لنوو دربرابر استفاده از پلوتون برای افزایش امنیت دستگاه‌هایشان موضع گرفته‌ و ترجیح داده‌اند از تکنولوژی Intel vPro بهره بگیرند که قابلیت استفاده درکنار پلوتون را نیز ندارد. مایکروسافت در این رویداد تلاش کرد نگاه سازندگان را به مزیت‌های پلوتون جلب کند که دربرابر تهدیدهای امنیتی، به‌روزرسانی‌های پیوسته دریافت خواهد کرد.

مایکروسافت همچنین وعده داد به‌روزرسانی بعدی ویندوز ۱۱ به‌طور پیش‌فرض از حملات هکرها به پی‌سی از تزریق کدهای مخرب جلوگیری خواهد کرد. این موضوع به‌خصوص برای سازمان‌هایی که نگران آلوده‌شدن سیستم‌هایشان به باج‌افزار هستند، خبر بسیار اطمینان‌بخشی است. قابلیت جدیدی با نام Smart App Control نیز تنها اجازه‌ی نصب برنامه‌های امن را در محیط ویندوز ممکن خواهد کرد.

ویندوز ۱۱ به‌زودی از رمزگذاری برای داده‌های شخصی بهره‌مند خواهد شد تا زمانی که کاربر به دستگاهی وارد نشده است، از فایل‌ها و داده‌های او محافظت کند. حفاظت Local Security Authority نیز به‌صورت پیش‌فرض روی ویندوز ۱۱ فعال خواهد شد که از به‌سرقت‌رفتن اعتبارنامه‌ها ازطریق Local Security Authority جلوگیری خواهد کرد که هدف پرتکراری برای مهاجمان است.

وانگویی مک‌کلوی، مدیرکل مایکروسافت 365 در پایان رویداد گفت بسیاری از کاربران سازمانی درباره‌ی آمادگی ویندوز ۱۱ برای استفاده در شرکت‌ها تردید داشتند؛ اما مایکروسافت آماده است تا ثابت کند سیستم‌عامل جدیدش برای استفاده در محیط‌های اداری آمادگی کامل دارد. حالا باید منتظر ماند و دید آیا ردموندی‌ها موفق خواهند شد تا پایان امسال درصد بیشتری از کاربران سازمانی را از ویندوز ۱۰ به ویندوز ۱۱ بیاورند یا برای ترغیب آن‌ها به مهاجرت هنوز به چند سال تلاش بیشتر نیاز خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات